-> #26
Det er, som så meget andet, et spørgsmål om personlighed. Jeg gik, nærmest fra den ene dag til den anden, fra at være en der skulle pille ved og opgradere min computer hele tiden, fra at have den computer jeg har nu. Det er henved 3 år siden nu, og jeg føler ikke at min computer er blevet ringere med tiden... selvom en af de nyere MacBook Pro's med Sandy Bridge kunne være nice.
Førhen var der en mærkbar forskel på ydelse, selv på samme hardware (eks. en Mac med Windows installeret). Sådan er det ikke længere. Især ikke hvis du arbejder med Adobe-pakken, så er forskellen faktisk kun den der netop gør at de fleste elsker deres Mac, nemlig Mac OS X.
Premiere Pro, After Effects og Photoshop (bare for at nævne nogle få) kører ikke markant bedre på Mac, når vi snakker ydelse (eks. rendering o. lign.). Sådan var det engang, men ikke længere. I dag kan det faktisk bedre betale sig at købe en Windows PC til de kreative programmer - så hvad er der tilbage?
Design og Mac OS X.
Design er en smagssag, og jeg synes ikke at Apples konsekvent er nice. De nye Unibody-designs er som sådan fine nok, men jeg er fortsat glad for min Early 2008 MacBook Pro.
Mac OS X bør ene og alene være grunden til at købe en Mac, og at du får en nice computer oveni, er jo blot en bonus. Men om den er den såkaldte "ekstremt sindssyge" merpris værd, må være op til dig og din tegnebog at vurdere.
Windows 7 er også rigtig godt, og jeg var selv glad for Vista. Men efter at være skiftes til Mac OS X, er min eneste gene kun programmer der er udviklet og tænkt i et Windows-miljø, der ikke følger Mac OS X' logiske opbygning.
Hvis ikke Mac OS X er noget for dig, så er der jo kun designet tilbage, og det er jo så dig selv der skal afgøre om du vil give så meget ekstra, baseret på design.
Nogle synes at Apples produkter er over priced og jeg vil da også være enig med dem på visse områder. Men ser man ud over specifikationerne (hvilket nørder ikke altid er så gode til), så får man SÅ meget mere end hardware der er pakket godt ind.
Noget jeg eksempelvis ikke fatter er, hvordan pokker Apple kan være de eneste der kan designe og producere en laptop der ikke alene har fænomenal ydelse, men også er støjsvag - tenderende til lydløs.
Når vi har undervisning på klassen (seminariet), er jeg ved at få spat af de fleste af mine medstuderendes computere. Hvorfor? Fordi undervisningen ikke er lige så interessant som Facebook, deres foretrukne flash-baserede spil osv. Hvad medfører det? At deres små plastikcomputere gasser op og får hele matematiktimen til at lyde som en afgangseksamen for frisørelever der alle har trukket "føntørring" som opgave.
Hvorfor skal alting (i Windows) være opbygget i flere trin og placeres forskellige steder?
Jeg tror at mit bedste eksempel på hvor logisk Mac OS X er opbygget og fungerer kan beskrives som værende at have 10 forskellige fladskærmsfjernsyn. Af en eller anden grund, har de alle præcist 10 knapper, men de betyder noget forskelligt på hvert TV.
I Mac OS X, ville de 10 fjernsyn, med de 10 knapper, have præcist samme funktion. Og ja. Man kan godt lære de 10 "Windows" fjernsyns knapper udenad, men det er ikke just produktivt og tidsbesparende...