Mobiltelefoner bliver dyrere

Litteratur d.  18. april. 2011, skrevet af Pizzadude
Vist: 2766 gange.

Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
18-04-2011 14:38:37
Svar/Indlæg:
5363/442
Mobil med tilskud er snart fortid.

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2011 19:50:46
Svar/Indlæg:
1158/321
Synes da at det er en klar fordel.

Blev butfucked af telenor for ikke lang tid siden da jeg havde købt min telefon igennem mobil2kr.dk og da min telefon så gik i stykker kunne jeg ikke få en pristilsvarrende da jeg i princippet kun havde givet 2 kroner for min mobil og resten af prisen var jo så abonnementet, så synes at dette er en god ting :yes:


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2011 20:08:04
Svar/Indlæg:
4018/217
Altså det er både godt og skidt...
Godt fordi man så kan slippe for et latterligt dyrt abm. Skidt fordi at man ikke kan få en billig mobil med et billigt abm som fx telmore med håndjern fordi at markedet går væk fra dette...


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2011 21:35:08
Svar/Indlæg:
4310/364
#1 Det er da også helt dumt at købe fra mobil2kr. Deres abn er jo helt hazarderet.

#2 Det er enten eller. Telenor, og andre mobil selskaber tjener intet på deres kunder de første 6-8 måneder når de køber en mobil telefon med.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2011 21:37:49
Svar/Indlæg:
1895/41
Så kan det være jeg endelig får købt mig den iPhone 🙂

Er simpelthen for nærrig til at betale 600-800,- i måneden for abonnement når jeg reelt kun bruger 250 . :no:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af myrizzle d. 18-04-2011 21:38:43.


DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2011 22:40:33
Svar/Indlæg:
215/14
#4

men du vil godt betale 400-600 i afbetaling, og der efter 250 i abonnement i stedet? 😕


meco
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2011 00:11:19
Svar/Indlæg:
27/0
ja lad os nu lige se hvad der sker.
Telenor meget muligt den næststørste teleselskab, men absolut den rigeste. 🤣

- meco


Trals
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2011 00:33:25
Svar/Indlæg:
472/115
:thumpsup: meco! sad but true..

jeg forstår ikke de folk der er kunde hos dem .. men det er måske bare mig der bruger min mobil for lidt :s


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2011 13:59:58
Svar/Indlæg:
739/62
på tide.. har ikke købt telefoner med abb. i flere år, det var simpelthen for dyrt !!


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2011 15:10:46
Svar/Indlæg:
1142/59
Det er sådan set også bedre at adskille hardware og service. De vil jo stadig tilbyde afbetaling over 12-24 måneder med 0 % i rente, så i sidste ende får folk stadig mobiltelefonerne til samme pris. Nu ved man bare hvad de forskellige ting koster fremfor at man skal prøve at gennemskue det.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2011 18:43:57
Svar/Indlæg:
1895/41
#5
Jeg tvivler godt nok på at man kommer til at betale 400-600 kr i måneden i abonnement/afdrag på sin 5000-kroners telefon.
Hvis man binder sig for de 24 måneder, så kommer det vel nærmere til at hedde omkring de 250,- +/- et par hundrede til at tale,sms og surfe for.


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2011 18:49:48
Svar/Indlæg:
798/19
Det er bare fordi der er for mange, der har gennemskuet, hvordan de prøvede at tage røven på os. Nu ændrer de det for at få os til at smide flere penge væk på fejlkøb.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2011 21:51:18
Svar/Indlæg:
4112/52
#11 Uenign.
Den her måde, betaler du separat for telefonen, så hvis du er utilfreds, så er det helt og aldeles din egen skyld, at du er nødt til at blive ved med at betale i længere tid, for at få tlf. tilbagebetalt, frem for at købe den cash.
Jeg har kigget lidt nærmere på deres nye abonementer, og de ser faktisk ret godt ud.
f.eks. så med surf, så har du 5/1.4Mbit down/up, inden for den datamængde du har abonneret på, men når du er over de f.eks. 3GB, så skal du ikke betale mere, hastigheden falder blot til 256/256kbit.

Det er noget tilsvarende med taletiden, hvis du har købt den store.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2011 22:22:50
Svar/Indlæg:
14079/622
Der har været rigtig meget snak om, at der kan ske store ændringer i mobilindustrien efter Onfones indtog, og den efterfølgende blodige priskrig på mobilmarkedet. De senere år har der også været en del konkurrence - der er jo hjernedødt mange mobilselskaber og MNVO's i Danmark - men priskrigen har hovedsageligt fokuseret på de lavtforbrugende kunder.

Med Onfones fokus på flatrateprodukterne har de slagtet selskabernes guldkalv - og det gør ondt hele vejen rundt.
Analytikkere har endda vurderet, at priskrigen kan føre til fusionering af mobilnetværk, hvilket jeg dog har ret svært ved at se.

