For lille radiator???

Vandkøling d.  23. april. 2011, skrevet af M.L.L
Vist: 1189 gange.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
23-04-2011 03:04:56
Svar/Indlæg:
29/6
Jeg er støt ind i et mindre porblem med min vandkølings setup... jeg har endelige fået købt en køleblok blok til mit GTX 470 som er en EK Supreme HF Acetel.
radiator & køleblok til cpu havde jeg i forvejen fra mit starter kit som er et Thermaltake Silent Water.
Pumpen er en Thermaltake P500 da jeg ødelagde den der var med fra start, kabinetter er et Antec 900.

Nu hvor at jeg endelig har fået det hele sat sammen, cpu & gpu har jeg så fundet ud af at min radiator måske er for lille :(
Min full-load temp for gpu 70-80 og 60-70 for cpu.

Radiatoren er en single 120mm, og som sagt er den fra et starter kit så jeg er ikke sikker på at det kan være årsagen.
Mine slanger er 8mm (ydre diameter).
hvis jeg i så fald skal have en ny radiator hvilken størrele skal jeg så bruge eller er der andet jeg kan gøre?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.L.L d. 23-04-2011 03:15:04.
CleanC

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2011 03:18:04
Svar/Indlæg:
567/26
2x120 vil være fint, f.eks. den her: http://www.coolerkit.dk/xspc_r...
eller endnu bedre:
http://www.coolerkit.dk/hw_lab...
Er din cpu clocket? for det er en rimelig høj temp hvis den ikke er 😕 vandkølingen burde holde den længere nede - men igen, så kan det jo være at systemet bliver varmet op af din kombinerede køling af cpu/gfx, tror i hvert fald du har ret i at det ville være en god ide at investere i en bedre radiator :yes:

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
23-04-2011 09:26:10
Svar/Indlæg:
4438/91
Jæs! En radiator mere og så push / pull på begge to 😉

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 10:09:13
Svar/Indlæg:
4112/53
Det er ikke sikkert at en større radi vil klare opgaven, for det kan lige så vel være pga. for tynde slanger.
8mmOD er lige i den tynde ende, når man kører CPU + GPU i serie (efter min mening anyway).
Pumpen er en af de knap så kraftige pumper, især når man skal have så tynde slanger, for det giver en højere modstand i systemet, og så skal pumpen have en rimeligt stor løftehøjde.

Så der er 3 mulige løsninger, listet efter hvad jeg mener er den bedste løsning:
1) kraftigere pumpe (Laing DDC på 10W skulle være tilstrækkeligt, men 18W er selvfølgeligt endnu bedre)
2) Større slange-diameter
3) flere/større radiator(er)

Skifter du pumpen, kan du selv vælge mellem de to andre punkter, hvis du vil gøre mere.

Et helt andet perspektiv du skal have i baghovedet, er hvor din radiator tager luften fra.
Hvis du har den siddende i toppen, bagpå, så den suger varm luft ud, så er der lidt mere kapacitet at hente i dit eksisterende system, ved at flytte radiatoren om i fronten, til at suge "kold" luft ind i kabinettet, og dumpe varmen inde i kabinettet.
Så længe de 2 største varmekilder er på vand, skulle det ikke være noget problem for systemet, at temperaturen inde i kabinettet stiger.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 10:17:17
Svar/Indlæg:
772/49
Jeg ville primært fokusere på at få en 120mm. radiator yderligere ind i dit loop. 120mm. virker bestemt klejnt til alt du vil trække i dit setup :). Du kan sikkert købe een i markedet for en billig pris, såfremt du opretter en tråd om det.

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 12:03:53
Svar/Indlæg:
2599/378
En god regel plejer at være, et stk. 120-140mm radiator til hver ting! Forstået på den måde, at hvis du både har vand på én CPU og èn GPU, så skal du have fat i en 240mm. Hvis du skal overclocke, skal du nok have puch/pull, altså to blæsere på hver side. Men hvis jeg var dig, vil jeg bare købe en så stor radiator som muligt, og undgå alt for mange blæsere eller høre RPM'er. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bims d. 23-04-2011 12:04:21.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2011 12:22:36
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis dit vand kun er der for at reducere antallet af blæsere, så er en enkelt 120mm tilstrækkelig til et GFX og CPU, men du vil så ikke komme til at opleve de helt vildt lave temperaturer så.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
23-04-2011 12:35:20
Svar/Indlæg:
29/6
To meget fine radiatorer, men jeg har ikke rigtigt penge til det og har heller rigtigt lyst til at købe en ny.
Jeg havde tænkt på at jeg måske kunne 'nøjes' med at vandkøle mit GTX.
Siden jeg ville have vandkøling var fordi at jeg ville slippe for larmen fra mit GTX, og så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne tage cpu'en i samme hug 🙂.
Jeg var ikke sikker på om en 120mm radiator var stor nok, min cpu køler larmede ikke da det var en Scythe Mugen rev. 2 så der var ikke noget støj problem der.

Jeg synes nu at det lyder lidt sært at min pumpe skulle være for svag, den er ellers ret stor, men det behøver jo ikke at have noget at sige.
Dog synes jeg at en ny pumpe er en templig dyr sag.

Den regel kendte jeg ikke, men nu gør jeg. jeg havde også set at man kan købe en 200mm radiator, nu det jeg har en 200m blæser i toppen af kabinettet kunne den måske side der 🙂.

Personligt synes jeg nu selv at det ville være billigst at nøjes med at vandkøle mit GTX.
Det ser bare ikke nær så fedt ud når kun noget at computeren er vandkølet.
Dog fylder jeg 18 her den 26 så der burde gerne komme nogle penge i kassen der 🙂.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-04-2011 13:39:24
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg køler 2x gfx og 1x CPU på mit system. Jeg har den her:
http://www.coolerkit.dk/hw_lab...

CPU, med OC bliver holdt på max 48 grader ved fuld load og gfx kommer lige op og snuse til 50 grader.

Jeg har push/pull setup på køleren, og så køre jeg med 12mm slanger og en EK DCP 4.0 pumpe.

Det har ikke kostet alverden, men det køler ufatteligt godt. Jeg kan ikke andet end at anbefale den køler.

Og måske du skulle tænke på tykkere slanger.

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2011 14:52:28
Svar/Indlæg:
29/6
Lyder spændende, men hvilken case har du til at have alt det i?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
24-04-2011 20:58:23
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har smidt det i et kompakt midi-tower. Nemlig Cooler master 690 II advanced. Det fungerer utrolig godt, men er ikke just stille, men nu har jeg også skruet helt op for alle blæserne. 😛

M.L.L

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2011 21:35:43
Svar/Indlæg:
29/6
Fed nok case! jeg kan se at din case er beregnet til at der kan side en 140mm radiator oppe i toppen, det kan der ikke i min og det er problemet.
jeg har ikke rigtigt nogen mulighed for at placere en så stor radiator nogen steder, dog kan jeg placere en 200mm oppe i toppen da jeg har en 200mm blæser oppe i toppen.

Men jeg synes nu at en radiator i den størelse er for dyr (549,-) og jeg er ikke vild med at bruge mange penge på det hvis at det ikke giver den store hjælp adligevel.