Hvis der "bare" er tale om en fil server, som det umiddelbart lyder til. Så er windows7 vel fint nok!
Måske en windows home server ville give nogen ekstra features med hensyn til backup og mediecenter osv. Min personlige erfaring med home server er ret begrænset, men det kan være en anden kan svare på, om det er nødvendig med en prof/ultimate windows, for at komme indenfor i AD'et?
Hvis det var mig der skulle lave noget til mig selv, så ville jeg nok satste på en relativ billig small business server løsning. For du får smidt en AD, Exchange server, web/ftp, vpn, backup osv. osv. i nakken plus 5CAL licenser til små penge.
Og bare exchange serveren i sig selv, vil jo kunne gøre dig mobil med email (her under outlook web access, outlook mobile access osv.), og alt hvad der til hører 😉
Og du har en løsning der lader sig migrere til nyere systemer, når det engang om mange år skal fornys. Det alene sikrer jo dit arbejde med opsætning, data arkiv/emails, hjemmesider, sharepoint sider.
Jeg kan i hvertfald selv se en fordel for en hustand at have sådan en i, og at have det hele samlet ét sted. Som endda er ens eget, i stedet for at sprede sine ting 20 forskellige steder på nettet, ved selskaber der kan være solgt er gået bankerot i morgen.