Dell Nægter at supportere

Hyggehjørnet d.  18. marts. 2011, skrevet af J@ckel
Vist: 1429 gange.

J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:17:40
Svar/Indlæg:
49/6
Jeg købte for en månede siden et rimlig billig 5870 af en gut jeg kendte igennem mit arbejde.
det er nu gået i stykker og vi ringer til dell og høre dem da maskinen oprindeligt er købt hos dem.

de nægter pure at røre ved sagen da grafikkort har været taget ud af maskinen og sat i en anden PC.

må de godt det ? skal de ikke behandle den indenfor de 2 års reklamationsret ?

kunden købte oprindeligt 5år garanti på den som extra men nu vil de ikke tage sig af sagen
187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:21:57
Svar/Indlæg:
3340/386
Uden at kende salgslovgivningen tror jeg Dell har ret. Det kommer jo an på hvilken sammenhæng den er købt og udleveret til.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:24:56
Svar/Indlæg:
49/6
tjaa jeg tænker det modsatte at man ALDRIG kan undsige sig 24 mdr reklamationsret.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:29:45
Svar/Indlæg:
3340/386
#2, ja men, de tog jo GFX´en ud af maskinen, selvom den var sad i Dell maskine også over i én anden pc.

Dell er da ikke ansvarlig for den nye maskines fejl.

Tror denne her tråd aldrig bliver færdig, når der er så mange delte meninger om det 😉


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
18-03-2011 15:32:21
Svar/Indlæg:
5363/442
Tror også du har en ret dårlig sag, der er en grund til at der nogen gange er de dersens klistermærke med "varranty-void" på.. Tror Dell er i deres gode ret til at afvise sagen..


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:38:28
Svar/Indlæg:
49/6
det sjove er jo bare at havde jeg ringet og sagt den sad i en dell maskine havde jeg fået et nyt kort jeg selv skulle montere sammen med en vejledning.

så deres Warrenty VoId kan de droppe, den tror jeg desværre ikke holder.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:41:17
Svar/Indlæg:
3340/386
#5, værsgo og prøv.
MEN du har jo selv forklaret Dell at den har siddet i én anden computere.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 15:59:13
Svar/Indlæg:
2335/16
#0

Hvorfor skulle de også erstatte noget du har købt som tilbehør af en 3 part?

Eks.Jeg køber en bil og sætter en radio i jeg har købt af en ven,den går så i stykker, og så vil du have at bilforhandleren skal erstatte den?
Du kan vel godt selv se den er lidt langt ude,eller hvad. 🤣


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 16:00:37
Svar/Indlæg:
49/6
dvs hvis du køber en harddisk af mig som har sat i min komplett pc så skal komplett heller ikke supportere den ?

kan du ikke selv se det


det skal de da så længe der er garenti på produktet.


empowerment
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2011 16:19:13
Svar/Indlæg:
383/36
#alle, det skal ikke undre mig at i dells salgsbetingelser står der at de ikke dækker sådan noget... og når man har accepteret det. ja så er der ikke noget og gøre.


Hampen
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2011 16:20:24
Svar/Indlæg:
278/42
#8 Det er ikke krævet af loven. Hvis du bryder Warranty mærket så mister man garantien - det er ligesom hele konceptet ved et "Void Warranty" klistermærke.
Dog kan det være at producenten på den enkelte hardware stadig kan hjælpe dig.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 16:27:44
Svar/Indlæg:
49/6
skidt jeg tager den med forbrugerrådet mandag , kan nemlig heller ikke finde noget i deres handelsbetingelser. da de selv beskriver det som en DIY enhed og der ikke er nogle warrenty mærker at finde på den.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
18-03-2011 17:06:03
Svar/Indlæg:
5363/442
#8 Næ hvorfor skulle de de - du har jo ændret på produktet? Det kan da lige så godt være din defekte harddisk der er grunden til computeren ikke virker..

