En "Sandy Brigde" er kodenavnet for den nye Intel-platform LGA 1155 (ret mig hvis jeg er forkert på den) med de tilhørende i3, i5 og i7 CPU'er. . .
Disse giver enorm value/performance, og især med et mildt overclock. - Nu ved jeg ikke hvor meget du er inde i at overclocke en CPU, Woodluck eller din nevø. Men hvis du tager udgangspunkt i et MSI bundkort, så har de en funktion der hedder OC-geni, hvor et elektronisk program gør dette for dig; det eneste du skal gøre er at trykke på en knap på bundkortet inden du starter det op, og bundkortet overclocker det for dig på 1 sekundt (dog skal det siges at man altid kan gøre det bedre selv med et manuelt oc, og MSI-bundkortene har en tendens til at skyde lige vel meget volt til CPU, uden dog at det er farligt, dog unødvendigt).
- Her er det af afgørende betydning at man køber en "K-model" CPU fra Intel (fx en i5 2500K CPU), som er de eneste der kan overclockes. Heldigvis koster disse næsten det samme som deres "normale IKKE K-model" fætre. 😉
NB: En eftermarked CPU køler er et krav her, såsom en Cooler MAster Hyper 212 PLUS kan bestemt anbefales, og kan købes for ca. 200 incl. fragt =)
- Og angående dit spørgsmål om de 2 stks HD 5850, så har du bestemt ret. Selve det at have 2 kort i sin maskine er mere "omstændigt" så og sige, bruger mere strøm, og producerer som regel altid mere støj i kabinettet. Derfor kan man med fordel kører med ét lidt bedre kort, end med 2 stks. Derudover kan man evt også komme ud for driver problematikker efter hvad jeg har hørt, uden dog at have nogle som helst personlig erfaring med SLI eller Crossfire! 🙂