GTX260 - Skærm starter ikke? Comp gør.

Grafikkort d.  01. april. 2011, skrevet af DjeavleN
Vist: 1020 gange.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 01:54:57
Svar/Indlæg:
2959/206
Hej!

Når jeg om morgenen tænder min Spand så booter den, alt kører som det skal, den booter ind i Windows, jeg kan endda logge ind, og se at den kører da det popper op på mit TV (Mediacenter).

Men! Skærmen starter ikke.
Eller, det vil sige, hvis jeg venter nogle 10-20 minutter så tænder skærmen lige pludselig.
Jeg kan også bruge den at jeg rebooter spanden 10-20 gange før den når POST og så tænder skærmen på et tidspunkt under dette - Men kan ikke lide at gøre dette @ computerens helbred.

Jeg tænker så her om det er noget nogen af jer kender til?
Det kommer normalt ikke hvis jeg f.eks. ville reboote lige nu, eller slukke computeren og starte den igen lige nu, det normalt kun efter den har været slukket i xx antal timer.

Det har stået på i omkring en uge nu.

I morgen vil jeg lige prøve med mit gamle 7900GTX og se om det samme, det har jeg ikke lige fået gjort endnu.

Men ja, nogen idéer?
Grafikkortet virker flawless / perfekt når det er det 'endeligt' kommer i gang.

Mvh Rasmus

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af DjeavleN d. 02-04-2011 12:06:31.
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
01-04-2011 15:49:31
Svar/Indlæg:
4983/48
det kunne godt lyde som et bios batteri, der ikke har det så godt mere 🙂

hvor gammelt er det mobo ?

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 17:52:22
Svar/Indlæg:
2959/206
Jah.
Glemte sku da helt at opdatere den her til morgen, my bad!

Anyways, da jeg startede computeren her til morgen kom der det samme problem, intet på skærmen, men alt blev booted som normalt (Kunne log ind i Windows, men ingen billede).

Prøved at smide et gammelt ATI kort i - Startede med det samme, så mit 7900GTX - Det samme, startede. Så GTX260'eren i igen, Starter computeren som den skal (Der er billede).
Prøvede også at smide GTX260'eren i den anden computer, og igen så kom der billede på skærmen.

Så nu er min forvirring total! 😀

Hmm, hvor gammel DFI'eren her er.
Puha.. 2-3 år, nok nærmere de 3, vil jeg skyde på, samme batteri den har haft siden dens begyndelse.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 01-04-2011 17:52:55.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
01-04-2011 18:55:23
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg ville prøve at skifte det batteri, de kan holde ca 10år men når de er taget i brug, dvs sat i et mobo, skal der holdes liv i det via 3.3v fra mobo, ellers falder levetiden ret hurtigt... dertil skal man jo huske at mobo ofte har ligget et stykke tid, inden man selv for fingrene i hardwaren 🙂

De ca 20.- batteriet koster er altid givet godt ud, billigest måde at fejlfinde på når der skal købes noget 😀

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 19:05:11
Svar/Indlæg:
2959/206
Mmhm, det her bundkort har kørt i de første ~2 år tæt på 24/7, og på det seneste kun når jeg er vågen, DFI Lanparty UT Venus.

Men jah, kunne jo altid prøve med et andet, har adskellige til at ligge herhjemme :p
Men det kan så først testes i morgen, eller hvis jeg slukker computeren i XX timer, da det ikke sker hvis jeg slukker og tænder den efter den har været i gang >_<

Nu når du siger det.
Havde på et tidspunkt slukket alt strøm (på stikkontakten) til computeren om natten, og når jeg tændte så beklagede computeren sig også utroligt meget og ville knapt gå i gang, skulle stå i en ~10m nogle gange med strøm på, uden at være tændt før den kunne startes.. Hvor jeg så valgte bare at have standby strøm på computeren om natten og så har problemet ikke været der.

Men burde BIOS'en ikke starte med at glemme sig selv hvis der ikke er noget strøm på?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
01-04-2011 19:39:57
Svar/Indlæg:
4983/48
Det er meget forskelligt da der er mange varianter af Bios chip, og CMOS (som er det batteriet gemmer settings i) derfor kan man ikke regne med at der er noget der er til at gå efter med et ½ dødt batteri 🙂

Den nemmeste måde at forklare det på ville være sådan her (volt skal ses som slukket Psu og Tændt Psu og kun som ca. tal) :

Fuld strøm 3V/3.3V: alle settings gemmes i Cmos
½ strøm: 2V/2.7V: random settings gemmes i Cmos
Ingen/for lidt strøm 1V/2V: ingen settings bør kunne gemmes i Cmos

Man pjeler at sige at alt under 2.7V med tændt Psu, som udgangpunkt ikke vil virke, men kan virke med divs fejl

/E

Nej, bios er flashed på sin egen chip, den data glemmes ikke pga batteriet 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 01-04-2011 19:43:05.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2011 19:50:56
Svar/Indlæg:
2959/206
Har aldrig haft problemer med at data i CMOS er blevet glemt, hverken da jeg ingen strøm havde på, eller nu.