Det undrer mig dog lidt, at det netop er Telenor, hvor Onfone jo lejer sig ind, der er de første til at tage opgøret. For tænker vi ren Onfone, må det jo unægteligt være Telenor, der er mindst ramt af dem, grundet at de får flere kunder ind på deres eget netværk; både direkte indtægt af leje af netværk, og indirekte indtægt da flere selskaber skal betale netafgift til Telenor hvis de får flere kunder på deres netværk.

Problemet er nok nærmere, at der er startet en hel lavine, hvor de fleste selskaber ser sig nødsaget til at følge med ned i prisniveau.

Jeg har dog også svært ved at tro på, at samtlige teleselskaber pludselig trækker tilskuddene på mobiltelefoner, da det unægteligt er det, der tiltrækker kunder. Tør selskaberne løbe den risiko ikke at kunne tiltrække nye kunder? 😲


#14
Dap
 
Overclocker
Tilføjet:
21-04-2011 17:37:02
Svar/Indlæg:
68/6
jeg har lige lavet min molbil abonemen om ved telenor har kun 6 timer tale , 10gb data , fri sms/mms til 280. og normalt hedder den pakke jo med 5 timer tale kun men jeg fik en time hver månde gratis ;).. det er blivet billige for mig.. og der er ingen opkalds afgift på ;)


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 02:18:26
Svar/Indlæg:
2957/206
Det lidt som man allerede kan gøre ved Telia, og har kunne gøre i et lang stykke tid? :p


- Og ohh, nu ser jeg hvad folk mener med at alt ligner det kommer i quotes, gør den i IE, men ikke i Opera :P
- Også kunne jeg åbenbart ikke klikke "Tilføj svar" igår, blev bare sendt til forsiden..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 23-04-2011 02:18:45.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 09:39:29
Svar/Indlæg:
2576/125
Ingen medliden her fra mig. De store mastodonter kan bare falde og brække benene i den her priskrig. Havde selv Telenor, og hold kæft jeg følte mig syndt hver eneste måned. Har nu abbonnement hos "søsteren" Bibob, og jeg får mere for mindre.. Især når man ikke er stor forbruger.Forstår forresten slet ikke folk, der vil give 700,- - 800,- kroner om måneden i abbonnement og tilskud for en mobil!? Vil I da intet rådigheds beløb have? Så hellere spare pengene sammen, og sidde billigere i det om måneden.

Men rent teknisk set så bliver mobilerne på lang sigt jo ikke dyrere. Det er jo kun her og nu prisen der er dyrere.


Wuffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 10:06:15
Svar/Indlæg:
209/23
Har altid set selskabernes "tilskud" til mobiler som en slags afbetaling, hvor forbrug (tale, sms & data)var inkluderet.

For mig ændre det ikke det store - nu kalder de det bare afbetaling...

Købte min Desire v. Call me og gave 400kr. (som kunne bruges på forbrug) om måneden. Da den var afbetalt gik jeg over til et billigere abonnement (pt. 160kr. måneden). Lidt firkantet sagt har jeg betalt 240kr. i afbetaling pr. måned.

Det bliver måske mere gennemskueligt, men same old same old 🙂


ak4ever
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 12:21:00
Svar/Indlæg:
462/22
Nej nej nej.. De graver da deres egen grav ved at sætte priserne op på den måde.

Xperia Arc med 5 timers tale, 10gb data fri sms/mms i 6 måneder koster 5836kr!
Det samme kan fås hos CallMe for 4381kr. Ja der skal du så betale 699,- til at starte med men så med mobiltillæg og 400kr til forbrug er det stadig mere end 350kr mindre om måneden hvis du vælger 6 måneders afdrag hos telenor. Selvom man vælger 12 måneders "smart aftale" er det stadig dyrere hver måned end en sammenlignelig aftale hos fx. callme. Og prisen for telefonen + forbrug er stadig næsten 1500kr højere når det er betalt af.

Dette er ikke skrevet for at promovere callme på nogen måde, det er bare min udbyder, så valgte dem som refferance eller hvad man skal sige, på prisen.

Nå, hvem vil så gerne betale det dyre abonnement for at have Telenor som udbyder?


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 13:03:56
Svar/Indlæg:
2576/125
#18 Telenor og TDC er bare for dyrer no matter what. Sådan er det, og se det da som noget positivt, hvis de bukker under. Især TDC vil jeg gerne se ligge i graven 😎


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 17:20:12
Svar/Indlæg:
1271/38
Jeg forstår ikke hvordan man kan sammenligne et dyrt abonnement med tilskud over 6mdr, med en afdragsordning over 24mdr + abonnement. Det er da klart det bliver billigere pr. måned når betalingen ordnes over 4 gange så lang tid.

0% i rente eller ej, det er stadig alt for dyrt at betale hele telefonen over 24mdr PLUS abonnement, når man engang kunne få begge ting blandet sammen, med tilskud, til et mindre beløb på 6mdr.

Derudover tvivler jeg på, med kulturen i Danmark, at der er særligt mange der kan leve med den samme telefon i 2 år.

