Sparker HWT-brugere sig selv i røven?

Hyggehjørnet d.  30. marts. 2011, skrevet af comicsdk
Vist: 1092 gange.

comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 17:35:02
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg tænkte lige lidt her til formiddag (Det sker ikke så tit, så det er med at udnytte tankerne når de er der)


Der kommer f.eks. en bruger ind i købmandsafdelingen med et eller andet - lad os sige han har et bundkort der kan et eller andet, han har betalt 800 kr for det for to uger siden, så han sætter det til salg for 500 kr og venter spændt på udviklingen.
Inden der er gået tres sekunder, er der fem bud - alle under de 500 kr, og sælger tænker; Hva' pokker.. har jeg lavet en slåfejl.. Næ, der står sgu da godt nok hbo 500.. hvad mon der er galt.. hmm.. tager lige en kop kaff og spekulerer lidt over det..

Så kommer der et nyt bud, denne gang på 350 kr, og vores kaffdrikkende sælger tænker; det var da lige godt groft!
Så siger budmanden; Jaaamen det der bundkort er jo brugt!
-Ja, det er brugt i fjorten dage, dvs der er garanti og alting, jeg har den originale emballage, jeg har kvitteringen, jeg har det hele, alt har jeg, siger sælgermanden så.

Jaaaamen brugt hardware mister LYNhurtigt værdi, siger budmanden så
Og han uddyber; og i øvrigt vil jeg hellere ha' et andet bundkort, så du får ikke mere end 350 kr for det dér.

Og det hele ender med at sælgermanden får en depression (eller en hjerneblødning) og sælger sit stort set spritnye kort for 300 kr til en hattenål af en køber.

Så er min (dybe) tanke..
Når vi handler hardware og ikke vil betale for det, sparker vi så ikke os selv i røven?
Jeg mener.. jo mere vi dumper priserne når vi skal købe, jo mindre får vi vel for det hardware vi så selv vil sælge dagen efter.

La' os høre hvad HWT-drengene siger til mine dybe tanker - kom glad!
Svaage
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 17:41:14
Svar/Indlæg:
896/29
Alle sælgere er hovedstadsfolk.Alle købere er jyder.Der har du svaret 😀


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 17:42:31
Svar/Indlæg:
2131/173
1
haha :D
Det havde jeg ikke lige tænkt over..


empowerment
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 17:48:18
Svar/Indlæg:
383/36
#1 Det skriver jeg under på :)


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 17:53:26
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg køber kun brugte ting når tingene er blevet så gamle, at de er blevet voldsomt billige.

Fx. kan man jo få smidt et fuldt Q6600 system, med et antec p182 og det hele, for 1500 kr.

Hvis tingene er nye og næsten brugte, så vil jeg hellere selv være den første ejer.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:02:28
Svar/Indlæg:
2131/173
Jeg vil ikke være med til det og jeg bliver skideglad hvergang jeg ser en stodder der osse holder fast i sit HBO - så kan de Låsby-svende lære det!


Vaptor-x
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:06:58
Svar/Indlæg:
475/22
De folk der byder under HBO, tænker går den så går den... Så er det jo op til sælger hvor desperat man er 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vaptor-x d. 30-03-2011 18:07:12.


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:13:48
Svar/Indlæg:
2131/173
6
Tja.. men hvad skal vi så med HBO..
Jeg synes det er latterligt at disse folk på den måde.

Iøvrigt kommer jeg i tanke om en stodder herinde der på et tidspunkt havde en hel maskine til salg, han oplyste at der ingen HBO var, men at han minimum ville ha' 3500 for sin maskine..
Så spurgte jeg om de 3500 så ikke var HBO, det nægtede han og sagde at folk kunne byde som de ville.
Så bød folk under de 3500 selvfølgelig og stodderen sendte mig pm's hvor han kaldte mig en klovn osv.

Så ændrede han prisen til 3000 eller sådan noget, og jeg spurgte ham om de 3000 så var det nye HBO, så flippede han helt ud og sagde at der ingen HBO var, men at minimumsprisen var 3000...

Jeg elsker købmandsafdelingen på HWT :D


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 18:47:27
Svar/Indlæg:
8762/174
Normalt sælger jeg heller ikke under det hbo jeg har sat en vare til i min salgs tråd.

I enkelte tilfælde gør jeg dog en undtagelse hvis jeg for lavet en god aftale med køber eller mangler pengene.

