Macbook Pro 15

Diverse d.  20. marts. 2011, skrevet af Minava
Vist: 902 gange.

Minava
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2011 18:04:47
Svar/Indlæg:
143/25
Nu har jeg efterhånden gået i et halvt år og tænkt på at købe ny bærbar og der har været mange forskellige systemer inde at vende... for lige at nævne nogle:

HP Envy 17
HP Envy 14
Macbook Pro 13
Macbook Pro 15
Macbook Pro 17
Dell XPS 15
Dell XPS 17

Det er primært de maskiner der har været i kikkerten. Jeg er nu endelig kommet frem til at OSX bare er mere lækkert at arbejde ved i længere tid (min mening) og derfor peger mine fingre i retning af en macbook pro 15 den store model med antiglare.

Nu kommer spørgsmålet så, vil den computer være fremtids sikkert? og her snakker vi minimum 4-5 år eller vil det bare være en bunkeskrot til den tid? Vil det være en bedre ide at købe en medium bærbar til en 7-8k og vente 2-3 år også opgradere igen? Hvad er jeres erfaringer med at købe det nyeste af det nye for at lade det holde længst tid muligt?

Specs for en MBP 15:
15-inch: 2.2 GHz
2.2GHz quad-core
Intel Core i7
4GB 1333MHz
750GB 5400-rpm1
Intel HD Graphics 3000
AMD Radeon HD 6750M with 1GB GDDR5

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig med endelig at få truffet en beslutning 🙂

NB: Batteri tid har en del at sige i mit valg da den skal bruges til uni og er uden strøm i længere tid af gangen. Bygge kvaliteten bliver også vægten højt!
Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2011 18:17:39
Svar/Indlæg:
286/5
Der er vel ingenting der er fremtidssikret på en sådan måde, at det stadig er the bomb om 4-5 år.

Hvis du skal vælge en MBP, så skal det være fordi du vil have en mac, kan lide at arbejde med OSX, gerne vil have en byggekvalitet der er langt højere end på "almindelige" laptops, og så selvfølgelig noget rigtig hurtig hardware lige pt.

Prisen er også derefter, men jeg er ikke i tvivl - hvis jeg skulle have en bærbar idag, så blev det også en Macbook Pro.


Minava
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2011 18:21:28
Svar/Indlæg:
143/25
Er ude mærket klar over det ikke er "the bomb" men den skulle stadig gerne kunne følge med til mit hverdagsbrug indebærende lidt af det hele men ingenting hardcore... hele Adobe CS5 pakken, lidt middelmådig gaming, multimedie center, batteri levetid... generelt bare en desktop replacement så hvis den stadig lever om til de krav om 5 år måske med en ram upgrade og en ssd upgrade i mellem tiden så ville jeg være tilfreds.


Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2011 18:39:13
Svar/Indlæg:
286/5
Det burde ikke være noget problem :)

Som du selv påpeger, så kunne en opgradering i fremtiden være en SSD, eller måske lidt mere RAM. Dog burde 4 GB være rigeligt lige pt. medmindre du arbejder med meget tunge opgaver (videoredigering evt.)

Batteriet er også altid til at skifte hvis det skulle blive træt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2011 20:32:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det står og falder med hvor tung en arbejdsbyrde du har om en 4-5 års tid.

Når det er sagt, så er de nye Sandy Bridge'er ret vilde (uanset om det er Windows eller Mac).

Jeg har selv en Early 2008 MacBook Pro, og det eneste der har fået mig til at overveje et skifte er, at jeg er begyndt at arbejde/lege med 1080p video (Premiere/After Effects). Mit Photoshop behov er fortsat dikteret af mit EOS 30D, hvortil computeren klarer opgaven uden problemer.

Vi snakker altså en computer der er omkring 3 år gammel, og jeg beholder den nok lidt endnu.

Hvis det er til uni. (og du specificerer hverken studie eller direkte behov), så ville jeg nok tjekke hvordan det forholder sig med kompatibilitet. Skal I bruge nogle bestemte programmer? Kan du udnytte jeres studienet fuldt ud.

Alle den slags småting, der måske virker lidt "lala", men hurtigt kan vise sig at være "røv!" - især hvis man møder, og tro det eller ej - de findes, nogle lidt småtbegavede højrøvede "IT eksperter" der står for den digitale infrastruktur.

"Alle" computere er, lige så fremtidssikre som de ikke er det - forstå mig ret. Hvis dit behov nu, er præcist det samme om 3-4 år, og din computer i dag kan håndtere det, så ja. Så er din computer fremtidssikker. Hvis ikke, tjah... 🙂


Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2011 21:23:27
Svar/Indlæg:
1636/115
En anden ting ved Mac er at brugt prisen er meget højere end ved andre brands. Du kan sikkert få over 50% på en 4år
gammel MacBook Pro.
Så kan du sælge den og købe en ny.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Timozzdk d. 20-03-2011 21:24:04.


Minava
 
Superbruger
Tilføjet:
21-03-2011 12:58:17
Svar/Indlæg:
143/25
Brugte lige hele dagen i går på at kigge på flere computere og faldt over en Sony Vaio S serie som kommer her til april og de bliver alt for vilde! Med muligheden for at smide et ekstrabatteri på så man kommer op på 15 timer (i følge Sony) men det svare måske i virkeligheden mere til +10 i stedet hvilket jeg er helt vild med!

Danske sony webside
http://www.sony.dk/product/vn-...

Engelsk promotion side
http://www.sonystyle.com/webap...

At det så er windows og ikke mac gøre mig ikke så meget når man får så meget for pengene og formfaktoren er en helt anden med sine 13"