Rippe DVD-film

Hyggehjørnet d.  17. maj. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 1918 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2011 21:07:19
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg gi'r fortabt. Gider ikke at rippe DVD'er med menuer og alt det der. Det er sgu for besværligt.

Long story short.

Ud over at downloade lortet. Hvad er så den nemmeste/bedste måde at rippe en DVD til en medieafspiller (Popcorn Hour A-110).

MKV virker som et ret godt bud. Men eks. Handbrake vil meget gerne lave alt muligt ved filmen, og jeg fatter ikke halvdelen af det.

Som jeg ser det, har jeg to muligheder:
1) Finde en metode til at rippe "uden kvalitetstab", film, lyd og evt. undertekster.

2) Finde en metode der ripper filmen, og - uden synlige kvalitetstab - komprimerer den til en fil på 1.4 GB.

Af dem jeg har haft downloadet, virker 900-1.400 MB til at være der hvor der er den bedste balance mellem filstørrelse og billedkvalitet.

Så spørgsmålet er, om ikke man kunne gøre følgende:

a) Rippe filmen til et eller andet format (eks. Mp4)
b) Have lyden liggende som DD eller DTS.
c) Finde underteksterne online - for holdt kæft hvor det tager en krig at rippe.
d) Finde et program der kan samle de tre ovenstående til éen fil, eks. MKV.

Nogle gode forslag?

PS.: Hvorvidt det er ok at downloade film eller ej, er mig ligemeget. Jeg er så pissetræt af ikke at kunne rippe mine egne film på en lovlig og nem måde.

Et eller andet sted, er det jo dybt åndssvagt at det er nemmere (og m e g e t hurtigere) for mig at hente filmen vha. torrents, end det er at rippe dem jeg har købt.

- men det er en anden diskussion 🙂
Silent

Skribent
Tilføjet:
17-05-2011 21:24:12
Svar/Indlæg:
3223/205
Tror svaret på dine bønner må være Xmedia Recode, programmet har profiler til de fleste afspillere, nemmere kan ikke det ikke blive. Hvis DVD filmen er kopi beskyttet kan du benytte Anydvd fra www.slysoft.com

Xmedia recode (bare rolig programmet snakker engelsk)
http://www.xmedia-recode.de/do...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 17-05-2011 21:24:39.

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2011 21:28:25
Svar/Indlæg:
1082/13
kig lidt på Formatfactory
det er utroligt nemt at bruge
http://www.formatoz.com/

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-05-2011 22:18:07
Svar/Indlæg:
4983/48
Dvddecrypter, hvis du bare ville rippe dine dvd i rent format 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 06:36:26
Svar/Indlæg:
5874/1287
DVDFab 8.
Er det nødvendigt for dig at komprimere filmene? Hvorfor ikke bare tage film, ønsket lyd og ønsket subs, og så lave en dvd-iso ud af det? Fylder lidt mere end mkv, men intet kvalitetstab overhovedet, og det kan gøres på få minutter 🙂

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 07:17:03
Svar/Indlæg:
1440/318
DVDShrink. Og så skære alt menu væk, og ligge filmen i en .iso

Bashmutto

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2011 10:51:21
Svar/Indlæg:
101/22
Host host.. jeg er ikke nogen der downloader film "Men" har hørt at convertxtodvd skulle være super til sådan noget :) bare ikk blu-ray.. men det var jo også bare dvd ikke? 🤣

Benny

Erfaren rotte
Tilføjet:
18-05-2011 11:18:08
Svar/Indlæg:
9/2
Bruger selv MKV. Der kan du også vælge hvilke tekster og lyd du vil have med.
Bemærk at MKV ikke komprimer, men kun er en "container"
Overvej om det ikke er bedst at lave dine kopier u-komprimeret. Det kunne jo være at du en dag fik en + 46 " skærm og så er komprimeringen absolut tydelig.
Harddisk plads er efterhånden meget billigt.
Mvh
Benny

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 13:33:07
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg rippet alle mine 173 DVD'er med Dvddecrypter med menuer, bonus dvd'er og det hele. og der var kun 5-10 skiver det ikke ville rippe. det tog en 3-5 dage og har lagt det i ISO. og med 2 drev går det sku hurtig 😀 og hvor meget det fylder betyder ikke en skid for mig, da diske er blevet så billige og lige nu køre Dustinhome en kampegne på den WD Elements 2 TB som jeg selv bruger, til bare 579 kr synes altså det er vildt billigt, så derfor har jeg købt en mere 😀
http://www.dustinhome.dk/pd_50...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 18-05-2011 13:39:57.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 14:21:34
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Der er én ting du lige er nødt til at forstå.. MKV er en container!

