"Charisma aka Radeon er/var ATI's første VPU (Visual Processing Unit)."
Det flot, men har bare intet som helst at gøre med AMD crossfire som altid har været gratis. Det siger ligesom sig selv at der skal penge på bordet hvis nogen vil benytte sig af ATIs hardware.
"hvorfor i alverden skulle de så investere i et SLi certified/licensed bundkort istedet for et med udelukkende CrossFire support, hvis man ikke vil bruge nVidia GFX?"
Hovedsagligt uvidenhed. Størstedelen aner slet ikke noget om dette emne, du skal jo bare kigge i den her tråd hvor det har været nødvendigt for mig at forklare situationen selvom det har gået på i et par år.
Den anden årsag er at bundkortproducenterne i forvejen betaler et grundbeløb til nvidia, og så derefter per bundkort oven i. Det grundbeløb vil jeg også meget gerne være fri for, fordi det er jo noget jeg får hægtet på som forbruger i sidste ende.
"Right... det gør deres egne grafikkort dyrer og dermed går en prisgrænse over AMD's kort og mister derved markedsfæste -> får en dunrende underskudsforretning og må evt helt trække sig fra markedet."
Det er helt fair på den måde, fordi så operere de blot under samme forudsætning som AMD. Hvis AMD kan, så kan Nvidia også.
"Skal alle dem med nVidia kort, som ikke vil køre SLi betale de omkostninger, der må være for alle der vil køre SLi ? det er jo det der sker."
Ja, det burde de. Det er det tætteste på fair som vi overhovedet kan komme.
I den nuværende situation går noget at dit bundkortsomkostninger til Nvidia selvom dit grafikkort er fra AMD.
Skal alle dem som kører med AMD kort betale for dem der vil køre sli?????
Det er absurd!
"nVidia var ikke interesseret i at støtte AMD med chipsets pga div verserende sager. Det har sådan set intet med Hypertransport eller en specifik ting at gøre, meget endte jo ud i principsager hvis man fulgte debatten."
For det første, så har det intet med AMD at gøre. Intel lukkede nVidia ude af licensen til deres QPI og integrerede hukommelseskontroller da de argumenterede at nvidia kun havde licens til gen gamle FSB. Nvidia stoppede så helt udviklingen af chipsæts da de på daværende tidspunkt ikke syntes at der var mere fremtid i socket 775 og at AMDs markedsandel var for lille. Derfor stoppede udviklingen i deres chipsæt afdeling.
Derimod er det et helt anden spørgsmål hvorfor nvidia ikke producerer flere af 980a chips så de kan blive billigere. Det er helt deres eget valgt, der har på intet tidspunkt været tvang fra AMD. Og jeg nævnte at Hypertransport var åbent, fordi i den modsætning kræver Intel en masse licens $$$ til deres QPI.