Fejl på grafikkort (AMD HD6970)?

Grafikkort d.  02. april. 2011, skrevet af Cralle
Vist: 1014 gange.

Cralle

Nørd
Tilføjet:
02-04-2011 15:36:41
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg har for en måneds tid siden opgraderet min computer, og i den forbindelse har jeg nu installeret et AMD HD 6970 grafikkort med Artic Cooling Accellero Extreme Plus køling.

I starten var alt godt, og jeg kunne uden problemer OC grafikkortet til maks (i CCC), så det gjorde jeg.

Nu er der dog kommet lidt problemer til, da der er nogle irriterende grafikfejl, når jeg spiller. Når jeg kører et lille program som jeg bruger til benchmarks, kan man se at der er nogle fejl med små sort pletter og især at lyd "trænger igennem". Pletterne flytter sig ikke med det der vises på skærmen, men er "stationære":

http://img835.imageshack.us/i/...

http://img194.imageshack.us/i/...

Temperaturen på GPU er helt fin, og kommer ikke over 77 grader selv under ekstremt load (vha. FurMark), så det er ikke et problem med GPU temperaturen.

Umiddelbart vil jeg mene at jeg desværre har fået en hardwarefejl, da jeg synes det er usandsynligt at det er overophedning af ram, da fejlen er der fra starten af når jeg starter en test/spil. Jeg har lavet en nyformatering, og prøvet med ældre drivere men intet hjalp.

Er der nogen der har en ide om hvad fejlen kan skyldes? Og om jeg kan rette det?
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2011 15:43:24
Svar/Indlæg:
4983/48
Nu siger du det ikke selv, eller fortæller hvordan dit OC så ud.

Men har du fjernet OC igen eller ikke ? Hvis ikke så er det ihvertfald der du skal starte.

Og en lille opdatering af din brugerprofil herinde, ville nu heller ikke skade i et forsøg på fejlfinding 🙂

Cralle

Nørd
Tilføjet:
02-04-2011 16:01:04
Svar/Indlæg:
4/1
Har selvfølgelig fjernet alt hvad der hedder OC. Jeg kørte med det højeste som ATI Overdrive i CCC tillader (mener det er 950 GPU og 1450 Ram)

Profil er opdateret

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 16:09:49
Svar/Indlæg:
1406/100
Hmm fjern dit overclock vis der er fejl inu har du skadet dit kort. 😲

Man kan ikke bare sætte den op på max det kræver alså noget mer volgt både til ram og gpu 😉

Brug MSI afterbruner der kan du indstille voltg på gpu 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Heatkiller d. 02-04-2011 16:10:19.

Cralle

Nørd
Tilføjet:
02-04-2011 16:12:36
Svar/Indlæg:
4/1
Det er jeg også lidt bange for. Troede dog ikke at ram kunne blive skadet ved at få for lidt volt?

Der er også mulighed for at ændre volt i Ati Overdrive, troede dog ikke det var nødvendigt, når alt andet var i den fineste orden?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cralle d. 02-04-2011 16:13:47.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2011 16:19:09
Svar/Indlæg:
4983/48
ATI er ikke min stærke side, så kender ikke lige Stock Gpu clock.

Uanset, så er der jo en risiko for at man brænder noget ved at rode med OC.

Ramfejl både på Gfx og dine alm Ram, kan give sådan nogen grafiske fejl i output, EMI kan forstyrre signaler, og ting som er under OC eller muligvis har taget skade af samme, er mere modtagelig over for EMI.

Med det sagt ville jeg starte med at hive lydkortet ud, da jeg næsten går ud fra at det er det som fysisk sidder tættest på dit Gfx.

Og sådan fortsætter du indtil du har alle dine dele liggende udenfor kabinettet, taget dem fra eller lign. Du kan self ikke pille dine SSD´s fra medmindre du bruger noget anden til at have et OS på til at teste med.

Mobo,PSU og Ram skal self bare have lov at sidde, selvom det i sidste ende bare for at vide sig sikker, godt kan betale sig at køre med 1 blok ram under fejlsøgning.

Spørgsmål eller dårlig formulering fra min side, så siger du bare til 🙂

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 16:40:23
Svar/Indlæg:
1406/100
#4 Nu har du jo kun luftkøling på 😉 så skal man pass noget beder på nå man overclocker det er ikke det samme som vandkøl du skal jo tænke på at GPu er lavet til at kunne klare X antal watt og når du hæver core Hz nå de watt bliver høje uden orden lig køling kan det kun skade

Cralle

Nørd
Tilføjet:
02-04-2011 16:43:15
Svar/Indlæg:
4/1
Da jeg OC kørte jeg en lang serie af tests, og kontrollerede til stadighed temp under de tests. Som sagt kom de aldrig over 77 grader - selv ved ekstrem load. Det var dog kun GPU temp jeg holdt øje med, og ved ikke om ram er blevet for varme (ved heller ikke helt hvordan jeg kan se ram (og ikke memIO) temp?

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 17:40:41
Svar/Indlæg:
1406/100
Nej det osse derfor man skal holde sige vær fra rammen vis man ikke har fuldcover vand på.

The

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2011 17:50:58
Svar/Indlæg:
1406/100
Du kan enlig prøve noget ved ikke og det ville hjælpe på at flash en anden bios på korte.

Nu ved jeg ikke hvad for et du om det er fra asus elle xfx msi.

Men grunde til at jeg tro det kan hjælp er de køre ikke med samme ram timenings og måske ved at sætteen laver ram timening udgå de fejl. Det er selvfølig ikke den bedste løsning og måske virker det slet ikke. Men din RMA mulighed har du heller ikke mere.

Cralle

Nørd
Tilføjet:
02-04-2011 22:43:39
Svar/Indlæg:
4/1
Efter en gennemgribende fejlfindings procedure er mit kort nu officielt afgået ved døden. Det starter ikke op mere, og har prøvet det i 2 forskellige computere nu.

Træls, men tak for hjælpen alligevel.

nic0

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2011 14:27:23
Svar/Indlæg:
4/0
så drenge, pas på med overclocking :(