Skal bruge en NAS, men hvilken?

Media Center d.  30. marts. 2011, skrevet af sneakybassen
Vist: 1857 gange.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
30-03-2011 13:57:05
Svar/Indlæg:
141/13
Hej,

Jeg har planer om en NAS boks, vil umiddelbart mene det er det der passer mig bedst. Har PT en gammel Netgear som jeg regner med at forære væk når jeg har hevet data ud af den og pillet diskene ud.

Jeg har PS3 og vil gerne være sikker på at min kommende boks kan levere undertekster til denne. Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er alle NAS bokse der er lige gode til dette.

Derudover overvejer jeg en boks med plads til 4 diske, da jeg allerede har to jeg godt vil have sat i, men frygter at det bliver for lidt plads hvis jeg nøjes med de to diske. Kommer ikke til at køre RAID0, nok nærmere 1, 5, 6 eller 10, eller hvad jeg nu kan komme til.

Udover det skal den primært bare bruges til at streame film, tv-shows og musik.

Penge er i første omgang ikke et egentligt issue, skal først finde ud af hvad jeg skal have, så sparer jeg op derefter =)

Mvh
Sneakybassen
Parlermo

Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 14:40:00
Svar/Indlæg:
33/5
Jeg er selv ved at spare op til en Synology 1511+ ved dog intet om det med undertekster, men min 207+ har kørt uden nogen form for problemer.

/Parlermo

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
30-03-2011 15:09:00
Svar/Indlæg:
4438/91
Af hvad jeg lige kan læse mig til så er PS3 Media Server den eneste som klarer subtitles til alle formater.
Jeg vil klart anbefale noget byg-selv, eller lave en combo med en WD Live eller noget i den dur og så en NAS efter eget valg.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
30-03-2011 17:27:04
Svar/Indlæg:
141/13
Vil gerne undgå at skulle anskaffe både en HTPC og en NAS. Har lige googlet PS3 Media Server, hvis det kunne installeres på NAS'en så det kunne køre på den hele tiden, ville det være en super løsning, men det aner jeg intet om for at være helt ærlig 🙂

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
30-03-2011 17:53:52
Svar/Indlæg:
4438/91
#3 .. Så er det nok lidt op ad bakke at lave en DYI NAS. Men PS3 Media Server kan køre på Linux og jeg har selv gode erfaringer med Amahi, som bygger på Fedora. Det har dog kostet mig en del læsning at få den op at køre.
I princippet burde du kunne installere PS3 Media Server på Amahi og have den kørende som en hver anden service. Men som sagt, så er det nok ret op ad bakke.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
30-03-2011 18:09:02
Svar/Indlæg:
141/13
Ja, Linux er jeg ikke klog på, har haft en CS server engang, det var command-based, men jeg fattede den aldrig ordenligt. Det var dog nice at have en dedicated server med til LAN... folk havde respekt for den slags 😉

Det jeg ikke kan overskue ved en HTPC er at skulle købe mere hardware ind, inden for et felt jeg ikke kender særligt godt. Har set billeder og den slags, læst en smule om folks herlige små medie servere, og det ser alt sammen fedt ud, men det vil bare udskyde mit projekt endnu mere at skulle have fat i sådan en først. Ville gerne kunne smide en film på via min PS3 når den nu alligevel er hooket op til TV'et med surround, i stedet for at skulle starte endnu en PC op. Jeg har PT den maskine jeg sidder på nu (se profil), min gamle stationære og en bærbar. Synes det må være rigeligt 🙂

Udover at skulle have endnu en PC, skulle jeg også investere i et OS til den, og jeg synes det bliver for dyrt all in all.

Det handler også om strømforbrug og lydniveau.

Mvh
Sneaky

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
30-03-2011 18:15:31
Svar/Indlæg:
4438/91
Mht. strømforbrug så er PS3'eren rigtig slem som HTPC. En AC-Ryan eller WD Live-agtig maskine har betalt sig selv ind i løbet af relativt kort tid. Mht. OS så er XBMC Live en rigtig god front-end, og langt mere fleksibelt og potent end Win7 MCE - og gratis.

