Hvilken RAID-controller - Raid5 og 3 diske?

Diverse d.  12. april. 2011, skrevet af Cube2
Vist: 1074 gange.

Cube2

Superbruger
Tilføjet:
12-04-2011 18:13:51
Svar/Indlæg:
375/46
Overskriften siger det meste, men leder efter en RAID controller til min server, der er kun få krav:

Skal kunne køre RAID 5 med 3 diske (WD Green 2TB), ikke brænde af efter 2 måneder (aka. holde i mange år) og ikke koste over 1000,-.

Ved godt jeg sikkert kunne tage en random, men vil gerne høre jeres anbefalinger
ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2011 21:39:37
Svar/Indlæg:
262/26
Det bliver svært til under en tusse...
Promise, LSI, HP og Adaptec koster koster alle fra ~2000 og op efter, når du vil have RAID5-funktionalitet.

Og specielt, når du vil bruge WD-green diske (eller anden form for desktop-diske). Problemet er, at TLER (Time Limited Error Recovery) for desktop-diske kan være op til 7 sek (altså den tid drevet bruger på at læse en problematisk sektor, og dermed ikke svarer på forespørgsler fra controlleren), mens de fleste controllere kun tillader at diske ikke er svarer i 1-2 sek. Dette medfører at disken bliver smidt af arrayet, og du står med et array der melder fejl. Gentager fejlen sig på en anden disk, inden rebuild er overstået kan du vinke farvel til arrayet.

På LSI og visse HP-controllere kan man selv sætte timeout-perioden og komme ud over problemet, men se dig godt for, inden du investerer, og forvent at bruge noget mere end 1 tusse, med mindre de data der ligger på arrayet ikke er vigtige.

Anyways, gå efter ovenstående mærker, hvis du vil have kvalli...

Cube2

Superbruger
Tilføjet:
12-04-2011 21:55:57
Svar/Indlæg:
375/46
HP er det Hewlett Packard eller HighgPoint?

Nu er det her bare en random en, men har du en ide om hvordan den ville klare opgaven: http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cube2 d. 12-04-2011 21:56:40.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2011 22:28:13
Svar/Indlæg:
262/26
Hewlett-Packard.

Såvidt jeg kan se, er der ikke en XOR-engine ("RAID-CPU" på kortet)*. Dette betyder at det ikke er et 'rigtigt' RAID-kort m. en XOR-processor til at beregne parititet, hvilket betyder at din CPU kommer til at lave alt regnearbejdet, når der skal skrives til arraey/laves rebuid.
Du vil få samme ydelse ved at sætte et RAID5 op via windows' egen diskhåndtering eller lign. Begge dele er software-RAID, og også forklaringen på, at kortet er så billigt.
Jeg har selv været vejen henover billige RAID-controllere, og sidder nu med en Adaptec 3805** (3600,-) der bare virker, da de billige (bl.a. Highpoint) simpelthen ikke er 'rigtige' controllere. har oplevet et RAID5 array på en HighpPoint der mistede alle data, selvom det kun varen disk der stod af...

*
http://www.tomshardware.com/fo...

** skifter til en HP P800 16-port i morgen, da jeg er løbet tør for porte på Adaptec'en. Men den har fungeret upåklageligt de 2½ år jeg har haft den, og det er såvidt jeg kan se generelt holdningen på nettet (hvilket gælder alle de mærker jeg har nævnt).

Værd at bemærke er også at RAID-controllere i den her klasse er et prof. produkt, med god service/driverunderstøttelse.