partitionering af disk. Godt eller skidt?

Diverse d.  06. april. 2011, skrevet af mbm
Vist: 704 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2011 21:29:16
Svar/Indlæg:
3746/627
Skal til at installere ny disk 500GB, og vil høre om der er nogle performance issues ved at partitionere?
Umiddelbart har jeg ingen nytte af at partitionere sådan rent organisatorisk.
Men giver det bedre performance at lave et C-drev på eks. 60GB til windows, og så resterende 440GB til et D-drev?

Eller er det bedre med et stort C-drev på 500GB ?

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2011 21:51:54
Svar/Indlæg:
8947/160
Der skulle ikke være nogen forskel. Jeg laver altid 2 partitioner hvis der kun er 1 drev i maskinen, men det er af praktiske grunde. C til system og D til backup, programmer osv. Hvis man så har fået virus eller fucket maskinen op, så er det jo nemt og hurtigt at komme op at køre igen ved bare at reinstallere sit C drev, så slipper du jo for at installere alle dine programmer osv igen. 😉

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-04-2011 21:52:43
Svar/Indlæg:
4983/48
Det er en fordel at holde OS og datalager hver for sig 🙂

Primært pga fragmentering opstår noget hurtigere hvor OS ligger, samt du også skal defragmentere dit datalager (som ofte ikke er nødvendigt at rydde op) når du defragmenter dit OS drev 🙂

Fragmentering påvirker også ydelsen, dog mest ved split-søgninger på disken. Et godt fragmenteret drev belaster også læsearmen på en HDD betydeligt mere end et drev som bare er nogenlunde defragmenteret.

Udover det, spiller partitionering ikke ind på ydelsen 🙂

Du vil dog kunne få et mindre gain i read/write hastighed på større filer, ved at bruge en blok størrelse (cluster size) som er passende stor dvs 32KB/64KB. Men Windows drevet skal bruge 4K blokke altid

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 06-04-2011 21:56:36.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2011 08:13:37
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg har også altid tidligere lavet min. 2 partitioner, men synes at hvis an reinstallere windows, så skal programmer, spil og lign. også reinstalleres alligevel. Så derfor tænkte jeg at nøjes med 1 stor partition denne gang.
Men pga fragmentering bør jeg stadig oprette en OS partition?

mht data osv, så ligger det på en server. Så min maskine er kun til spil etc.

Hvad med en SSD. Hvis man nu eks. køber en 120GB. At skulle partitionere den ville jo være spild af plads.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 07-04-2011 08:14:38.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2011 08:52:05
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg har også altid lavet 2 partitioner og ins windows på C: og flytte Dokumenter til en anden partition men det var tilbage på WinXP jeg gjore det så alle billeder, dokumenter osv altid var sikker hvis windows skulle falde sammen, så skulle jeg ikke tag backop af noget udover mine favoritter, og kunne så smide nyt WinXP på i løbet af 20 min 😀

Men i dag hvor diske er blevet så billige bruger jeg slet ikke partitioner længer. kun Drev 6 Diske i det hele. og ins kun Windows 7 på C: Rapter 74 GB. og ins alle Programmer på D: Rapter 74 GB. og alle mapper under mit navn Sjakalen Billeder, Dokumenter Favoritter, Musik, Film osv er flyttet til Drev E: WD 1 GB og samme sti "\Users\Sjakalen\Billeder" og alle mine games ligger på G: Raptor 150 GB

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 07-04-2011 08:54:39.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2011 09:09:49
Svar/Indlæg:
1978/216
#3 Ja det har du jo lidt ret i, men mange spil gemmer på data savet games i Dokumenter og nogle programmer kan du genins oven i mappen så beholder det alligevel dine indstillinger. så det vil aldrig være en fordel med en stor partition efter min mening.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
07-04-2011 09:27:09
Svar/Indlæg:
4438/91
Der kan gode være lidt performance at hente ved at lægge OS-partitionen sidst på disken. Altså laven en stor partition til stuff uden at formatere den - bare reservere pladsen og så lave en på det sidste stykke til OS. Bit-tætheden er større jo længere man kommer ud på skiven. Lisom på en LP; færre omdrejninger for mere musik - groft sagt.
Men som alle andre er inde på så er det mest pga. fragmentering, evt. geninstallation osv., praktisk at lave to partitioner.