#9 Well det er ikke helt rigtigt, lovgivningen kan man ikke skrive sig ud af, men jeg tror i dette tilfælde dog ikke lovgivningen er på #0's side. F.eks. kan du ikke skrive i dine betingelser at der kun er 3 dages reklamationsret - når loven siger 24 måneder 😉



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 17:12:16
Svar/Indlæg:
7765/230
#0
nogle gange er ærlighed = dumhed.. :yes:
så smid det kort tilbage i din vens pc og få ham til at tage den med Dell.. 😳 :yes:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 18-03-2011 17:18:12.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2011 17:14:42
Svar/Indlæg:
1001/5
Hør nu her folkens.

Hvis man køber et produkt (i dette tilfælde en computer), så fungere den som en enhed. Dvs. det ikke er de enkelte dele Dell står for, men hele enheden. Dvs. går enheden(computeren) i stykker, så skal de reparere den, men begynder man at fjerne ting fra den enhed, ja så er det lige pludseligt et helt andet produkt.

Du kan jo heller ikke begynde at rive printkort ud af et Samsung TV og så forvente at de skal dække det. Det er EN enhed.

Eller hvis man købet et grafikkort, så må man heller ikke begynde at skifte GPU'en ud, for det er en samlet enhed. Hvor mange er ikke lige blevet nægtet reklamation/garanti, pga. de har skiftet køler? Det er 100% samme princip. (og ja, nogle dækker stadig selvom man skifter køler - men det er fordi de er venlige og har intet med lovgivningen at gøre; Vi kalder dette ekstra service).

AT OMGÅS RELGEN (OBS! Følgende er i strid med lovgivningen):

Sæt grafikkortet tilbage i maskinen ved ham du købte det af. Få ham til at oprette en RMA og så er den skid slået.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 18-03-2011 17:16:35.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 17:16:12
Svar/Indlæg:
3340/386
#14. You are the Man! lige min point 😲


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 17:18:34
Svar/Indlæg:
2246/14
#12 du kan sagtens skrive det, men loven står over enhver indgået aftale/kontrakt...

#0 jeg ved ikke hvor du står, men der er muligvis regler om at du køber et "lukket" system, og hvis du gør noget ved det uden dells tilladelse, så er det ikke deres ansvar...
se: http://www.dr.dk/DR1/kontant/2...

jeg ville ringe til forbrugerstyrelsen/forbrugerrådet, jeg har gode erfaringer med at ringe til dem ifm. inkasso fra tdc...
(jeg fik gode råd om hvordan jeg skulle gøre)

er det købt som erhvervs-køb ? fordi så er du rimeligt sikkert fucked...


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2011 17:35:09
Svar/Indlæg:
2516/381
#11

Nej der er ingen garanti mærker på det,, nej de sidder på kabinettet, over nogle af skruerne, på en del maskine,, og bliver de brudt, er der slet ingen garanti på hele maskinen, og da slet ikke på dele som er blevet solgt videre..

Og må sige jeg har kun gode oplevelser med dell..

Men deres regler og betingelser er meget stramme.. Måske endda lige i overkanten nogen gange..

Men er den computer købt som en samlet pc hos dem i tidernes morgen, Og din ven har pillet grafikkortet ud, og brudt mærkerne, på kabinettet, hvis der altså var sådan nogle, så står i meget dårlig..

Specielt, hvis i har oplyst dem om dette, og evt. givet dem div. numre,, for så hjælper det ikke engang at din makker opretter en rma sag, hvis de kan se der har været en anden henvendelse,

Men ønsker dig da held og lykke med sagen


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
18-03-2011 17:49:17
Svar/Indlæg:
2458/91
#14...

Dét er jeg helt enig i....

Jeg mener fx. også at det samme gælder hvis man fx. køber en ny samlet PC og et ½ år efter skifter GFX ud.. så er garantien røget på hele maskinen.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
18-03-2011 18:27:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#18: Ja, man skal bare huske ikke at sælge nogle af delene i tilfælde af RMA 😛


Kungfudk
 
Superbruger
Tilføjet:
19-03-2011 01:31:41
Svar/Indlæg:
9/0


Når jeg ser nogle af de forslag folk kommer med her, så kan jeg virkelig godt forstå at butikkerne ikke stoler på hvad folk siger. Der bliver jo åbent opfordret til svindel!
Ufatteligt.


xibit1987
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
19-03-2011 04:04:06
Svar/Indlæg:
4/0
Den her kan jeg ikke springe over. Jeg sidder netop på Dell support dog på erhverv og @home.

