Der har været rigtig meget snak om, at der kan ske store ændringer i mobilindustrien efter Onfones indtog, og den efterfølgende blodige priskrig på mobilmarkedet. De senere år har der også været en del konkurrence - der er jo hjernedødt mange mobilselskaber og MNVO's i Danmark - men priskrigen har hovedsageligt fokuseret på de lavtforbrugende kunder.
Med Onfones fokus på flatrateprodukterne har de slagtet selskabernes guldkalv - og det gør ondt hele vejen rundt.
Analytikkere har endda vurderet, at priskrigen kan føre til fusionering af mobilnetværk, hvilket jeg dog har ret svært ved at se.
Det undrer mig dog lidt, at det netop er Telenor, hvor Onfone jo lejer sig ind, der er de første til at tage opgøret. For tænker vi ren Onfone, må det jo unægteligt være Telenor, der er mindst ramt af dem, grundet at de får flere kunder ind på deres eget netværk; både direkte indtægt af leje af netværk, og indirekte indtægt da flere selskaber skal betale netafgift til Telenor hvis de får flere kunder på deres netværk.
Problemet er nok nærmere, at der er startet en hel lavine, hvor de fleste selskaber ser sig nødsaget til at følge med ned i prisniveau.
Jeg har dog også svært ved at tro på, at samtlige teleselskaber pludselig trækker tilskuddene på mobiltelefoner, da det unægteligt er det, der tiltrækker kunder. Tør selskaberne løbe den risiko ikke at kunne tiltrække nye kunder? 😲