Bud er bindende

Diverse d.  31. marts. 2011, skrevet af Kingse
Vist: 1036 gange.

Kingse

Enthusiast
Tilføjet:
31-03-2011 10:51:46
Svar/Indlæg:
1/1
Skriver lige lidt her da jeg efterhånden er ved at være træt af folk der springer fra deres bud.

Er jeg den eneste i verden der synes det er som om at folk ofte springer fra deres bud?

Dette på trods af at et bud er bindende ifølge aftaleloven.
Men det er nu mere det principielle i at man ikke står ved de bud man laver.
morra19

Moderator
Tilføjet:
31-03-2011 10:56:04
Svar/Indlæg:
2672/468
Ja det er rigtig trælst, men du kan desværre ikke gøre så meget ved det, så lad være med at bliver bitter over det, og kom videre. Skriv til nummer 2 på listen.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 10:56:31
Svar/Indlæg:
654/36
Altså selv har jeg intet imod at folk byder og springer fra ved mine salg. Selv går jeg efter det billigste og hader at betale 75,- til PostDK.

Nu er det ikke lige en professionel auktion side, men et forum hvor folk der har noget at sælge og købe kan få fat på hinanden?

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 11:00:20
Svar/Indlæg:
3100/53
Arrrhhh, skal vi nu ikke lige slappe af?

Vi ville da være nogle utidige mennesker hvis man siger "NEJ NEJ NEJ du må ikke springe fra, nu SKAL du købe mine ting, ellers hiver jeg dig i retten!!!"

Så galt syntes jeg nu heller ikke det er, jovist, folk springer da fra engang i mellem, men det må man IMO bare finde sig i.

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2011 11:05:55
Svar/Indlæg:
3636/386
#0 Du skal lige læse aftaleloven en gang mere... Der er noget med, at hvis man accepterer et tilbud osv. - ikke bare folk, der springer fra...

Og hvis du endelig vil gå den juridiske vej, så held og lykke med dine sagsomkostninger, hvis du har solgt et GFX til 800 kr.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 11:14:24
Svar/Indlæg:
7765/230
ja hvor pisse svært at det så bare tilbyde til den næste i rækken af bud givere... 😴 😴

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 31-03-2011 11:15:33.

Kingse

Enthusiast
Tilføjet:
31-03-2011 11:35:50
Svar/Indlæg:
1/1
Dejligt at se at der er foskellige meninger om dette emne

Dette indlæg er IKKE ment som et surt opstød som det åbenbart bliver opfattet lidt som......

#2 Det er netop et forum hvor folk der går lidt op i og ved noget om de forskellige ting. Netop derfor mener jeg at man burde stå ved sit bud.

#3 Snakker skam slet ikke om at trække folk i retten. Men det principielle i det at man ikke står ved sit bud

#4 Er gift med en der læser jura i øjeblikket omkring aftaleloven, så jo et bud afgivet herinde er skam bindende i lovens forstand. Dette betyder dog ikke jeg vil fare ud med bål og brand

#1 og 5 Har skam prøvet det adskillige gange med at tilbyde den næste i rækken tingene og så har de fundet på noget andet i mellemtiden

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 11:36:29
Svar/Indlæg:
2231/97
Kan ikke se det store problem i det, har da selv hoppet fra et par gange, hvor salget f.eks har varet for længe og jeg har fundet noget andet i mellemtiden, eller da bilen gik i stykker og jeg følte det var lidt vigtigere end noget HW.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 11:46:56
Svar/Indlæg:
1229/130
Jeg synes altså det er noget vrøvl at der skulle være noget galt i, at man sprang fra. Der kan være hundredevis af årsager til, at et køb ikke har nogen interesse alligevel, og man skal da være mere end almindeligt dum, for ikke at kunne se, at jo flere der byder på den ting man har til salg, jo større er chancerne for en højere pris. Lige meget om de så springer fra senere eller ej.

Ville jo også være helt latterligt hvis man bød på en ting, og i mellemtiden finder man noget tilsvarende til en bedre pris, men er pludselig bundet og kan ikke købe den, fordi man har budt på en auktion herinde

Eiezo

Overclocker
Tilføjet:
31-03-2011 13:32:37
Svar/Indlæg:
168/37
#0,

Nej et bud afgivet herinde er ikke bindende! Når du vil sælge, fx et gfx, og sætter HBO til 500 kr, opfordre du andre til at gøre tilbud. Med andre ord er det i sidste ende dig, der skal acceptere de bud der kommer, eller lade være.
Med hensyn til købeloven er alle auktioner opfordringer til at gøre tilbud, ellers binder du dig (som sælger) til, at acceptere det første bud der kommer på det du gerne vil sælge.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 14:12:49
Svar/Indlæg:
2440/66
hvis du ønsker et bud skal være juridisk bindende, skal du ikke benytte køb og salg her, men QXL o.l.

men selv der har køber 14 dages returret samt mulighed for ikke at ønske varen... - man kan dog så få dækket auktions omkostningerne.

selv er jeg også træt af folk der byder for at skrive en dag senere de har fortrudt (der kan komme uforudsete ting dog... det må man også have i tankerne).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hightower d. 31-03-2011 14:13:53.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 15:02:31
Svar/Indlæg:
1704/19
Vil også sige at et bud ikke er bindende... Hvis der bydes over af en anden eller salg simpelthen går for langsomt.

Har også selv oplevet at HBO der er sat slet ikke er en pris sælger vil sælge varen for hvis der ikke er andre der byder, det ser jeg langt mere useriøst for hvad skal HBO pris så være med for ??

Juraen tror jeg ikke på holder med mindre at brugere er personligt registreret (cpr valideret) noget man ikke helt er her på siden.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2011 15:08:43
Svar/Indlæg:
905/100

Der er forskel på at komme med et bud, og sige ja til en aftale.
Jeg tror lige du skal læse aftaleloven en gang til :yes:

At komme med et bud, betragtes som det det er: En tilkendegivelse af, at hvis du skal købe den ting, så vil du godt betale xx antal kroner.
Det er ingen aftale, og dermed ikke bindende.

En anden ting er, hvis sælger og køber bliver enige om en pris, og aftaler at handlen er så godt som overstået, så er det en aftale og dermed bindende.
Men stadig, er den aldrig mere bindende end at begge parter kan tillade sig at løbe fra den, med god begrundelse.

En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig, der er juridisk ingen forskel. Men for at en aftale skal være juridisk bindende og strafbar at løbe fra, skal det være en del af aftalen.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 15:12:52
Svar/Indlæg:
2440/66

"En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig"

...men væsentlig sværere at bevise har fundet sted.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
31-03-2011 15:18:29
Svar/Indlæg:
905/100
😉

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 20:20:19
Svar/Indlæg:
3233/128
Aftaleloven kender i åbenbart ikke noget til...

Det hedder tilbud og accept og tingene bytter plads flere gange.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2011 20:40:04
Svar/Indlæg:
20170/383

Ahva ?

Der er sgu intet juridisk bindende i at byde her på siden.