(endnu en) hjælp til køb af vandkøling

Vandkøling d.  08. maj. 2011, skrevet af KeeZor
Vist: 2929 gange.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 21:22:15
Svar/Indlæg:
1063/54
Jeg skal for en ven have købt og samlet et vandkølingssystem, men mangler noget specifik viden på området.

Han skal have kølet 1 stk(senere 2) gtx 570 og 1 stk i7 920 d0, som der i denne forbindelse vil blive lavet oc på.

Jeg har de seneste 3-4 uger læst en del her på forum, og også andre steder, og er ud fra det kommet frem til følgende:

Pumpe: Laing DDC - 1Plus (18W)

Res: XSPC Laing DDC BayRes One

fittings: push-on(intet mærke eller størrelse valgt endnu)

Slange: har også meget lidt kendskab til de forskellige mærker her, dog har jeg et billede af at Feser skulle være gode?
Diameter skulle være rimelig frit, så længe jeg går udenom de helt små.

Væske: kigger på Feser ultra pure water, og så self. noget algedræber osv.

Jeg modtager gerne input på dette, kritik er selvfølgelig også velkommen.

De tre største udfordringer kommer her:

blok til cpu(1366): Min opfattelse er at EK overordnet er god kvalitet med god ydelse, dog har der været nogle uheldige episoder med deres "nickel" kan dog se de har deres supreme hf i både rent kobber og acetal, hvad er forskellen på de to i ydelse og evt. problemer?

blok til gfx(gtx570,GF110): jeg har kigget på denne http://www.aquatuning.de/produ... primært for at holde mig til kobber.

Rad: http://www.aquatuning.de/produ...
Mistænker at denne vil have problemer med at trække systemet, grunden til at den er interessant, er at han kører sit system i rack, og har 2x80mm på bagsiden.

Hvis denne ikke er tilstrækkelig er han dog åben for at skulle have rad eksternt(læs: ikke monteret på kabinet)

Som i kan se en masse løse ender, og ubesvarede spørgsmål, samt muligvis forkert tilegnet viden.

Alt input modtages som sagt, og jeg håber jeg har fået givet de oplysninger, som gør det muligt for jer at hjælpe mig i den rigtige retning.

Hvis nogen i nærheden i hvidovre har en Laing DDC - 1Plus (18W), som jeg må komme forbi og lytte til vil det være super, da der er blandede meninger om hvor meget den larmer.

Det skal desuden bemærkes at udseende ikke har den store betydning, da systemet ikke kommer til at være synligt.

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af KeeZor d. 08-05-2011 21:27:38.
M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:05:27
Svar/Indlæg:
4112/53
Den radi du har kig på, er beregnet til blæsere med høj ydeevne, og at køre med 80mm blæsere, i et vandkølingssystem der bliver lavet for at reducere støjen, er et dårligt sammenfald.

Når han kører Rack, er der en mulighed i de helt store radiatorer med 9 120mm blæsere, og så have den liggende som om det var en rack-unit, og samtidigt give lidt ekstra køling/ventilation rundt om unit'en.

Ellers så vil både en dual og en triple 120 radi kunne klare opgaven, hvor du kan gå efter tommelfinger reglen om, at der skal en 120mm radi til pr varmekilde af de store (det vil sige pr CPU og GFX der skal vandkøles).

Vil han senere hen have NB, SB, hdd, mosfets m.m. ind i loopet, behøver han ikke ekstra kapacitet til dem, hvis han holder sig til tommelfinger reglen.

Drop det der pre-fabrikerede væske.
Køb 5L Demineraliseret vand i matas/bilka e.l., og bland det med kølervæske i forholdet 60/40 vand/kølervæske.
Tilføj en spiseskefuld afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen pr. liter af ovennævnte blanding, og så har du vand der ikke går hverken bakterier eller alger i.

