16-årige må køre 45-knallerter

Hyggehjørnet d.  28. marts. 2011, skrevet af mp_3
Vist: 1787 gange.

mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 14:02:17
Svar/Indlæg:
3588/418
Politisk flertal vil gøre det lovligt for helt unge at køre på hurtige knallerter.

http://politiken.dk/politik/EC...
Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 14:12:03
Svar/Indlæg:
1726/49
som om de ikke er irriterende nok på deres 30- knallerter... :no:


Anonym_20190204
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2011 14:12:17
Svar/Indlæg:
325/78
Deres ide er nok noget alla "hvis de må køre 15km/t hurtigere så stopper de nok alle sammen med at tune deres knallerter, HOHOHO!" xD

Tror ikke det kommer til at hjælpe så meget i den retning.

Holder mig til min cykel 😛


sail
 
Overclocker
Tilføjet:
28-03-2011 14:18:44
Svar/Indlæg:
306/21
Det virker uendelig ligegyldigt, om de generelt har lov til at køre 30 eller 45, når det er tåberne som kører 80 der er problemet.


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 14:23:33
Svar/Indlæg:
2151/51
Det er da fint nok. For kan nogen huske hvordan 30 KM/T var dengang man havde scooter? Man kunne blive overhaltet af gamle damer på cykler til tider. Eller tæt på ihvertfald.. Det var (er) jo et must at tune lortet så :)


Nu er jeg ikke så meget inde i det scooterhalløj, men mener jeg har hørt at de bliver droslet ned til hhv. 30 KM/T og 45 KM/T når de bliver importeret, er der hold i det?

For det er noget med at de fra fabrikken kører 70-80 KM/T..

Så kunne man jo lade de 16 årige køre 45 og lade være med at pille ved de andre...


Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 14:28:05
Svar/Indlæg:
1158/321
#4 De kan ca. køre 70 km/t før de bliver importeret, og så er de de skal begrænses på diverse måder.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-03-2011 14:29:42
Svar/Indlæg:
15982/637
Tja jeg er da et par gange blevet overhalet af scootere mens jeg kørte en 80-85km/t i bil.


Gavstrik
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2011 15:38:30
Svar/Indlæg:
650/97
boys will be boys og knallerter vil ALTID blive tunet 😉


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 15:48:36
Svar/Indlæg:
4536/104
#4 korrekt. men det er lidt forskelligt alt efter oprindelses landet og deres love i det pågældende land så vidt jeg husker.

nogle scorere køre 50-60 uden begrænsning mens andre køre 70 eller 80 eller helt op til 90.


Jeg mener ikke at det er et problem med dem hvis scooter køre 60-80 , så længe de ikke køre hasserderet.

Det går først galt imo, når man ser scootere der køre som en brækket arm med 60+ og i værste fald de helt umulige der køre 110+ og tilmed som en brækket arm, og ofte uden hjelm osv.

Har selv haft en Di-Tech(30´er) da jeg var ca. 17-19år og det er jo en super dejlig scooter, og må da indrømme at den nok også kørte lidt stærkere end den måtte. men jeg kørte i det mindste ordentligt, på nær farten taget i betragtning.

Ka sagtens forstå at unge vil ha fart, og imo bør man da os lave nogle anlæg til formålet, + tillade alm scotere at køre 60-80, (DOG ikke til folk under 18) .. der passer 45 mig faktisk fint.. syntes dog også at 45 er fair nok, det skal jo heller ikke være så en cykel ka komme hurtigere frem, ellers forsvinder meget af pointen jo i at ha en lovlig scooter. 😉


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 15:49:19
Svar/Indlæg:
1029/82
Tuning af knallerter skader da også køretøjet? Jeg tænker begrænsning på udstødning og lign. Det har en motor da ikke godt af 😐
Så heller hæve hastigheden, og spare materialer.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-03-2011 15:53:34
Svar/Indlæg:
5258/240
#9

Jeg forstå ikke helt hvad du mener?

mener du tuning skader knallerten eller ej?

