tørre harddisk der er blevet "vandet"

Vandkøling d.  26. april. 2011, skrevet af berchrker
Vist: 1255 gange.

berchrker

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2011 08:39:36
Svar/Indlæg:
117/16
hej hwt

jeg har været så uheldig at komme hjem fra påskeferie og erfare at mit vandkøling har lækket vand fra en fitting ved min pumpe (pis at man egentlig havde tænkt tanken at det kunne ske... )

problemet er at min harddisk lå under pumpen og er blevet druknet i vand...

hvordan tørrer jeg den bedst så den ikke dør???

jeg overvejer at lade den ligge et par eftermiddage i bilen hvor der jo altid bliver kogende varmt :) andre bedre ideer?

på forhånd tak
angloamerikansk

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2011 08:54:38
Svar/Indlæg:
978/160
Sikke et uheld ☹

Jeg ville lægge den udenfor så den både får varme og frisk brise. Ikke direkte i solen men alligevel et varmt sted. Tag den ind i aften og gør det samme i morgen.

epps8000

Nørd
Tilføjet:
26-04-2011 09:12:17
Svar/Indlæg:
41/7
Uhmm.

Så vidt jeg ved er en HD hermetisk lukket "lufttæt". Du burde kunne nøjes med at tøre fladerne af og blæse stikkene med kompresser eller hårtørrer et kort øjeblik og så skulle den være klar til brug igen

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
26-04-2011 09:55:57
Svar/Indlæg:
4983/48
Som #2 siger, er der ikke mulighed for at vandet kan komme ind i disken sådan bare lige, der er godt nok et par små "luftindtag" på en HDD, men disse er lavet med filter på som ikke lukker andet end rene luftpartikler ind. Jeg vil skyde på at du nok skulle have disken i mindst 3m dybt vand før der er chance for det kan komme ind den vej 😛

Jeg ville dog pille printet af og sikre mig at den også var tør derinde inden jeg satte den til igen 🙂

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-04-2011 11:17:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg ved at man ikke kan lægge harddiske i olie, da olien godt kan trænge ind i de lufthuller der nu er. De er der til at udligne trykket, så der kan faktisk godt komme vand ind, men ikke partikler osv.
Som mange skriver er hullerne ret små og med et tæt filter, og kun hvis du har været uheldig er der kommet noget ind.
Jeg ville tørre den, og så slå korsets tegn og se hvad der sker.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2011 12:00:57
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg ville ligge dem til tørre i alm rumtemperatur. Forskelle i temperaturen vil få luften inde i harddisken til at udvide og trække sig sammen hvilket kan medføre at fugt bliver trukket ind i disken.
Når diskene så har ligget et par dage så ville det være en god ide at købe nogle nye eller lave en backup.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2011 13:56:14
Svar/Indlæg:
798/19
Den burde være vandtæt, så der ikke kan komme vand ind til skiverne. Hvis der kommet det, så er den færdig.

Jeg ville skrue printet af og lægge det til at tørre. Så ville jeg lige tørre resten af det ydre over med en fugtig klud.