Slangediameteren har jeg efter at have leget med flere forskellige set-ups kommet frem til, at IMO er 8mm ID tilstrækkeligt, og har man bare en lille fornemmelse for, hvad man laver, så kan man også sagtens bruge hårde slanger med push-in fittings, i stedet for push-on fittings og bløde slanger.

Begge har sine plusser og minusser.
Men hvis du regner med at der kommer skarpe knæk, så brug 90° fittings til hjælp, så meget performance mister du ikke ved det, slet ikke med en DDC 1 plus pumpe.

Bare hav i baghovedet, at EK blokkene er lavet til 10 og 12mm ID, hvor den ene af størrelserne medfølger som high-flow fittings til blokken (det gjorde der i hvert faldet til den full-cover grafikkort EK-blok jeg har haft købt).

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:16:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Sagtens bruge push-in fittings..?

Men hvorfor skulle han dog nøjes? Du er nok den eneste der på siden der til stadighed bliver ved med at fable om push in fittings. Og det på trods af at push on fittings er langt nemmere bruge, sikrere og generelt bare bedre i enhver henseende.

Når man kigger på high end vandkøling er det oftest marginaler der adskiller de forskellige produkter fra hinanden. Så i skal ikke lade jer afskrække af et bestemt produkt hvis det er hvad i synes er flottest, men måske ikke yder helt som toppen af poppen 🙂

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:24:32
Svar/Indlæg:
1063/54
tak for god respons, jeg tager den fra en ende.

rad: så bekræfter du det jeg selv regnede med, har kigget på en 9x120 netop fordi plads ikke er et problem, men er i tvivl om hvordan man praktisk kan montere den.
Det lyder til at du kender til en løsning hvor den kan smides in som 1U eller 2U, eller er det mere en tænkt ide?

Væske er et emne som det ser ud til at der altid er meget forskellige meninger om, mit mål er at systemet ikke skal ophobes med alger o.l. farve osv. på væsken er ligegyldig.
Dit input på det er ihverfald "noteret".

Jeg kan se at der er en del forskel på udvalget af fittings o.l. alt efter dia, så tror det kommer til at bestemme det, men rart at vide at 8mm ikke skulle give problemer.

Dvs. at hvis jeg f.eks. har 10mm id slanger, behøver jeg ikke at købe fittings til en EK blok, hvor jeg ellers skal købe fittings til 1/4 gevind med samtidig, hvis slange id er 8mm?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:28:51
Svar/Indlæg:
20170/383

8mm ID slange er rigtigt lækkert at arbejde med, det fylder jo ikke så meget.
Men nogle mennesker synes det er lige bette nok og vælger så 12mm slange. Noget jeg selv synes er alt for voldsomt 🙂

Som kompromis har jeg valgt 10mm ID, relativt tyndt, og alligevel ikke for småt 🙂
Men det er helt op til den enkelte, det er mest af alt smag og behag.

Jo, du skal altid købe fittings. Der er sort set ingen blokke der følger fittings med til. Dog med undtagelser 🙂

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:29:13
Svar/Indlæg:
1063/54
#2 tak for input.

Jeg er stort set låst fast på push-on, mest fordi at min opfattelse er at det er nemmest(ud fra hvad jeg har læst omkring på www)

et af de helt store gåder for mig er kobber vs. acetal vs. nikkel.

Jeg vil mene at den sidste er mindst interessant, men hvordan "opfører" acetal sig, og hvad er der af udfordringer med at blande forskellige materialer i systemet(hvilke materialer bør man undgå at have i samme system)?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:32:42
Svar/Indlæg:
20170/383

Acetal er plastic, så det skal du slet ikke være bekymret for. Der kan opstå galvanisk korrosion i systemer der benytter sig af kobber og aluminium. Men der kan man tilsætte additiver som stort set forhindrer dette.

Jeg tror ikke det er noget problem med nikkel, har i hvertfald aldrig læst om at det skulle være et problem.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:49:14
Svar/Indlæg:
1063/54
#6 så blev det afklaret.