Men en standard scooter kommer med en begrænsning i varioen(gearet) som gør at den kører med max omdrejninger (ca 12.000 rpm) ved 30kmt. Det bruger for det første masser af benzin samt slider unøjvendigt meget på cylinder og stempel

hvis man fjerner begrænsningen kører en knallert ca 50kmt dog ved kun 8-9.000 rpm = mindre forbrug og mindre slid.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 15:57:00
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg syntes nu man skal holde ved de 30. Da de skal lære og førekøretøjet.
Jeg er bange for, at når de unge ser de må køre 45 km/t. Så er der typisk nogen, som skal køre hurtigere. Så er problemet, når de køre langt hurtigere end hvad man må.

Jeg vil godt til stå, at jeg har siddet bag på en knallert hjem indefra Teknisk skole i Esbjerg. Da en kammerat gerne ville give mig et lift hjem. Der var vi tæt på at ramme ind i kanten på en bro. Det var lidt ubehageligt, men sådan er det jo nogle gange. Når man for et lift, og man ikke regner med personen går i "taxi" mode.


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 16:06:13
Svar/Indlæg:
1029/82
#10 Jeg tænker på den plump, eller hvad den hedder, som kvæler motoren. Er det ikke dårlig for motoren? Ja mindre slid giver længere holdbarhed 🙂


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2011 17:00:55
Svar/Indlæg:
1142/59
Scootere begrænses på forskellig vis. Nogle mekanisk, andre elektronisk. Generelt set har jeg intet imod at en scooter må køre 45 km/t, men man bør nok udvide knallert kurset lidt mere da mange får kortet selvom de kører som en brækket arm. At der så er nogen der slet ikke tager det og bare kører, ja det kan man jo også sige om mange voksne som enten ikke tager et kørekort eller som får det taget pga. rådden kørsel. Det er derfor ikke et problem med hastigheden, hvis bare alle gad at fokusere lidt mere på andre i stedet for at være så egoistiske (gælder også gående og cyklister). Se bare hvordan bilister næsten prøver at smadre hinanden fordi de har travlt og så bliver sure på hinanden, eller der kommer en "brian" og sænker alle andre fordi idioten skal 20-30 sekunder hurtigere frem. Generelt er det bare alle i samfundet som er blevet nogle egoistiske røvhuller og ikke gider at tage hensyn til andre. Det lyder måske pessimistisk, men det er altså sandheden i vores kære lille land.

Et godt eksempel: Kødannelse på motorvejene kan undgås hvis alle bare holder afstand og kører med den tilladte hastighed, eller måske lidt langsommere pga. der længere fremme er indsnævring/sammenfletning. Desværre kommer der altid mindst én bilist, som vil hurtigere frem end alle de andre. Alle begynder så at stoppe panisk op og domino effekten starter. Når alle så kommer i gang igen, så gør en ny det samme og domino effekten opstår igen.

Min pointe er, lidt OT, at folk bare burde tage en slapper og følge trafikken. Med teenagere er der selvfølgelig lidt med puberteten osv, så der kan det ikke helt undgås at nogen vil vise hvad de dur til, men at unge og ældre bilister gør det, ja det er sku pinligt og egoistisk på samme tid.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zorba d. 28-03-2011 17:21:27.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 17:21:24
Svar/Indlæg:
2343/272
"»Jeg har meget svært ved at forstå det danske forslag. Det vil kun betyde flere dræbte og flere tilskadekomne. I Sverige er knallerten det farligste køretøj, vi har. 50 gange flere kommer til skade ved at køre på knallert end i bil. Mange af dem, der kommer til skade, er netop 15 år. Det er tydeligt, at det er et ungdomsproblem«, siger direktør Nils Petter Gregersen"


Jamen selvfølgelig skal de da så have lov at køre hurtigere og i en yngre alder!!


Utroligt hvor snævertsynede politikere kan være.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 17:24:55
Svar/Indlæg:
1771/62
#14 Nu må man også køre 125ccm i sverige som 16 årig. Min første mc var sådan en og den kunne da rende 160 km/t og så er det klart den er pænt farlig at køre på. De bliver godt nok droslet til noget mindre måske, 12hk i sverige, men det svarer også til en godt tunet knallert.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
28-03-2011 17:40:28
Svar/Indlæg:
1630/101
IKKE smart at få flere 45 knallerter på gaden :'-( . De skal jo køre sammen med bilerne på landevejen, ikke på cykelstien og det virker totalt livsfarligt, at der er så stor hastighedsforskel mellem 45'erne og bilerne. Lad dem dog køre på cykelstierne i stedet.