Men som udgangspunkt kan jeg godt forstå dine ønsker. PS3'eren er bare utaknemmelig som Medie Center, når subs betyder meget. Kører dit TV ikke DLNA?

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
06-04-2011 13:29:46
Svar/Indlæg:
141/13
Mit TV har ikke DLNA desværre, regnede ikke med at det ville blive nødvendigt da jeg købte det, og dengang syntes jeg også det var en overvurderet feature.

Er ved at være indstillet på at skulle have et streaming device, om det så bliver en HTPC med XBMC Live eller en almindelig streaming box kan jeg ikke helt bestemme mig for. De færdiglavede boxe er jo ofte billigere.

En HTPC giver jo nok lidt flere muligheder, kan jeg forestille mig, men tror ikke jeg har behov for andet end at den ikke bruger skide meget strøm, ikke støjer, ikke er langsom og at den leverer billedet til mit tv via hdmi. Har ikke tænkt mig at smide en kæmpe harddisk i den for at have en masse liggende på den anyways.

Mvh
Sneakymon

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2011 13:38:07
Svar/Indlæg:
2263/135
Jeg har smidt alt mit musik og film og billeder på min DS710+. Streamer det så igennem min Boxee Box og alt spiller bare som det skal. Alt er også gemt af vejen da remoten er radiostyret..

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
13-04-2011 11:27:10
Svar/Indlæg:
141/13
Har bestilt og modtaget en Synology DS211 med 2x Seagate ST2000DL003 2TB 5900RPM diske. Raid setup står og kører lige nu, kommer til at tage nogle timer før det er færdigt. Derudover skulle jeg gerne modtage en AC-Ryan Playon!HD Mini 2 i morgen. Så bør mulighederne være der for et neat setup.

Tak for jeres input, selvom jeg stiller dumme spørgsmål og kan virke stædig, er det sgu værdsat 😀

UffePuffe

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2011 14:55:19
Svar/Indlæg:
28/0
SÅDAN!
Fanme godt valg hvis jeg må sige det.
Jeg har DS211 som kører raid 1, 2*2 TB WD diske og en WD tv live.
Det kører perfekt. Tilykke med det gode valg 😀

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
14-04-2011 20:47:21
Svar/Indlæg:
141/13
#10 har du prøvet at dit volume der er ISCSI-target bliver korrupt/ikke fungerende på din PC?

Har haft problemet to gange nu, boxen står og seeder, men jeg kan ikke tilgå mine data på NAS'en.

Jeg har brugt ekspressformatering, da en normal formatering tager ret lang tid, og jeg har haft multiple sessions slået til da jeg har to PC'ere der skal overføres data fra.

Forestiller mig det er en af de to ting der er årsag til disse issues, eller kombinationen af dem.

Andre forslag til hvad det er der bugger?

Mvh
Sneakybamsen

UffePuffe

Overclocker
Tilføjet:
14-04-2011 21:13:14
Svar/Indlæg:
28/0
Nej, det har jeg ikke til, så det kan jeg ikke sige noget om.
Sorry.
Jeg har ingen problemer haft whatsoever. Er virkelig glad for den.

wagner545

Newbie
Tilføjet:
17-04-2011 22:48:57
Svar/Indlæg:
1/0
Hej er ny her inde.

sneakybassen
Jeg har et sprøgsmål angående din Synology DS21, efter som jeg også selv har overvejet at købe en.

Er det muligt at installer PS3 Media Server software på NAS?
eller andre programmer?

Jeg bruger selv det program fra min PC og det virker bare. Jeg er bare ved at være træt at at tænde min pc hver gang jeg skal se en film på min playstation.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
18-04-2011 00:09:36
Svar/Indlæg:
141/13
Som skrevet af da9els kan det vist godt lade sig gøre, men det er langt fra alle der kan få det til at køre. Jeg har droppet PS3 som streaming del, da den sluger ret meget strøm i.f.t. deciderede streaming bokse. Har en AC Ryan Playon!HD Mini 2 liggende på posthuset, jeg skal have hentet på onsdag. Medmindre du er vild nørd, er det nok værd at overveje lignende løsning eller en HTPC :)