Ang. nikkel, er det jeg henviser til problemer med EK blokke, som kun ser ud til at forekommer i deres nikkel blokke, men det kan være mig der har tolket for meget, og at problemet i de tilfælde ligger et andet sted.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:51:09
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvad er det for et problem?

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 22:55:53
Svar/Indlæg:
1063/54
#8 ophobning af "snask", men det kan selvfølgelig sagtens være andre faktorer der gør dette.

Mit billede af at nikkel er problemet, er måske kommet af at det blot har været tilfældet i de episoder.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 23:00:15
Svar/Indlæg:
20170/383

hmm, må indrømme, kan ikke helt se hvordan nikkel skulle kunne samle mere snask til sig 🙂

Er det noget du kan linke til ?

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2011 23:21:39
Svar/Indlæg:
1063/54
Jeg er på vej i seng nu, men skal da prøve at finde det frem i morgen

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 08:56:31
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Jeg har ikke erfaring med at have en radi i et rack, men jeg kan forestille mig at det er ret simpelt at få fikset, hvis man har lidt metal + værksted til at bearbejde det i disponibelt.
2-3 stk vinkeljern, et bor + boremaskine, og evt. en vinkelsliber og et svejseværk.

Har du ikke svejseværket, så lig vinkeljernet på tværs af rack'et, og bolt det fast på fronten.
Bord huller til at føre 2 stykker vinkeljern på den anden led, med huller til at fæstne radi i, og bolt det hele sammen med bolte.

Har du et svejseværk, så kan du skære noget af vinklen af, og bukke den op "for enden", og så svejse det sammen dér.
Lav bolt-hullerne til at sætte det i racket i enden, og huller til radi på "langsiderne".

Det var den måde jeg lige havde tænkt på det kunne gøres, men kommer jo an på det konkrete rack, hvor meget plads der er, og hvordan lige dét rack-kabinet kører.

#2 Som altid; en gnavpot.
Jeg argumenterer altid for push-in, fordi JEG syn's de er nemmest at arbejde med.
Men som #0 selv er god nok til at se, så er der for og imod med alting, og han har truffet sin egen beslutning.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 09:09:51
Svar/Indlæg:
1063/54
#12 har tænkt videre over det i nat(jo burde have sovet i stedet), og har netop ikke adgang til metalværksted, men har et par ideer til hvordan jeg kan lave det, og takker mange gange for at bringe ideen op for mig.

som du skriver til #2 ved jeg netop godt at der er fordele og ulemper ved alt, og det er jo netop derfor jeg spørger her, for at få forskelligt input.
Hvis alle var enige havde jeg jo bare fundet en facitliste på www 😲

I skal begge have tak for jeres foreløbige input, jeg håber ikke at vi får udviklet en push-in/push-on diskussion, da jeg har oplevet den (for) mange gange allerede.

Konstruktivt for/mod input modtages selvfølgelig gerne, med baggrund i at alle har deres egen subjektive mening.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 09:37:36
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvor henne i landet skal du lave det her, måske der var en der havde mulighed for at hjælpe dig.
Du kunne måske køre ned forbi den lokale smed, og få ham til at lave de beslag til dig for en hund eller to.

Edit:
En ghetto løsning kunne være, at du borede et par huller i bunden af rack unitten som computeren er i, og så bare hænger den store radi ned fra dét, i en 4-6 kabel-strips.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 09-05-2011 09:39:49.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 10:17:08
Svar/Indlæg:
1063/54
Jeg bor i hvidovre.