Det du har gjort her er direkte imod den servicekontrakt som høre til det oprindelige system.

1. Du må ikke røre hardwaren i computeren uden du er blevet bedt om det af en dell supporter

2. Servicekontrakten gælder kun for et komplet uberørt system (med mindre andet er aftalt med support), dvs. fjerner du hardware fra systemet bryder du din servicekontrakt. Der ud over bryder du din reklamationsret (hvis systemet er købt som ren privat), da du ikke må ændre system konfiguration under reklamationsret perioden, ellers bortfalder enhver ret til at få ombyttet defekt hardware, da efter købeloven Dell ikke kan garantere at kunden har håndteret hardwaren efter gældende foreskrifter om beskyttelse mod statisk elektricitet og anden skade ved forkert håndtering.


Det eneste tidspunkt du må åbne dit system og pille ved hardwaren er hvis det fejler. Så skal du ringe ind til support for at fejlsøge (dette står i din kontrakt under punkt 8) under den telefoniske support kan du blive bedt om at åbne det, Dette er det ENESTE tidspunkt Dell kan udskifte hardwaren hvis den bliver defekt.

3. Kortet er defekt, men kan du dokumentere at det ikke er det nye system der er skyld i at kortet er defekt? (for hvis det er så har du grund nummer 2 til at det ikke bliver dækket.


det andet tidspunkt du må åbne siden på din computer er når du vil rengøre det, og det skal ske efter vejledningerne på dell.dk under produkt support. er det ikke fulgt så kan Dell til enhver tid annullere servicekontrakten





Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xibit1987 d. 19-03-2011 04:52:16.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2011 10:51:37
Svar/Indlæg:
49/6
#21 Problemet er jo at dell selv har sendt en erstatnings kort til mig som jeg skulle skifte = 1 de har givet lov.

købs kontrakter er tegnet i mellem dell og køber af maskinen men men må på ingen måder fratage en kunde for at hans rettigheder som siger jeg har 2 års reklamations ret selv om han har oprettet 5 år på retsten af maskinen.

og ja siden jeg nu har 2 kort af den slags i min maskine ville jeg nok kunne få en sagkyndeig på forbrugerrådet til at give mig ret i at det ikke er mit system som har brændt kortet af.

2 indenfor reklamationsretten skal jeg ikke dokumentere end skid , med henvisning til forbrugerloven, faktisk skal dell dokumentere at det er mig som har ødelagt det.

men som sagt tidligere sagen er videre fra til dell escalerings gruppe via supporten om aftenen da de danske overhovedet ikke er til at tale med.

venter på svar der inden jeg går videre med det.

p.s ydermere nægtede de mig at tale med en overordnede. og supporten videste jo ingenting 7 gange blev jeg sat på hold for at han kunne spørge andre.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
19-03-2011 11:04:22
Svar/Indlæg:
5363/442
#22 Det er jo sagen uvedkommende, når du har sat kortet i en anden maskine. I det øjeblik ophører reklamationsretten, idet du har ændret på det oprindelige produkt..

Selv hvis du stadig havde reklamationsret, skulle du jo alligevel påvise at det var en fejl ved produktet - og ikke din egen mangelfulde håndtering, jævnfør formodningsreglen: http://www.forbrugerraadet.dk/...
Går ud fra at produktet er over et halvt år?

I øvrigt er der jo ikke nogen der kan bevise om dit system har ødelagt kortet eller ej - heller ikke en "sagkyndig" fra forbrugerrådet..

Og lad nu være med det der overordnet-crap, du kan aldrig bare blive stillet videre til en overordnet, tror du ikke de har bedre ting at lave end at tage sig af sure kunder? Du kan jo sende dem en klage hvis du virkelig ikke vil tro på det hverken supporten eller vi fortæller dig..


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2011 11:46:32
Svar/Indlæg:
49/6
#23..