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2011 18:20:21
Svar/Indlæg:
1142/59
#16 det har du helt ret i. Det er dumt at smide en 45 scooter på en vej, hvor bilen må køre 60 eller mere, især da de danske veje typisk ikke er brede nok til at man kan lave en forsvarlig overhaling i myldretid. Jeg kan dog også godt forstå de ikke er på cykelstierne, da problemet igen er at folk ikke vil tage hensyn til andre. Man brager derfor af sted med f.eks. 45 km/t, hvor der så måske kører et lille barn på sin nye cykel, som måske ikke lige har 100 % styr på det med balancen. Det er der uheldene opstår, men lærte man forholdsregler såsom "sænk hastigheden når du kommer til et skoleområde" og rent faktisk fulgte dem, så ville problemet mindskes. Desværre tænker folk som sagt for meget på sig selv, hvilket også er grunden til de fleste uheld på de danske veje. Typisk er det dog få personer som lokker det værste frem i resten, men vi har jo sparet så meget på politiet at netop de personer kan fortsætte med at gøre det i laaaaaang tid.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 28-03-2011 18:22:22.


penol
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2011 18:50:02
Svar/Indlæg:
570/21
Er selv knallertkort-instruktør og synes IKKE at 16 årige skal have lov til at gøre vejene, mere, usikre end tilfældet er nu. Når man underviser, ser man, desværre, en totalt manglende forståelse af livets svære realiteter. Det kunne være, at det er skide irriterende at der er en lovgivning man skal følge. Det være sig forståelse for, at din forsikring IKKE dækker, hvis du har foretaget tekniske ændringer på dit køretøj og så selvfølge forståelse af, hvorledes man opfører sig i trafikken. Jeg ved godt, at det er min opgave, bl.a. at lære dem disse ting, men det virker som at mange af dem bare skal have det skide kort, således at forældrerne kommer af nakken på dem. Det er jo heller ikke officiel legitimation, men et knallertbevis kan erhverves for 100 kr og til sammenligning koster et ID-kort fra kommunen 150 kr. AKA "Sprutbeviset". Nu er grænsen for stærk spiritus jo sat på til 18 år. Så skal politikerne også til at implementere forslaget om, at grænsen for hvornår man kan erhverve bilkørekort, hvis man er standset på ulovlig knallert, kan rykkes med op til 2 år.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2011 23:45:35
Svar/Indlæg:
4536/104
#10 forkert.

de ligger mellem 50-90 alt efter modellen og hvor mange begrænsninger osv du fjerner.

oftest de 50-60 ja, men nogle modeller ligger/lå højere igennem de sidste 10 år.


Men jeg tror dig og #9 mener ca. det samme.

og jeg er enig, det er unødigt at ha dem begrænset..

ændre 45 scooteren så den kan/må køre 80-90 = landevejs kørsel uden at iritere bilerne.

og ændre 30´erne så de køre 50.. og så de ikke genere bil kørslen.. det burde virke, såfremt folk køre ordentligt.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 28-03-2011 23:45:55.


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2011 00:33:13
Svar/Indlæg:
2440/66
har aldrig forstået hvorfor en scooter 45 skal køre på samme vej som bilerne, da den netop pga. hastigheden ikke kan følge med i trafikken.

scootere er pain in the ass - både som bilist og cyklist.


danielfs
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2011 00:44:47
Svar/Indlæg:
81/22
Er dette et knallert eller hardware forum? :p


morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2011 00:56:38
Svar/Indlæg:
924/212
HAr selv knallert 30'er, er igang med kørekortet. kører kun på vejen hvis cykelstien er uejnet til sikker kørsel. (dvs kører i kanten af vejen hvis der er sne, is, vådeblade, grus, muder og ligne som kan nedsætte mit vejgreb)

Jeg kører med en gammel baneracer hvor de gamle std dele er sat på igen og den kan max køre 55km/t.

nu kører den lige under de 40 og det er altså pain in the ass at køre 30. jeg blev tit overhalet af cykelister ned af bakke og jeg kunne kun køre 20-25 op ad bakke. det var som konceptet er. en motoriceret cykel.

men jeg er ligeglad hvad man siger eller gør. jeg kører sikkert og tager hensyn til folk og sænker farten hvis jeg skal overhale ovs.