Kigger lige nu på at anskaffe et 1u eller 2u rack kabinet, og lave lidt huller i det, en anden mulighed kunne være en solid plade i toppen af rack, og så lave huller der.

beslag osv, har jeg i baghovedet hvis det andet ikke kan lade sig gøre.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 10:28:57
Svar/Indlæg:
7765/230
"Køb 5L Demineraliseret vand i matas/bilka e.l., og bland det med kølervæske i forholdet 60/40 vand/kølervæske." 😲
ja jeg kører nu 1L vand/1dl kølervæske.ca og det er fint. ingen grund til at smide de mængder kølervæske i systemet..imo.. :no:

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 10:33:38
Svar/Indlæg:
1063/54
det er denne 9x120 rad jeg har kigget på tidligere: http://www.aquatuning.de/produ...

noget negativt at sige om den?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 10:43:41
Svar/Indlæg:
20170/383

Stor og klodset og ret grim.
Jeg ville klart hellere snuppe en god triple radiator, som fx XSPC RX360.

Sådan en stor 9x120 radiator yder ikke specielt godt i forhold til størrelsen.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 11:29:21
Svar/Indlæg:
1063/54
#16 tak for endnu et input på hvad væske der skal i 🙂

#18 kender du til nogen test hvor de er holdt op mod hinanden, eller man som minimum kan få et godt billede af ydelse vs. størrelse/pris?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 11:30:40
Svar/Indlæg:
20170/383

Du er lige så godt tjent med at søge på google som jeg er 🙂

Kender ingen tests.
Men der findes et par stykker af disse kæmpe radiatorer. Fælles for dem alle er at de benytter sig af et gammeldags design, og så er de temmeligt restriktive for flowet.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 11:40:57
Svar/Indlæg:
7765/230
http://www.overclock.net/water...
her er der lidt læsning

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 12:09:04
Svar/Indlæg:
1063/54
#20 det var ikke for at få andre til at google for mig, var blot hvis nogle havde et godt bogmærke, eller en side der udmærker sig i test af vandkøling.

#21 den har jeg læst tidligere i dag, og synes da umiddelbart at de yder fint, er dog i tvivl om hvor godt/skidt et flow på 177 L/T er.

Jeg prøver at finde nogle 3x120 test og sammenligne lidt tal.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 13:07:13
Svar/Indlæg:
20170/383

Du er også nødt til at tage udgangspunkt i hvad der er nødvendigt.
Man kan jo sagtens spænde 10 360mm radiatorer for sådan en computer og være helt sikker på at vandet køles tilstrækkeligt. Men ofte vil man ikke mærke nogen forskel på om der er 2 eller 10. Grænsen for OC når man også længe før grænsen for hvor meget man kan køle de forskellige komponenter.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 14:54:23
Svar/Indlæg:
1229/130
Jeg har én 360 radiator til at køle en 980X, 2 stk. GTX580 SuperClocked, og et x58 Classified bundkort, og selvom GFX og CPU bliver OC'ed bliver varme ikke et problem, OC grænsen er nået inden varmen bliver specielt høj. Så jeg ville mene et 9x120 rack er totalt unødvendigt. Men blære-faktoren ville da være høj 😉 Udseendet dog ikke for lækkert

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 15:18:22
Svar/Indlæg:
4112/53
#23+24 Jeg er helt enig i at 9*120 er overkill, men det er en fed effekt, og så er der aspektet af støjsvaghed.
En 9*120 kan klare at have blæserne på 2-300rpm eller mindre, og stadigvæk klare opgaven, hvor en triple radi kræver en 5-1500rpm for at klare opgaven, alt efter hvor meget varme der skal fjernes fra computeren.

Men jeg sagde også i min indledne indlæg, at 1*120mm pr varmekilde af de store (CPU og GFX), så det stemmers sørenme også over ens med hvad i to skriver. 🙂

Men er man støj-freak eller støj-freak ikke?
Hvis man er, så er 9*minimal RPM bedre end 3*medium rpm.
Er det modsatte tilfældet, som mig, så er 2-3 blæsere på 1000-1600rpm ikke noget problem.

Edit:
Man kan jo også skifte boldgade, og købe en stor kondensator til et kompressor anlæg, med én 200-500mm blæser, og så smide dén til at køle det hele, men det er så en rør-køler, så der er en del mere modstand, end i en parallel køler som den #0 selv har fundet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 09-05-2011 15:21:58.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 15:33:39
Svar/Indlæg:
1063/54
#23 selvfølgelig er man det, og det er jo netop derfor jeg spørger her, for at få input fra nogen der ved noget om det.

