FPS spil i krigzonen hjælper soldater !

Litteratur d.  11. marts. 2011, skrevet af Gripen90
Vist: 1001 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-03-2011 13:41:40
Svar/Indlæg:
15982/637
Forsøg sidste år viste at spillere af First Person Shooter oftere var i stand til at håndtere eventuelle mareridt og styre dem i den retning de ønsker, og derved undgå en stress tilstand.

Man er kun ved toppen af isbjerget, men som det tyder på nu så kan FPS spil med fordel spilles i krigszoner når soldater restituerer fra patrulje mv. FPS spillene på trods af det voldlige indhold så og sige aftraumatiserer soldaternes oplevelser, da de ubevidst gennemgår scenarierne igen via spillet og får gennemarbejdet oplevelserne. Det har så vist, at de soldater der spiller FPS spil har en meget lavere tendens til mareridt om deres arbejdsopgaver end dem der ikke spiller FPS spillene. Dvs de er ikke så ofte i en stresstilstand om natten.

"They're taking (Playstation 3's, XBox 360's and other consoles) into the field and playing them all the time," she told New Scientist. "And it turns out, there may be a good reason to let them do that."
http://www.newscientist.com/bl...
NightBreaker

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2011 13:52:04
Svar/Indlæg:
857/27
Hmm, spændende.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
11-03-2011 14:05:39
Svar/Indlæg:
4438/91
Så hvis man ikke skal have det skidt over at sætte damen på plads skal man bare spille www.hitthebitch.dk ?! :no:
Der er en grund til at man får mareridt og bliver traumatiseret af krigsoplevelser. Det er fordi det ikke er godt for nogen!? Det kan ikke være nogen overraskelse at ved at hæve tærsklen for død og ødelæggelse, bliver man bedre til at håndtere den slags.
Hvad med bare at lade være med at gå i krig? Så tror jeg man helt slipper for mareridt.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
11-03-2011 14:17:15
Svar/Indlæg:
5039/109
Det ser man også de gør i Armadillo filmen.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-03-2011 14:17:34
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Jeg tror du misforstår forskningens hensigt. Hensigten er at man via spillene efterbearbejder hændelser uden en egentlig risiko men hvor man har mulighed for at ændre på tilstande og iscene sætte andre hændelses forløb. Det skal jo ikke ses som man bare kan "spille" det væk uden en egent psykologisk behandling, men det er lettere at bearbejde nogle ting også i drømme tilstand. Det er ikke noget der kurere, men kan "lindre" og aflaste så at sige.
Læs den oprindelige artikel evt.
http://kotaku.com/ #!5547398/video-gamers-have-power-over-their-nightmares

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 11-03-2011 14:21:42.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2011 14:53:57
Svar/Indlæg:
20170/383

Du sidder sgu med løsningen på konflikten i Afghanistan.
De skal da bare være med at gå krig. Selvfølgelig, hvorfor har ingen tænkt på det noget før ?...

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2011 14:55:19
Svar/Indlæg:
2845/91
Det stemmer også helt overens med denne nyhed/undersøgelse, som jeg ser på det:

http://railgun.newz.dk/gamere-...

Hvor er det fedt at være gamer. 😀

Edit nåja det er vist den samme nyhed som Gripens knækkede kotaku link ser det ud til. 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Selas d. 11-03-2011 14:58:43.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
11-03-2011 14:56:29
Svar/Indlæg:
4438/91
#4 .. Jeg har forstået undersøgelsen. Jeg påpeger bare at det - i mit hoved - er logik at underbevidstheden fungerer sådan, at jo mere man beskæftiger sig med noget jo bedre bliver man til at håndtere det.
Hvis man bare går hjem efter f.eks. 5 timers intens kemi undervisning og sætter sig til at lægge sokker sammen, synker det ikke ind på samme måde som hvis man fortsatte i samme spor - bare på en anden måde.
Det jeg mener er at det er dårlig reklame og med til at retfærdigøre krig. Et af de store problemer er jo at man bliver skadet af oplevelser af den karakter, og hvis man bare kan 'game' sig fra dem så er det vel OK alligevel.
Alle dem jeg kender der har været i Afghanistan er mærket på den ene eller den anden måde. Flere af dem kan ikke finde ro igen uanset hvor meget terapi de modtager / deltager i.

På den anden side så tror jeg at FPS gamere har lettere ved at 'være i krig'. Det er der sikkert også lavet undersøgelser om 😛

#5 .. Tom din kegle, mand! Det handler ikke om krigen og jeg er lige glad med en flok Afghanere, hvoraf de fleste syntes vi er vandtro hunde som skal slagtes. Det handler om indstillingen til krig og de problemer som jo tydeligt følger med.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 11-03-2011 14:58:53.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2011 15:03:54
Svar/Indlæg:
20170/383

Det var bare din måde at skrive det på. Selvfølgelig ville det være nemmere helt at lade være med at gå krig. Sådan hænger tingene bare ikke sammen jo. Desuden er der jo også en masse politik i det.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
11-03-2011 16:09:36
Svar/Indlæg:
4438/91
#8 .. I know. Det var også bare din måde at skrive det på 😛