Hader også at se folk der hele tiden konsekvent byder under hbo i alle tråde. Kan forstå hvis man synes at prisen er til diskussion, men så sender man en pm og tager en snak med sælger i stedet for at lave OT i salgs tråden.

Den simple regel med at sende en pm glemmer 95% af brugerne herinde selv om det står i salgs tråden.

Jeg sætter selv mange ting tilsalg herinde, men nogle gange opgiver jeg simpelthen bare fordi man for en besked fra den ene klaphat efter den anden om at der er alt mulig galt og prisen er for høj..

Enten så byder man fordi man er interesseret i varen eller så holder man sig væk.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
30-03-2011 18:59:19
Svar/Indlæg:
2458/91
Jeg kan så lige tilføje at reglerne i forum siger at man ikke må kommentere folks priser...

Det gælder også hvis en bruger vil have 10.000 kr for en gammel PC der er 500 kr værd...

Reglerne siger at man bare kan holde sig væk fra tråden. Hvis manden får 10.000 kr for den PC, så fred være med det. 🙂

Vi har desværre set for mange der har fået ødelagt deres tråde af alle mulige kommentarer der har til formål at få presset prisen ned. Nogle gange sker det at folk alligevel indser at sælger HAVDE ret og derfor bør prisen være den sælger oprindeligt satte den til... men nu er salget bare ødelagt. Det er som om folk får lidt kolde fødder og derefter ikke tør købe af sælgeren.

Så jo... folk sparker sig selv i røven, men vi forsøger så blandt crew at sørge for at der ikke sparkes for hårdt... eller ligefrem stoppe folk før de rammer 😉 😛


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 19:37:06
Svar/Indlæg:
2131/173
9
Nu skrev jeg godt nok HWT-drengene, men lad gå.. ;)
Jeg tror det er svært at undgå "ekspertvurderingerne" i køb og salg, jeg tror den hænger lige så godt fast som skrønen om at man bare kan sælge på DBA, for der er de allesammen idioter og så får man en million for en velholdt musemåtte..

Selvjustits er ikke moderne, sådan er det.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 19:50:43
Svar/Indlæg:
49/6
en anden måde at tænke på.

brugeren har betalt 800kr for det.
køberen betaler ham 350kr for det og 1 år senere går det i stykker. han opretter rma og sender det ind da det bundkort nu er udgået tilbyder de ham at kreditere det.
dvs de giver køber 800 + evt fragt for noget han har betalt 350kr for for han vælger vel ikke at betale det resterne tilbage til den oprindelige køber !!

er der noget fair i det ?


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 19:56:23
Svar/Indlæg:
7765/230
jeg handler hardware og opgraderer i det tempo jeg har råd til det...
det vil sige at jeg ikke er afhængelig af at få solgt min gamle hardware, den bliver istedet foræret til familie og venner som så også kan få en opgradering ift. det de havde.. :yes: 😛
men om vi sparker os selv i røven.?? ja det gør vi vel..
og det er da heldigvis også meget nemmere end at plante et ordentlig los i eget klokkespil.. 😛 🤣 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 30-03-2011 21:04:56.


Jones9000
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 20:16:59
Svar/Indlæg:
817/109
#0 det er jo altid udbud og efterspørgeles der bestemmer prisen på en produkt, så jo vi sparker os selv i røven, for det er jo 100% "os" der har gjort brugt udstyr ikke er mere værd. for hvis vi fra dagsdato bestemte os for at alt edb udstyr skulle gå for 75% af ny prisen blev det sådan. folks 30-40% og 55-65%(hvis det er sprit nyt) er jo i det hele tager helt hen i vejret, intet andet market i verden hvor brugt priserne er så latterlig lave!

men alt i alt så har du fuldstændig ret.. og vi kan kun give os selv skylden..



skybear
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 20:46:09
Svar/Indlæg:
593/56
#13
Der er heller intet andet markede hvor dit udstyr bliver så hurtigt forældet.


Cube2
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 20:58:22
Svar/Indlæg:
375/46
Jah, den med at forære HW væk, det er sgu noget jeg vil holde mig til, så længe de bekendte kan bruge det.




matcho
 
Superbruger
Tilføjet:
30-03-2011 22:15:14
Svar/Indlæg:
63/0
>Den som har grisen bestemmer prisen.
>Den som har pengene bestemmer hvorlænge.


steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 23:18:07
Svar/Indlæg:
2870/65
# 16 Nemlig.

