2 HDD i raid 0 og sat SSD rigtig op i win7

Diverse d.  06. marts. 2011, skrevet af SkylineGTR
Vist: 737 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 17:38:42
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg ville enelig have ventet lidt i nu med det selv, men har en kammerart som lige som mig skal have et par harddiske sat i raid 0 på det samme bundkort som jeg har. Og derfor kan jeg lige så godt tage det hele nu samlet.

Det drejer sig om 2 ting: 2 harddiske som skal settes op til raid 0 også har jeg selv lige købt en Crusial realSSD 64 GB som jeg skal have sat rigtig op i windows 7 og bios.

1. Som sagt så skal jeg og en kammerart med samme bundkort (asus rampage 2 extreme bægge med bios version 1704) have 2 harddiske sat op til at køre raid 0. For mig drejer det sig som 2 WD Velociraptor 150 GB og min kammerart har et par samsung drev. Forskellen er så at han vil bruge samsung drev som OS drev og mine velociraptor skal udelukkene bruges til at have spil på. Men jeg regner med at det er samme frem gangs måde for både mig og min kammerart eller hvad?

Så altså hvad skal vi gøre for ar sætte vores diske til raid 0 og bedst mulig hastighed til hendholds hvis som OS og spil drev?

2. Det her drejer sig kun om mig selv. Jeg har som sagt købt en Crusial realSSD 64 GB drev til OS. Men det er første gang jeg har med en SSD drev at gøre og jeg har læst mig lidt frem til at det ikke er helt lige meget hvordan Bios og windows 7 settings står for at få det bedste ud af en SSD hvad angår speed og begrændse slid på den. Jeg må hellerer lige tilføje at min SSD kommer til at køre via en ASUS U3S6 PCI controller (sådan en fætter her: http://www.shg.dk/Controller/A... ), da mit bundkort ikke har onboard sata 3. Så ved ikke om den controller ændre noget på hvordan min SSD skal sættes bedst muligt op.

Men altså hvilke settings skal det stå på i bios og windows 7 ultimate 64 bits for den bedste speed og levetid?
SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 19:52:55
Svar/Indlæg:
2011/185
igen der ved noget om det 😕


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2011 21:42:21
Svar/Indlæg:
4981/47
1:

ja de skal bare sættes op i raid 0, længere er den ikke. sæt 64/128KB blocks hvis den spørg med det.

2:

hvis det er en Sata 3 disk (6Gbps) så under støtter den AHCI og det skal den bare have fra bios af..

tror generalt ikke folk har overskud til at gide svare på den slags, det er enormt simple ting du spørg om 🙂

men uanset, husk lige at hente drivers ned på en USBkey, så er i sikret at W7 kan genkende diskene ved install ved at smide driveren ind


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2011 21:55:49
Svar/Indlæg:
2011/185
okay tak