Server Ekspert

Diverse d.  12. maj. 2011, skrevet af Niel
Vist: 518 gange.

Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:22:46
Svar/Indlæg:
335/68
Hej bruger..

jeg er studerende og er interesseret i at få sat min egen server op. Enten på mit arbejde eller herhjemme..

Sørger en person, som er Ekspert eller en person som kan være min sparingspartner og evt. lære mig alt det grundlæggende om en server og hjælpe mig med installationer. Hjælpen er tænkt, skulle være over internettet og ikke fysisk.

Håber der sidder nogle flinke mennesker derude og tænker, at de vil gerne hjælpe mig.

På forhånd tak.
Alanadin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:28:59
Svar/Indlæg:
154/12
Det kunne måske være en idé at skrive lidt om hvad du vil bruge serveren til. File sharing, printer sharing, ftp, web, backup, firewall, dns ....

Og hvilket OS du havde tænkt dig at bruge.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:33:12
Svar/Indlæg:
335/68
Okay, men er det nødvendigt når jeg søger en person som har styr på det at opsætte og administrerer en server, samt købe det rigtig hardware? ...

Jeg søger ikke en løsning herinde, men en person som kan være min sparringspartner..

Men det vil være microsoft produkter der vil blive tale om. Hvilke det skal være, kan jeg ikke sige - da jeg gerne vil have en dialog med en person som vil hjælpe mig. Men har adgang til at hvad Microsoft tilbyder.. Så licenserne er ikke problemet.. Hvilket jo er en start og dejligt. men der er mange andre ting, end linscenerne man skal have styr på .. Så derfor har jeg behov for hjælp.. Så håber der er nogle folk derude, der tænker at vi forstår ham og vil gerne hjælpe ham..


DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2011 16:58:11
Svar/Indlæg:
215/14
Jeg kan hjælpe.... men det kræver at du fortæller hvad du regner med at skulle bruge said server til....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DUUS d. 12-05-2011 17:03:19.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 17:03:18
Svar/Indlæg:
335/68
Det jeg tænker den skal bruges til, er at en ven og jeg gerne vil have en sql database på den, have exchange server til administration af kalender, mail. Der vil vi selvfølgelig købe et domain - så det fungere ordenligt. Derudover skal den bruges til lagring, ftp så vi kan gemme alle vores opgaver på den, da vores dropbox er ved at være fyldt og vi vil gerne have sikkerhed i alle vores eksamens opgaver osv. Derudover vil vi gerne kunne smide nogle hjemmesider på den og evt wm maskiner på den "ved dog godt selv hvordan man installere vm maskiner"..

Er det fin nok beskrivelse af hvad jeg har af forventninger. Måske vil vi også gerne have den til at køre en cs 1.6 server.. Men ved ikke om alt det er forkrævende.. Men primært er det, sql, exchange, samt lagring.


DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2011 17:16:47
Svar/Indlæg:
215/14
Kommer lige med et par indputs

1. Hvis du har licenserne så tag en 2008 r2 og kør det hele i Hyper V med sql og exchange i 2010 udgaven...

http://en.wikipedia.org/wiki/H...

2. Vil anbefale at droppe ftp, og kigge på MS sharePoint i stedet..

http://en.wikipedia.org/wiki/M...

3. CS 1.6 kræver ingen ting, det der er den "tunge" i det her, er den sql..

4. Server HW kan meget hurtigt blive dyrt hvor stort et budget arbejder i under?


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 17:18:50
Svar/Indlæg:
335/68
Jamen budget hedder 10.000 maks..


DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2011 17:38:45
Svar/Indlæg:
215/14
Noget der ligner det her??

www.edbpriser.dk/Product/Detai...

Den skulle kunne trække det i skal bruge..

Har ikke så meget erfaring med Fujitsu servere (arbejder mest i HP og IBM)...



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af DUUS d. 12-05-2011 17:51:13.


Alanadin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2011 18:16:32
Svar/Indlæg:
154/12
Man kan også sagtens bruge alm. consumer dele. Det behøver ikke absolut at være "server" hardware.
Det er mere et spørgsmål om reliability. Men siden det er en "hjemme" server har der nok ikke det store at sige.
Hvis du vælger normalt consumer hardware, vil jeg dog anbefale at du køber nogle server-grade diske.

At bruge Hyper-V vil helt klart være en fordel når du gerne vil køre flere forskelige server produkter. Så kan du afskærme installationerne i forskellige virtuelle maskiner, let rulle ændringer tilbage hvis noget går galt osv.
Hvis du skal køre virtuelle maskiner har du brug for meget hukommelse og flere cpu'er / cpu med flere kerner.

Du kan også overveje Small Business Edition. Her får du alle komponenterne i en samlet pakke; Exchange, SharePoint, SQL.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2011 20:14:51
Svar/Indlæg:
335/68
Jeg siger mange tak for jeres indput. er blevet en del klogere i aften .. 🙂