#24 tak for et konkret eksempel.

#25 du har netop fat i noget, i dette projekt kan han få stort set den størrelse han vil da det bliver bygget i rack, så der er lidt flere faktorer der spiller ind, end hvad der er "nødvendigt", dog er det rart at kende minimum anbefalet størrelse.

Jeg er stadig meget interesseret i en test eller en side med samme metode over tests, som har testet både 3x120 og 9x120, så de derved er direkte sammenlignelige.

På længere sigt, hvis han skal have en computer mere i sit rack, og den også skal vandkøles, er det så praktisk muligt at køre 2 systemer på samme rad, via noget forgrening, og formentlig ensretning?

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 17:52:10
Svar/Indlæg:
1895/41
Hvis du har plads til det, så kan jeg anbefale 3x140mm Radiator. Det er virkelig lydløst + det yder virkelig godt 🙂

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 21:48:47
Svar/Indlæg:
4112/53
#26 Det er tricky, men det kan lade sig gøre, f.eks. ved at køre:
fælles reservoir --> manifold/forgrening til hvert system --> pumpe --> computer med kølingsblokke forbundet i serie --> kontra-ventil --> manifold/forgrening --> radiator --> reservoir.

Manifold/forgrening kan være både en desideret manifold, hvor der kan forgrenes til mere end 2 computere, eller det kan "bare" være en T/Y/F fitting.
Jeg vil i givet fald anbefale dig at bruge en større slange-diameter til forbindelsen fra manifold i slutningen, igennem radi og ind i reservoir, end den du bruger i de enkelte computer loops.

Edit: Og i et sådan "multi-loop", vil jeg anbefale dig et reservoir på et par liter eller 5, og ikke kun på et par dl som standard 5.25" bay-reservoirs har.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 09-05-2011 21:49:47.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 22:09:09
Svar/Indlæg:
1063/54
#27 tak for input, jeg er i gang med at regne lidt på mulighederne.

#28 perfekt, var netop den opstilling jeg havde i tankerne, men er super at få ideen bekræftet af en med erfaring med vandkøling.

Dette leder mig så netop tilbage til muligheden for en 9x120 rad, da den så i fremtiden kan håndtere flere systemer, hvor at en 3x120(eller lignende) pr. system ellers havde været løsningen.

Jeg har også læst at push-in fittings skulle være meget trykrestrektive(ift. f.eks. push-on), er der nogle der kan be- eller afkræfte det?

Tusinde tak til alle der har svaret indtil videre, det har bestemt indsnævret min søgning, og lidt mig noget tættere på målet.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 23:17:01
Svar/Indlæg:
4112/53
De Push-in jeg har haft arbejdet med, har haft samme gennemstrømningsareal, som slangen, og dermed har de haft mindre modstand, end både push-on og "almindelige" fittings, der har en mindre diameter end slangen i gennemstrømningsarealet.

Dette er også en grund til at jeg er fortaler for push-in, frem for push-on og alm. fittings.

Kontraventiler er meget restriktive, da de skal have tryk for at holdes åbne, så de kan lukke når der ikke er gennemstrømning i den rette retning.

Nogle mener at 90° bøjninger er meget restriktive, men igen, med Laing DDC pumperne, så er det ikke noget problem, så længe der ikke er 100 af dem i loopet, men "kun" en 5-10 styk pr loop.

En tredje ting du kan tage med i tænketanken på det her vandkølings system du er ved at starte op:
Pumpestyring afhængig af vand-temperaturen.
Aquacomputer Powerajust USB er lavet til at styre Laing DDC pumperne via software.
For at kunne aflæse temperatur, vil jeg anbefale dig at have en "in-line" temperatur sensor placeret sidst i loopet, før det kommer til manifolden før radi.
Så kan du styre rpm på pumpen pr loop, alt efter temperatur.