Men som sagt, vil lige prøve at smide et andet batteri i inden jeg smutter i seng :)

- Mente selvfølgelig også CMOS og ikke BIOS :p

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 02-04-2011 11:54:29.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 12:01:14
Svar/Indlæg:
2959/206
Samme her til morgen, skulle genstarte en ~20 gange før der kom billede på skærmen, også efter at have skiftet batteriet :/

Den mistede så godt nok CMOS data på få sekunder da jeg tog batteriet ud, tidligere hvor jeg har resat den med batteriet har det taget op til flere minutter?

Hm - Hvis vi prøver at gå lidt længere ned i det.
- Skærmen er tændt, men den går ikke i standby, så den får et form for signal.
Når jeg genstarter kan jeg også høre en spole(?) i skærmen der laver en high pitch lyd som om at den får et signal - men så går den tilbage til sort skærm ingenting.
Så tilbage til at prøve at få forbindelse (spolen piver) og lys i skærmen - Tilbage til sort ingenting.. og sådan bliver den ved til den starter på et tidspunkt.
Som om at den får et signal, men det er bare ikke helt nok til at starte den?

Der har også været en gang eller to hvor skærmen har stået sån og "blinket" på "Digital" lige når den er ved endelig at komme i gang.
(Problemet er der også på Analog, og hvis jeg sætter den til andre skærme.)

Jeg er lidt lost i hvor problemet ligger 😕
Kortet så ud til at virke / starte første gang i den anden lille s939 maskine jeg har til at stå, og det her ATI X800 Pro ved siden af mig startede med det samme i den her, det samme gjorde mit 7900GTX :no:

Kan det være PSU'en der er ved at blive træt?
Seasonic S12 600W.
Selv om alt lyder til at boote normalt når det er, blæseren på grafikkortet kører helt op og så ned "self-test".

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DjeavleN d. 02-04-2011 12:35:04.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2011 14:17:37
Svar/Indlæg:
4983/48
Lyder godt nok også mystisk 😛

Men der er self også en mulighed for at det kan være skærmen der er ved at gå, det ville faktisk give lidt mening da dårlige loddepunkter godt kan lade være med at virke, indtil de er blevet "varmet op".

Så som næste punkt ville jeg teste med en anden skærm, og derefter evt med en anden Psu 🙂

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 15:52:37
Svar/Indlæg:
2959/206
Den normalt Samsung her virker fint på den anden comp, har også testet på min 17" og TV'et, de gør alle 3 det samme :/

Så er det PSU'en der ikke giver nok strøm når jeg booter, men så burde compen da slet ikke starte? :S
Den gør det jo fint nok med 7900GTX, som godt nok kun skal bruge 1' PCI-e strøm.

Arrrh!
Det virker for mig slet ikke logisk xD

Så skal det være grafikkortet der ikke giver skærmkablet til min Samsung her et "bootsignal"?

Tror det eneste jeg ikke har testet er skærmen her + grafikkort i den anden computer, testede med grafikkortet her og analog(med DVI dongle) på den anden.

Men så igen, så har jeg jo testet Analog skærme (x2) med DVI dongle her hvor den ikke startede.. Så det ville heller ikke helt give mening >_<

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2011 16:07:21
Svar/Indlæg:
4983/48
Du kan jo prøve at teste skærm og Gfx i den anden Pc til at starte med, dog tror jeg ikke det ændre meget ud fra det du siger her.

Jeg har kørt et GTX260 med en 400W ATX2.2 Psu, så det er ikke mangle på strøm som burde spille ind her heller.Det betyder dog ikke at den Psu ikke kan være lidt ustabil, så du kan jo evt prøve med en anden Psu hvis du har en liggende som er brugbar til det setup

Måske kan det være Pci-E porten som ikke kan levere nok strøm, eller ikke for sendt signalet ordenligt til skærmen, men er ikke sjovt at måtte affinde sig med den teori, da man ikke kan gøre noget ved det 😛

En anden ting, du har prøvet at skifte skærmkablet mellem den skærm og det GTX260 ikke ? 🙂

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 16:53:58
Svar/Indlæg:
2959/206
Well det her DFI board har kørt både det 7900GTX, 2x8800GT og nu det her GTX260 i omkring et år 😕
+ At der ikke er nogen problemer når den starter op, ingen blå skærme, ingen crashes, alt virker bare. Så burde ikke være PCI-e strømmen? >_<

- Nej, det nemlig det jeg ikke har, har ikke andre DVI kabler til at ligge, men kunne jo prøve med Analog kabel næste gang, men den havde jeg også prøvet hvor skærmen ikke startede 😕 Også i begge to DVI porte >_<

Hm, mon ikke jeg kan give PCI-e porten mere strøm, det her bundkort er jo overclockerens drøm til s939 :p
http://www.xtremesystems.org/f...