Produktet er 2 mdr gammel efter en ombytning fra dell.

jo jeg stoler skam på hvad du og i andre siger..

men derfor vælger jeg stadig at indbringe sagen for forbrugerstyrelsen vi har jo se på tv hvordan de behandler kunder før.

underligt !! jeg har arbejdet hos 3 større kundesupport centere og alle steder havde men mulighed for at tale med en 1) mere teknisk kyndig person 2) en chef eller lign som netop er der til at besvare besværlige kunder 3) eller escalere til en højre instans men det er måske kun hos dell man ikke har denne mulighed.

Apple , HP , Acer , Asus har denne mulighed bare for at nævne nogle stykker.

jeg kommentere ikke mere herinde, jeg lader bare sagen går sin egen gang nu.




xibit1987
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
26-03-2011 13:48:34
Svar/Indlæg:
4/0
Den eneste grund til du har fået lavet en ESC på sagen er fordi den support du er kommet igennem til ikke kender den danske lovgivning. så for at de kan få et svar er de NØD TIl at ESC sagen vider.

Som Pizzadude siger inden for det første halve år er det dell som skal påvise at det ikke er en fabrikations fejl, der efter ligger bevisbyrden hos kunden.

Kan sige med det samme at du ikke har fortalt de engelske supportere hvordan det hænger sammen, for hvis du havde så ville supporteren med det samme afvist dig (lige som de danske har).

Hvis du rent faktisk har fortalt ham det, så står det logget og sendt vider i din ESC sag og så vil den blive afvist.

Du har som køber/kunde (hvis du er privat) din service kontrakt også kaldet garanti da den stiller dig bedre end købeloven. der ud over har du en 2 årig reklamationsret hvor de første 6 måneder er det op til producent/butik at bevise at den defekte del ikke skyldes fabrikations fejl. efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos forbrugeren.

Overstående reklamationsret dækker dog kun hvis kunden ikke selv har udført modifikationer på det gældende produkt. Hvilket også indebærer at åbne og tage hardware ud og sætte andet i, men det undtager ikke at flytte hardware til anden system, gøres dette bortfalder reklamationen også fra produktet, da du som køber selv håndtere elektroniske komponenter fra det købte produkt, så producent/sælger ikke kan stå inden for at komponenter er håndteret korrekt.

Nu siger du så det nye grafikkort er ca 2 mdr gammel fordi du fik det byttet til et nyt, men det har været fordi supporteren ikke har været bevidst om at du bruger kortet i et andet system end det system kortet oprindeligt høre til (så bare fordi du fik et nyt kort, mens du bruger det i et andet end det originale system, er det ikke det samme som at give dig tilladelse til at bruge det i dit eget system). Det kan kun lade sig gøre fordi du har oplyst servicetag på det oprindelige system, og der ved regner man som supporter at vi snakker om at det system som kortet ikke fungere i er det originale Dell produkt. (hvis det er en dansk supporter du har snakket med).

Hvis man derimod snakker med en engelsk/indisk support, så spiller vi efter nogle andre regler da de ikke kender den danske købelov, der for ESC de sagen vider og når de så har undersøgt sagen så får du et svar, dog i denne sag skal du nok ikke forvente det svar som du håber på.


Det svare til du køber en motor fra en bil (bil-1) der stadig er reklamationsret og en udvidet garanti på, der gør at man i den bil-1 kan få skiftet motoren til en ny hvis den går i stykker, og der er ingen reklamationsret eller garanti på din bil hvor motoren er i stykker. du får så motoren fra bil-1 sat i din bil (og du gør det selv) og forventer at reklamationen der er på bil-1 nu også dækker motoren i din bil...
Det med at du fik et grafikkort for ca. 2 mdr siden er så fordi du har ladet som om at din "bil" er "bil-1" ved at oplyse de informationer supporten skal bruge for at kunne udskifte dit kort(motor), dog uden at nævne at kortet bliver brugt i en ikke-dell computer.

Kan du ikke selv høre hvor langt ude du er?

Men thumbs up hvis du får medhold ;)


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-03-2011 14:25:31
Svar/Indlæg:
3636/386
#25

Tror kortet er ombyttet for 2 måneder siden, da det gik i stykker i den oprindelige Dell Maskine.
Ejeren af Dell maskinen har så imellemtiden købt andet grafikkort og så har han modtaget det nye fra dell og solgt videre.

Sådan tror jeg det er :)