Til at være aflæsningen af temperatur, og evt. også styring/regulering af blæserne, kan du smide en Aquacomputer Aquaero i systemet, men de er ikke just billige, men damn de er effektive til at klare den opgave de bliver sat til.
Det eneste problem er, at du skal have power-ajust USB sat i hver computer case, men de skal forbindes med aquaeroen via et internt USB-kabel, for at kunne blive styret af softwaren. Men dette kan dog også fikses hvis det bliver aktuelt.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2011 23:22:17
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er nu ikke svært at finde Push-on fittings med en ID der svarer til slangens ID.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2011 07:42:07
Svar/Indlæg:
1063/54
#30 Jeg kigger lidt mere på det pumpestyring, er stødt på dem på aquatuning.de, men har ikke haft "tid" til at få kigget ordentligt på det.

Det er dog ikke sandsynligt at han vil have det med i første omgang(økonomi), men kan da være en mulighed på længere sigt.

#30 og #31 konklusionen må være at både push-in og push-on kan fås i udgaver/modeller der ikke er unødigt restrektive.
Tak for input.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2011 09:39:32
Svar/Indlæg:
20170/383

Det kan man godt sige.
Men jeg vil gerne sige det igen, og tror nu nok næsten alle brugere herinde vil give mig ret. Push-on fittings er bare langt sikrere at bruge. Der er ikke en masse ting at tage højde for, som der er ved Push-in fittings.

Pumpe styring osv vil jeg nok mene er en lidt unødig gimmick. Jo det er da smart at have det, men til hvad nytte? Er det for at pumpen larmer en lille bitte smule mindre? En Laing DDC eller D5 pumpe siger i forvejen ikke et kvæk. De penge sådan en koster ville jeg i stedet bruge på en bedre radiator og/eller bedre blæsere med bedst ydelse i forhold til støj.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2011 11:36:12
Svar/Indlæg:
1063/54
#33 tanken var/er at bruge push-in ved koblingen fra radiator til computer, sandsynligvis i en pci-bracket.

Er der andre måder, at kunne tage kabinettet fra lige så nemt?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2011 11:39:17
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er op til dig selv selvfølgelig. Men når du står med push-in fittings i hånden vil du se hvorfor de fleste fraråder at bruge dem. Desuden kan du kun bruge hårde slange i push-in fittings, ellers slutter skidtet på ingen måde tæt. Ydermere er der en rimeligt stor risiko for lækager hvis du bøjer slangen for meget i selve fittingen.

Jeg kan på det kraftigste kun advare mod brugen af det skidt. Og der er en grund til at det kun er M.Thomsen der er taler for brugen af Push-in.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2011 18:42:16
Svar/Indlæg:
1063/54
#35 jeg havde fået blandet nogle begreber sammen, det var selvfølgelig quickrelease jeg ville bruge, nogle input på gode/dårlige erfaringer med de forskellige mærker?

slange og fittings har jeg besluttet skal være 8id 10yd, pga. at aquatuning har ret lav beholdning på 10id 13yd fittings, samt prisforskellen.

cpu blok bliver sandsynligvis en xspc rasa: http://www.aquatuning.de/produ...

for/mod ift. det?

gfx blok: ek fc580 gtx: http://www.aquatuning.de/produ...

har dog ikke kunne finde nogle større test af blokke til gtx 580/570, så det er valgt ud fra at den har fået gode anbefalinger flere steder.

bagplade til den: http://www.aquatuning.de/produ...

har den nogen praktisk virkning bedre performance, større stivhed i kortet, eller er det bare "pynt"?

Desuden et "praktisk" spørgsmål, hvis radiatoren sidder som det øverste i systemet, vil luft samles der?
Eller bliver det ført med rundt i systemet, og ender i reservoir, selvom det sidder lavere?

Tanken er om jeg skal have et cylinderreservoir i systemet, som monteres højere end radiatoren, for at samle luft der.
Dette giver dog (tænkt) en anden udfordring, med det xspc reservoir jeg nævner i #0, vil luft så stadig samles der i, selvom der sidder et reservoir højere?

