Win 7 og Linux?

Software d.  30. april. 2011, skrevet af TheisF
Vist: 1057 gange.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 12:44:00
Svar/Indlæg:
470/41
Jeg har set nogle video'er af Linux og synds det ser UTROLIG fedt ud, har også læst mange steder at det skulle gå så sindsygt godt i forhold til Win Os'er, Så ville godt prøve de, Men da min computer opgringenligt kommer med vista og har fået 7 på vil jeg godt gemme den på min computer, Så er jeg også sådan en som skal have alt i mapper og ALT skal være i orden, så det vil tage en evighed for mig at gengøre det vis jeg fjernede det HELT fra min computer.

Spørgsmålet er så, hvordan få jeg Linux på min bærbar hvor jeg bibeholder mit Win 7?
Jeg vil tro det er noget med at man deler HDD op også downloader man Linux og ligger det ned på den del af HDD?

Men sikkert helt forkert på det.
Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2011 12:50:40
Svar/Indlæg:
2211/331
Her en god guide
http://lifehacker.com/ #!5403100/dual+boot-windows-7-and-ubuntu-in-perfect-harmony
og på dansk

http://www.w7h.dk/index.php/gu...

Ps:første link er du nødt til at kopy/paste

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Noltus d. 30-04-2011 12:52:33.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 13:13:49
Svar/Indlæg:
470/41
Tak, men på første link kan jeg ikke rigtigt se hvor det er jeg skal læse det ?

På andet link synds jeg det ser rigtigt rigtigt godt ud, men istedet for at ligge win 7 ind, så skal jeg bare ligge Linux ind?

Er det denne som er den nyeste?
http://ubuntu.dk.malavida.com/...

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 13:19:12
Svar/Indlæg:
470/41
Tror jeg fik første link her, det virker ikke vis man smider det ind i søgefeltet i browcer men vis man sætter det ind i google kan man godt finde det.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2011 13:48:38
Svar/Indlæg:
4310/364
#0 Kort fortalt så skal du installere windows 7/ Vista/ Xp først og så efterfølgende installere Ubuntu. I og med du allerede HAR installeret windows 7 på din bærbar, skal du bare downloade ubuntu iso'en (32bit) hvis du er usikker. Og så bare starte op fra cd'en. Så kommer der nemlig en mulighed under install hvor du kan vælge om ubuntu skal bruge hele din hardisk (Altså fjerne windows 7) eller om den skal partionere din hdd således windows 7 ligger side om side med ubuntu.

Grunden til at du skal installere windows 7 først, er at du ellers overskriver "bootloaderen" hvilket vil resultere i at din ubuntu install godt nok er installeret, men aldrig vil boote grundet din windows 7 install har overskrevet bootloaderen med sin egen. Grunden til at windows overskriver bootloaderen, er fordi Microsoft er nogle dillere..

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 14:46:29
Svar/Indlæg:
470/41
Dvs kan jeg ikke gøre det uden at gen installere win 7?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2011 15:02:05
Svar/Indlæg:
2246/14
#5 jo sagtens... bare installér ubuntu, på en fri partition på harddisken... det skal man først lave inde i windows(man skal formindske ntfs partitionen, så der er plads til en ext4 partition)...
hvis du har vigtige data skal du have en backup af dem før du går igang...
kender du en der har styr på det er det en fordel at få hjælp første gang...

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 15:24:52
Svar/Indlæg:
470/41
#6, Nej kender detsvære ikke nogle som kan finde ud af det, dog er min far virkelig dygtig med software, så må spøger ham om han lige vil give mig en hånd med.

Nogle som kender til Linux, om det er godt?
Og er det ikke noget med at Windowse programmer også virker til linux? Og hvor kan man downloade danske pats til Linux?

Vis nu at der er et program som ikke virker til Linux men til Win, fek.s et spil, Skal jeg så genstarte min computer for at skifte os?

ThomasM

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 16:36:54
Svar/Indlæg:
56/10
Ja, hvis du sidder i Ubuntu og du vil spille et spil, som kun er tilgængeligt for Windows, så er du nødt til at genstarte.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ThomasM d. 30-04-2011 16:38:58.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 18:22:49
Svar/Indlæg:
470/41
Altså det eneste dellemma jeg sidder i, er at SKAL mit Win 7 gen installeres.?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
30-04-2011 20:01:08
Svar/Indlæg:
4033/364
well hvis du bare vil prøve ville jeg vælge WUBI installeren.. den laver en virtuel harddisk og en genvej til bootmanageren i windows.. hvis du bliver træt af det, så uninstaller du det bare i windows..

hastigheden er ikke nær så høj, men det er super nemt at fortryde... så kan det være at du med tiden (som undertegnet) installerer det rigtigt.. (jeg installerede det bare på en partition for sig selv (ubuntu)

bare husk at Linux er mange ting til PCere, køleskabe, Togskilte, routere, NAS, mobiltelefoner etc.. Linux er grundstammen, distributioner er så en færdig "pakke" som f.eks. Ubuntu , Fedora, Kubuntu etc. ubuntu er nok en af de nemmeste Linux distributioner at gå igang med. Mange desktop distributioner kan fås med forskellige grafiske brugerflader som Gnome, unity , KDE etc

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 21:35:39
Svar/Indlæg:
470/41
Hvad er alt det der Gnome, Unity og KDE?