Jeg har en 4-Pin til PCI-e strøm converter, kunne også prøve dette, men svarer igen ikke på hvorfor kortet virker flawless når systemet er i gang >_<

Kunne prøve med den PSU som den anden comp har, her i morgen.. Som sagt, så skal der gå op til flere timer hvor computeren har været slukket til at problemet kommer, også den der undre mig noget.

Kan også prøve med Analog kablet i morgen, men som skrevet ovenover :p

Kunne det være begge DVI porte på kortet der lige pludselig har valgt at få sig et problem og dermed ikke sende et bootsignal til skærmen?
Edit: Nej, for så ville den jo ikke starte normalt på den anden computer >_<

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DjeavleN d. 02-04-2011 16:54:49.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2011 17:26:05
Svar/Indlæg:
4983/48
Hehe kan godt lidt at du selv kan svare på de fleste spørgsmål 😀

Men ja, det er bare med at få det prøvet af, men kan godt se problemet når du skal vente hver gang du skal prøve noget nyt 😛

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 17:38:46
Svar/Indlæg:
2959/206
Så får jeg da i det mindste det på det rene med mig selv xD
Men det giver bare ikke nogen mening >_>

Min idé er lidt at det evt. bare ikke får nok strøm til at sende et "Tænd" signal til skærmen?! Men det har jeg ingen idé om / ekspertise til at kunne sige noget om.

Skærmen går som sagt ikke i standby, så den modtager et eller andet signal, bare ikke nok til at starte >_>
Kan sidde på Windows skrivebord og efter nogle 10-20 min så starter skærmen som om intet var sket 😕

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2011 14:37:51
Svar/Indlæg:
2959/206
Så prøvede jeg en anden PSU, ingen forskel 😕

Så min konklusion må være at mit bundkort simpelthen bare ikke kan lide det grafikkort mere? 😕

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-04-2011 15:57:55
Svar/Indlæg:
4983/48
Umiddelbart virker det som om det så er mobo, eller Pci-E porten den er gal med, har du kigget godt efter i porten om der kunne være skidt dernede et sted ?

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2011 16:28:17
Svar/Indlæg:
2959/206
Yep, men så burde 7900GTX'eren og X800Pro'eren heller ikke helt køre? Har desuden haft det ude et par gange og sat i igen osv.

Samt at det heller ikke helt forklarer hvorfor den virker uden problemer når den kommer i gang 😕

Hmm.. Jeg burde vel næsten prøve den gode gamle.. Tage alt fra og køre med bare bundkortet og grafikkortet og se om det hjælper mig tættere på fejlen.
..... i morgen 🤡

Havde desuden også resat bios til default settings før jeg gik i seng, så den bootede med clean settings, det hjalp så heller intet.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-04-2011 16:31:47
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg tænker på om nogen af kontakterne kunne være lidt slidte, men så vil det jo nok være på selve det GTX260 istedet...

Måske en lille pusning af forbindelserne på Gfxkortet med en klud kunne hjælpe ? 🙂

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2011 16:37:18
Svar/Indlæg:
2959/206
Det kan da prøves!

Men det virker jo flawless på det anden s939 bundkort 😕 >_<
Kan jeg så lige prøve i morgen ^^
Hvis det så ikke gør noget, så må jeg jo prøve med at tage alt fra og se om det ændrer noget :p

Men jeg vil næsten væde med at når jeg kommer dertil starter det bare.
Det føltes måske lidt som om at der skal gå noget tid efter jeg først prøver at give den strøm, til at der kommer billede på.

Tænker på om det kan være en træt kondensator eller sån?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-04-2011 16:45:45
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg tænker at det måske er både Gfx og mobo som har lidt dårlige forbindelser, det giver ihvertfald mest mening med tanke at de ellers virker fint så længe det ikke er sammen de kører 😛

Det kunne det også godt være, men det burde så også give problemer uanset hvad du bruger det Gfx eller mobo sammen med.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2011 17:05:57
Svar/Indlæg:
2959/206
Sandt, men så igen, det giver lige så god mening som det andet :P

Men det er godt nok Solid Steel Capacitors - Dog uden at være helt 100 på hvordan dette ville ændre noget :p

Men prøver det lige i morgen :) Eller få noget trykluft så jeg kan gøre soklen ren.