Jeg håber der kommer lidt feedback på dette, da det ser ud til at være de sidste løse ender.

Endnu engang tak for den konstruktive respons der er kommet indtil videre.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2011 18:51:27
Svar/Indlæg:
1895/41
Har selv bagpladen på mit 570 Gtx. Tror ikk der er den store forskel i stivhed. Det er mere for syns skyld, men jeg synes de 23 euro var givet godt ud. Det er meget pænere end standarten.

Her er et billede af hvordan det ser ud, når det er monteret 🙂

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:07:00
Svar/Indlæg:
1063/54
#37 tak for billede og input, det ser som du siger rigtig godt ud, men hvis det ikke har nogen "funktion" skipper han det nok, da det skal sidde i et rackkabinet.

Har du noget negativt/positivt omkring køleblokken, det ser ud til at det er den samme, som jeg har kig på.

Har du rad i toppen? mangler stadig lidt input på om vand vil samle sig der, hvis man ikke har mulighed for at "vippe" den lidt når systemet udluftes.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:27:36
Svar/Indlæg:
1895/41
Well, tror ikk der er så meget forskel på de blokke der er på markedet. Og det er det første vandkøling jeg nogensinde har haft, så har ikk så meget at kunne sige om andre blokke end EK's.

Min Rad (3x140 HWLabs SR1) sidder i bunden sammen med min pumpe, men det er vel ligemeget hvor henne i systemet den sidder. Luften er intet problem at få ud, det tog mig max ½ time at få div. bobler ud af systemet.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:38:36
Svar/Indlæg:
1063/54
#39 ok, jeg takker for input.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:40:36
Svar/Indlæg:
1895/41
No problemo 🙂

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 21:04:19
Svar/Indlæg:
3100/53
Quick release:
Til quick release ville jeg bruge disse:

http://www.aquatuning.de/index...

Koster mange penge, men er hver en øre værd. Nemme at sætte sammen, og der kommer kun en enkelt dråbe ud når de skilles ad. Koolance QD´s er noget mere besværlige, og har meget dårligere flow end disse.

Fittings:
Endnu engang den evige diskusition med Thomsen omkring push in lol:P

Jeg holder mig til push on / compressions fitting hele vejen. Af slangestørrelse vil jeg anbefale enten 10/13 mm eller 10/16 mm :) Tygon eller masterkleer.

Radiator i toppen:
Selvom du smider din radiator i toppen, så vil luften i sidste ende komme ud af den. Det kan dog tage noget tid, og du skal måske lige banke lidt på den. Det mest optimale ville være hvis den kunne side en smule løs så du kan ryste lidt med den når pumpen kører, men luften skal nok komme ud af sig selv med tiden:)

Pumpestyring vha. aquaero eller lignende:
Med mindre man er en hat og bolter pumpen direkte til ens kabinet uden gummi eller anden antivibration, så er dette et spild.
En god ting at tænke på, er at i stedet kan man jo bare købe en knab så kraftig pumpe. En laing 10W er rigeligt til stort set alle systemer, og køber man en laing D5, så kan man selv skrue ned. Smider man noget skum under begge pumper er det ikke dem der kommer til at larme.

Køleblokke:
Selv ville jeg nok vælge Aquacomputer´s køleblokke, da de er lidt nemmere at montere på gfx, og generelt bare lækre opbygget IMO. Til cpu´en er xspc rasa et kanont køb til pengene.

Kølevæske:
Jeg har selv haft stor succes med at blande denne væske op med destileret vand med 1 del væske, 3 dele vand.
http://www.aquatuning.de/index...
Og det er da også hvad jeg regner med at bruge i fremtiden.

Håber du kunne bruge det til noget:)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af p0Pe d. 12-05-2011 21:08:58.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2011 16:19:04
Svar/Indlæg:
1063/54
#42 tak for overskueligt input, det gav lidt stof til eftertanke.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2011 02:15:18
Svar/Indlæg:
1063/54
en lille update.