Hvis folk ikke vil betale det som der står i tråden som HBO, så må de da for min skyld gerne holde det for sig selv....jeg er ikke interesseret :no:

Der er nok en grund til at jeg har sat et HBO....og for de tungenemme: Jeg vil ikke sælge for mindre....uanset hvad du mener...got the picture 😀 For som som ikke kan respektere det, har jeg lidt svært ved at tage seriøst.

At seriøse brugere herinde sender mig en pm og oplyser mig om at jeg kunne være på afveje, tjah, så lytter jeg.

# 11 Har det lidt sådan, at hvis andre er istand til at trække lidt flere penge ud af en handel end jeg kunne, skal de have lov. Så har jeg lært lidt af det: Ikke at lade mig presse til at sælge under værdien.

På den anden side: Står man og mangler penge, så kan mange kedelige ting ske 😕


#18
Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2011 23:26:04
Svar/Indlæg:
286/5
Ting har altid været det værd, man kan få for dem.

Hverken mere eller mindre.

Mht. til HBO kan jeg ikke være mere enig - hvis man ikke vil betale det tingene koster, så drop det. I hvert fald i forum .. ta' det over PM så :)


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 01:37:55
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg køber altid brugt når en eller anden forkælet københavner-dreng skal have det allersidste nye, så jeg får hans "gamle" hardware til langt under prisen 🙂


KinGzeDK
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2011 02:03:07
Svar/Indlæg:
411/7
Jeg har handlet online nogen gange, uden problemer. Dog mest på dba (Der får man mere for sine ting. Kynisk og koldt måske, men sådan er det).

Har ikke noget imod at folk byder under HBO. Den burde betragtes som vejledende. Kan sælger ikke acceptere prisen kan han bare lade være med at sælge. Er varen virkelig prisen værd, skal den nok blive solgt.

Jeg har heller ikke noget imod at folk begrunder hvorfor den enkelte vare burde være billigere, så længe vedkommende selv har en interesse i varen og ikke bare keder sig.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-03-2011 02:21:15
Svar/Indlæg:
6368/477
Nu kommer jeg selv fra den rigtige side af Danmark, og også i toppen. Lidt rabat skal vi have her oppe! Om det så bare er 50kr. så er det fint - ihvertfald for mig.
Vi ser det som et tab at give det der bliver forlangt, og det er også derfor at hvis vi skal sælge en ting til 5000kr. sætter vi det gerne i DBA eller andre steder til 6000kr. for vi ved godt at vi også selv skal slå af 😉


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
31-03-2011 14:33:02
Svar/Indlæg:
4437/91
Priserne sætter vel sig selv? Der er en del af os som køber nye ting mens de er nye på markedet og der kommer, som bekendt hurtigt noget som er bedre og nyere. Derfor vil pågældende genstand som stort set er ny, ikke have samme værdi mere, selv om edbpriser siger noget andet.
Jo flere af os der sætter nyere hardware til salg, jo lavere vil brugt prisen blive. Og det gør vi jo fordi vi gerne vil have noget nyt at lege med.
Det er fint med mig. Jeg har ikke noget i mod at sælge billigt eller købe billigt, for den sags skyld.

Men skal vi bare aftale at hæve prisen på brugt hardware til 75%? 😀


Cube2
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2011 14:39:01
Svar/Indlæg:
375/46
#22 Kunne være fint hvis der blev lavet et vejledende skema, med hvad man kunne forvente i pris (procentmæssigt i forhold til nypris) kontra alder (angivet i måneder/kvartaler)


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
31-03-2011 14:43:14
Svar/Indlæg:
4437/91
#23 .. Tror ikke det kan gøres så sort / hvidt. Et kabinet bliver f.eks. ikke liså hurtigt "forældet" som et GFX. Og en PSU bliver slidt, så den falder noget mere i pris efter 2 års brug end den gør i de første par leveår.
Det er også derfor der er vurderingstråde 🙂


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 21:29:21
Svar/Indlæg:
3065/208
#23 Hvad så med sentimentalværdien, sjældenheden og symbolikken i at være den retsmæssige ejer af et uhyre af en lamborghini, der pga. vejforholdene aldrig kommer til rette i og med det hedder 130 FPS som max? Det er en skrue uden ende - og de fleste produkter vil være ugyldige mht. reelle behov, altså subjektiv værdi.