Syntes det ville være godt at hæve farten til 45 da folk aligevel sætter deres knallert til at køre 40. færre bøder og færre som bryder loven.

Jeg kender ingen som kører 30. alle kører aligevel 40. så hvorfor skulle 5km/t være så meget farligere?



#23
mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2011 01:56:45
Svar/Indlæg:
3588/418
#21
Det er soap-box, så det er fint ^^


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2011 03:25:11
Svar/Indlæg:
8947/160
16# Det er nemlig skide farligt når de ikke kan følge trafikken, herude på landet er der mange større landeveje (ret smalle) hvor bilerne kører 90-100km/t, og hver gang man skal overhale en scooter/cyklist er det med livet som indsats. Der er simpelthen så dårligt plads at der tit ikke er mere end en halv meter mellem bil og scooter i overhalingsøjeblikket hvis der kommer en modkørende, derfor er man tit tvunget til at bremse helt op hvis det skal være forsvarligt, men desværre er der ikke mange der gør det og istedet laver overhalingen med 90km/t og 20-50cm mellem scooter/cyklist og bil. Dødsensfarligt.....


Nermal
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
29-03-2011 07:28:12
Svar/Indlæg:
4/0
Til alle jer der vil have farten sat op, tænk jer om en ekstra gang eks #22. Du siger du ikke kender nogen der kører 30km/t, alle kører 40km/t...! hvis hastigheden bliver sat til eks 40km/t, hvor mange tror du lige, der vil køre 40km/t i din omgangskreds? Jeg gætter den lige får en nøk opad så 30km/t->40km/t bliver til 40Km/t->50km/t.
Som min kørelære pointerede i sin tid, vejene i Danmark kan generelt alle holde til +20% i hastighed uden større problemer for trafiksikkerheden. Pga. Brian`er klaphatte hundehoveder travle familiefædre/mødre osv, så har vi generel hastighedsnedsættelse så trafiksikkerheden ikke bliver sat for meget på spil.
Egoismen er ikke fremherskende på de danske veje som nogle påstår, men egoisterne fylder meget og får nogle små væmlige djælve til at prikke til ens humør...

Lidt offtopic
Cyklister skal også følge færdselsreglerne, dvs hvis de kører 55km/t ned af bakke på en 50 km/t vej, så kan de blive knaldet for at bryde fartgrænsen 😀


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2011 08:06:34
Svar/Indlæg:
8947/160
25# ARGHhHhH Cyklister, nu kom jeg lige til at tænke på cykelryttere, tit halvgamle mænd i stramt cykeltøj, med lille topmave og det hele. Herude på landevejene i det skønne nordsjælland er de meget glade for at cykle, så kommer de kørende i klumper og stopper trafikken fuldstændig, de kører ikke på række som loven siger de skal, næhhh, når man har stramt cykeltøj på og er sammen med de andre meget "vigtige" cykelryttere på træningstur rundt om esrum sø, ja så er det faktisk deres ret at fylde hele vejen istedet for at køre pænt på linie så man som billist har en mulighed for at komme udenom. Hvis man tillader sig at bruge horn eller gestikulerer på anden vis bliver man mødt af 10-20 langemænd i strittende formation. Som i nok har forstået er der simpelthen ikke noget her på jord der i den grad kan få mig op i det røde felt som sådan en flok selvfede mænd på cykel. Det er udover at være skide frækt og irriterende også rigtig farligt. Der var faktisk en sag for et par år siden hvor en rytter blev kørt ned og døde fordi han cyklede midt på vejen. Cyklisterne/rytterne ville have bilisten dømt for uagtsomt mandrab, men han blev heldigvis pure frifundet, da han ikke havde en chance for at undgå rytteren. ( Bilisten kommer over en "blind" bakketop og lige på den anden side var 3 cykkelryttere midt på vejen) :no: Hvergang jeg møder dem på den dårlige måde lover jeg mig selv at jeg skal have lavet en 90 graders sprinklerdyse, så kunne man jo sprøjte ting og sager på dem når man får en af de mange langemænd at se. 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 29-03-2011 08:10:14.