Det du siger, er som at sige at .avi fylder mere end .rar... :no:

besse

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 16:26:55
Svar/Indlæg:
1326/83
http://www.makemkv.com/
Helt klart det bedste program til det, og det bedste ved det er at det sker uden kvalitetstab. Enkelt og simpelt. 🙂
Den beholder DD/DTS lyden, og undertekster hvis du vælger at føre dem med. (BEMÆRK: Det tager ikke længere tid at overføre underteksterne med dette program da det blot kopieres med i MKV'en) Du kan selv vælge video- og lydspor du vil overføre, så du slipper for menuer og andet pis.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af besse d. 18-05-2011 16:29:28.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2011 22:55:55
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg takker for jeres respons. Den er vel modtaget 🙂

For at være rigtig træls, så er der vel ikke nogen af jer der tilfældigvis kender nogle Mac-alternativer?

ressurex

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 15:16:56
Svar/Indlæg:
224/94
jeg mener da popcorn hour a-110 understøtter afspildning af en ren DVDISO.???

og siden diskplads, feks en 2.5 usb disk på 500 gig ikke fylder alverden, og koster alverden hvorfor så bøvle med at encode ??? 😕

nu har jeg selv en xtreamer, og den spiser alt, incl bluray isos!! det er den bedste investering "cost benifit" jeg har gjort siden xbmc på den gamle model. koster 900.-

besse

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 20:44:44
Svar/Indlæg:
1326/83
#12 Han behøver heller ikke at encode, hvis han bruger MakeMKV, den kopier blot filmen, subs, og lydspor ned i en MKV-container, og dermed sparer han plads ved at sortere alt unødvændigt fra.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 22:08:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Den understøtter også ISO, men ikke DVD-strukturen med menuer osv. I hvert fald ikke på alle skiverne.

Planen var, at have filmene til at ligge på NAS'en, og så streame via netværk. Jeg har også prøvet med (ISO) filerne lokalt (altså, en harddisk eller USB-disk direkte i PCH'en). Ingen forskel.

Oprindeligt ville jeg jo, uanset hvor meget det fyldte, smide vores +500 DVD-film over på NAS'en. Kyle de fysiske medier i kælderen, og så have det hele tilgængeligt fra sofaen.

Det skulle så vise sig at være lidt mere besværligt end først antaget. Så derfor hælder jeg mere og mere imod idéen om bare at have en MKV m. subs liggende på NAS'en.

-> #13

Hvordan kopierer jeg så, nemmest, "lossless" til en MKV?

Har prøvet med MakeMKV, som ret beset ikke rigtigt gjorde hvad det lovede.

Handbrake vil meget gerne re-encode filmen - hvilket heller ikke giver mening.

Jeg har prøvet at "rippe" Video_TS folderen. Men det har affødt to problemer.

1) Jeg skal manuelt vælge den næste fil i rækken, når jeg navigerer til filmens folder. Eks.:

Stolthed og fordom
- bla01.vob
- bla02.vob
etc.

2) Film med kopisikring vil:
a) Ikke afspille
b) Vil gerne afspille, men uden subs eller lyd eller...
c) Vil gerne afspille, med subs, lyd osv. Men a/v er ude af synk.

... generelt. Så syntes jeg bare det har været et helvede at komme til hvor jeg er nu. Og, ret beset, så har jeg bare lyst til at downloade lortet - for det er trods alt nemmere.

Er bare pisseirriteret over, at jeg med eks. iTunes bare kan sætte en CD i maskinen og rippe den. Afspille musikken hvor end the fuck jeg har lyst. Men af en eller anden grund, skal det ikke være så nemt med vores DVD-film. Og der er R I G T I G T mange af dem... 😐

besse

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 22:21:28
Svar/Indlæg:
1326/83
Inden i MakeMKV får du en liste over de forskellige "spor" på DVD'en, her fravælger du alle, bortset fra det størrelsesmæssigt største spor, da det er dette som er selve filmen. Dette punkt kan du udvide så du kan se hvilke lydspor, og tekster du kan få med, og her er det ganske simpel fluebens til/fra-funktioner.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 22:29:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Men MakeMKV (eller, så er det bare mig) fatter ikke det med undertekster og kapitler.

besse

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2011 22:47:07
Svar/Indlæg:
1326/83
Prøv evt. at kigge på den her: http://www.howtogeek.com/howto...
Hvad mener du med kapitler? Altså under afspilning?