Jeg synes det lyder uoverskueligt. Jeg er glad for min Desire blev betalt ud efter 6mdr - Nu sidder jeg EKSTREMT billigt hos et lavprisselskab, indtil den dag jeg bestemmer mig for at erhverve mig en ny telefon til dyre domme i 6mdr. Det fungerer for mig, fordi det er relativt kort tid at være bundet til det 'dyrere alternativ' for at få et nyt produkt.

- Det gav sikkert ingen mening. God weekend!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 23-04-2011 17:21:39.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 18:24:08
Svar/Indlæg:
2957/206
Jeg fortrækker nu helt sikkert denne måde.
Du afbetaler på telefonen i 24 måneder til ~170kr/mdr (I dette tilfælde - LG Optimus 2X ved Telia), og så får du et abbo du selv laver ved siden af der er så billig som 80kr (fri sms) - Vælg/Fravælg de ting du vil have mm.

Det kan du så evt. smide af helvedes til efter 6 måneder og finde dig et billigere Abbo ved Oister eller ligende.

Husk på at intet siger i SKAL beholde Abbo i 24 måneder, der er stadig kun 6 måneder på det.


- Om du så vil have en ny telefon inden for de 24 måneder er jo så bare det, det er vel op til individet, så kan du vel afbetale på 2 hvis det endeligt er det.


#20 - Jeg har jeg nu haft min N95 i en del år, og jeg har ikke intentioner om at opgradere, ikke i løbet af de næste par måneder anyways.
Den kan jo stadig alt det meste, den har godt nok ikke touch, men meh. Den har DLNA osv. hvad jeg nu skal bruge 🙂
Hvis noget så venter jeg på at se hvordan HTC Sensation & SGS2 ser ud sammenlignet med O2X når de to endeligt kommer ud.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 23-04-2011 18:26:07.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 18:52:21
Svar/Indlæg:
2957/206
Ah, det redigerings "max tid" er... tis.

Anyways - Glemte at skrive at du kan vælge fra 1-24 måneder ved Telia, og hvor meget du vil betale når du bestiller.

I mit regnestykke ovenover betalte du 399 for mobilen med det samme, og så 170kr over 24 måneder.
Du kan selv bestemme om du vil betale alt på en månede hvis det er hvad du vil.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2011 14:53:07
Svar/Indlæg:
2576/125
Jeg fatter ikke at folk gider binde sig i så lang tid for en enkelt mobil. Tænk da lidt økonomisk. Det er da latterligt, at man ikke bare sparer op, og så sidder billigt fra dag et. En mobil er jo alligevel forældet efter 6 måneder eller deromkring. I ville da heller ikke seriøst låne penge til en computer? Og om I kalder det tilskud eller lån er et fedt: I skal stadig betale af på en forbrugsgenstand.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MaddPirate88 d. 24-04-2011 14:53:28.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 02:36:06
Svar/Indlæg:
2957/206
Binde sig i så lang tid? Tænke økonomisk?

Har du faktisk læst dette igennem?

Det er 0% Renter, 0kr i oprettelse.. 0 kr hele vejen igennem - Hvor er det ikke økonomisk? Du kommer af med lige så meget.
Abbo er jo lige så dyrt som hvis du havde betalt telefonen på en gang.

Du kan selv vælge om du betaler det hele på en gang, eller på 2 måneder, 3, 4, 5.. et år, 2 år.

Du kan som nu også vælge at betale det hele over 6 måneder hvis det er din ting.


.. og "En mobil er jo alligevel forældet efter 6 måneder eller deromkring."... What? Nej sorry - Gider ikke at besvare denne, det er fint at du har for mange penge, skal du have lov til xD Men det er jo bullshit - Sorry.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 15:19:12
Svar/Indlæg:
2576/125
#24 For mange penge?? Det har jeg ikke indikeret 😉 Min typiske mobil har sgu en længere leve tid end det. Men det er ikke ens betydende med at den holder værdien bedre. Det er ikke det at der er 0 pct. i rente, men at man vil binde sig for et ekstra beløb om måneden. Hvilket betyder at man har mindre værd måneden indtil den er betalt af. Det betyder at du har mindre at spare sammen af til den næste store ting du gerne vil have. Det er det der er problemet, og hvad jeg mener med at tænke økonomisk.


ak4ever
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2011 18:09:55
Svar/Indlæg:
462/22
#24
Det kan godt være at der er 0% i renter og 0kr i oprettelse, men telefonen koster stadig væsentligt mere når den er betalt ud end den ville have gjort tilsvarende andre steder. Ligesom mange telefoner fx. koster 3600-3700 uden abonnement men ca 4300 kr med binding, efter 6 måneder, alt i alt. Man betaler for at man ikke kan ligge det hele med det samme. Og det er vel lige netop den mekanik/tankegang telenor vil prøve af udnytte yderligere.

Du vil vel ikke påstå at det ikke koster noget at have muligheden at afdrage over 24 måneder, selvom der er 0% i renter og 0kr i oprettelse, når telefonen ender med at koste 1500-2000kr mere? Det er bare en ny, yderligere mulighed de har fundet for at prøve at lokke flere penge ud af lommerne på kunderne. Mere uoverskuelighed.