Min ven har fået kolde fødder pga. nogle uforudsete økonomiske forhindringer, jeg er dog blevet meget inspireret, og har valgt at fuldføre projektet på mit setup.

Det eneste spørgsmål jeg kan komme på, at jeg står tilbage med, er stadig blanding af væsken, jeg er med på demineraliseret vand og kølervæske, men tager det alt det skidt der kan komme i vandet? skal jeg ikke også have noget algedræber/hæmmer?

Hvis det har interesse, skal jeg nok prøve at få taget nogle billeder, og smide dem op her, når delene er ankommet.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2011 17:24:38
Svar/Indlæg:
3100/53
Hvis du bruger almindelige komponenter, altså ikke noget alu skidt osv, så bruger du bare den blanding jeg har foreslået:) Men når du mener du har fundet alt hvad du skal bruge, så skriv det her i tråden, så kan vi lige overse om der er noget der er helt ved siden af:)

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2011 11:41:51
Svar/Indlæg:
1063/54
jeg får lige smidt min indkøbsliste op senere.

Jeg har fået købt demi vand i går, og mangler nu bare tilsætningerne til det. mange steder(også her) anbefales kølervæske. Er der nogen forskel på mærker/typer, eller skal jeg bare hive noget ned fra hylden på tanken?

Jeg kan læse mig frem til at kølervæsken er antikorrisiv, hvad med andre bakterier og alger, har læst flere steder at atamon kan bruges, hvad siger i til det?

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2011 12:01:39
Svar/Indlæg:
1063/54
her er indkøbslisten fra AT http://www.aquatuning.de/shopp...

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2011 16:51:07
Svar/Indlæg:
3100/53
Se kølevæske: i #42

Se Quick release: i #42

Ville tage en anden radiator, som f.eks en mo-ra 3, eller bare en stor 140mm radiator som f.eks 140,3 eller 140,4.

Derudover ville jeg droppe det koolance reservoir der... Tag et normalt reservoir, og så før en slange ned til pumpen. Du vil få resonans ud af det der. Husk at sætte noget skum under pumpen.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2011 17:13:03
Svar/Indlæg:
1063/54

ang. kølevæske vil jeg gerne have klart vand, og kan se at mange bruger demi med almindelige produkter som tilsætning.

QR: synes de ser lidt specielle ud dem du linker til, og har fået dem jeg har på listen anbefalet af en ven, som selv bruger dem.

Rad: har læst flere test på mora3 vs den jeg har på listen, det er ikke den store forskel der er at spotte, udover prisen. Ja mora3 er lidt bedre, men ikke noget jeg mener kan forsvares med 66% oven i prisen.

Res: udfordringen er at det skal monteres i et rackkabinet, så har ikke de helt store muligheder, hvis jeg samtidig nemt vil kunne holde øje med vandstanden, jeg har nogle tanker til at forhindre resonans til kabinettet, hvis det skulle blive nødvendigt.

Derudover er res det eneste der bliver synligt på mit vandkøling, så det må gerne være lidt lækkert, samt at dette har mulighed for en pumpe nu, og senere 2 i serie eller parallel, en mulighed jeg ikke har set på andre bay-res.

Du må ikke opfatte indlægget som negativt mod dit input, som jeg er glad for at du vil komme med, jeg vil blot forklare hvorfor jeg har taget de valg som jeg har, derved ikke sagt at du ikke har ret 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KeeZor d. 15-05-2011 17:15:04.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2011 09:46:42
Svar/Indlæg:
3100/53
Har selv haft mange par af de koolance der, og tro mig, du bliver meget gladere for de andre:)

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2011 15:50:05
Svar/Indlæg:
1063/54
#50 jeg tager det op til overvejelse, men lige nu, synes jeg ikke at kunne finde på andre løsninger ift. mit setup.