Altså Unbuntu er jo det nyeste, så det må vel også være det mest opdateret, så må jeg jo prøve det, også når der kommer et nyt et så må jeg prøve at smide det der på,
Men er det ikke ligesom når Win skifter os? Det er det samme, udover at designet er lidt anderledes og køre en hel del mere stabilt?

Jeg bliv huk på alle de ting den kan, fek.s den firkant hvor du kan se vinduerne popper ud, Osv, Altså denne film her
http://www.youtube.com/watch?v...

Den starter med win, men så kommer det senere.

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2011 21:36:26
Svar/Indlæg:
470/41
Og kan man ikke få ubuntu 11,xx til at ligne det som han har?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
01-05-2011 00:34:11
Svar/Indlæg:
4033/364

Windows har som standard en GUI (grafisk user interface) som stort set altid er ens. Man kan med enlightment og andre former ændrer udseende af Windows (eller rocketdock.com som i videoen), men basalt set virker Windows på samme måde.

Linux er jo en kerne - distributionerne er så en viderebygning af linuxkernel (kernen) - Derfor er GUI / desktoppen ikke nødvendigvis den samme. Som i Windows, er grafikken en ting, men der er også en filhåndtering etc som styres af denne.
I grove træk findes der

Gnome - Bruges i mange distroer - fx Ubuntu versioner mindre end 11.04

KDE - Minder lidt mere om Windows måden - bruges bl.a. i Kubuntu som egentlig er Ubuntu med KDE

Unity - Er Canonicals startet (dem "bag" ubuntu) desktop - giver et mere simpelt interface - og er mere velegnet til fx. touch. Bruges i Ubuntu 11.04

XCFE - Er en lettere udgave til langsommere computere - bruges bl.a. i Xubuntu

Compiz er et 3D shell GUI som du ser på videon (jeg vil tro det er Compiz) - det kan man godt installere efter man har installeret fx Ubuntu. Man kan så krydre det med fx cairodock eller lign.

-----------
Altså Unbuntu er jo det nyeste, så det må vel også være det mest opdateret

Ubuntu er en distribution, som er en af de mest udbredte i hele verdenen. Faktisk er Ubuntu baseret på Debian - som er en af de "gamle" distroer, super fleksibelt, men mest for nørder..
En af de gode ting ved Ubuntu er måden man installerer og opgraderer på (noget som mange andre Linux distroer har), så man kan nemt opdatere (a la windows update).

Det du skal huske er at Linux distributioner er komplekse samlinger af "legoklodser" - selve Linux kernen er bunden man bygger på, men derfra er der frit slag. TinyCore fx. starter man helt fra bunden og så bygger man sit system op som man vil.. Det kan være programmer som Firefox browseren , hvor andre bruger andre browsere. Håndtering af WiFi og 3G modems, jamen der har Ubuntu en nem måde, andre skal man installere det via scripts etc.

Derfor er der tit forskellige måder at gøre den samme ting på - fx. installere et program som fx. java til browseren- man kan gå i Ubuntu softwarecenter og vælge alle softwarekilder og søge på sun-java. Man kan også bruge Synaptic og søge sun-java og installere det igennem der. Man kan også hente en batfil fra Sun og installere den der. Eller man kan skrive (såvidt huskes) en kommandolinje i terminalvinduet (dosprompt) og få den igennem der.

Sagt på en anden måde - der er lavet mange tiltag til Linux for at gøre det nemmere - men der findes stadig mange der ude som skriver kommandoen i en prompt for at få det til at virke - simpelthen fordi at man så "rammer" flest linuxbrugere.

- Hvis du er ny til Linux, så er Ubuntu et rigtigt godt sted at starte.. så hvis du vil have lidt ekstra gejl er Compiz ovenpå også fedt. her er lidt screenshots fra Linos med Compiz
http://hwt.dk/LiteratureDetail...

ellers se compiz.org om det er ikke er det du søger :)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
01-05-2011 00:36:22
Svar/Indlæg:
4033/364

vist mit ovenstående måske blev lidt kryptisk...

så tror jeg at videoen er

Windows 7 med rocketdock

Ubuntu med Gnome + Compiz - dunno med ildeffekterne dog..

installer Ubuntu 11.04 (eller 10.10 hvis du vil have gnome desktop som på videoen) + compiz

TheisF

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2011 11:21:11
Svar/Indlæg:
470/41
#14, okay så giver tingene en hel del mere mening :D!

Men kan man ikke indstalerre Gnnome til 11,04?