AMD og Intels problem er også lidt, at de har haft monopol (hvis to firmaer kan have det) på en stor del af markedet. Inklusive det mobile af slagsen.
Desværre har de samme problem som Microsoft, nemlig at deres hardware (modsat Microsofts software) skal fungere på så bred en platform som overhovedet muligt.
Android-platformen har lidt det samme problem. Selvom Android er rigtig godt, lider det - som jeg ser det - under den samtidigt højt holdte mangfoldighed og skalérbarhed.
Både AMD og Intel kørte i lang tid et performance-ræs, uden hensyntagen til strømforbruget. Det var først med de første Pentium M og senere Core (2) Duo at Intel fik et, synes jeg, fornuftigt ydelse/watt-forhold.
Alligevel har jeg altid undret mig over, at udviklingen ikke i højere grad gik på forbedring af software, frem for vildere hardware der stillede vildere krav til programmer og spil.
Se eks. hvor langt eks. Playstation 2 nåede at eksistere - mens der fortsat blev optimeret på koden.
Det samme gælder de nuværende API'er, med senest DX11.
Udviklingen overhaler industrien indenom, og jeg tror at de fleste - selv de 10 % af Verdens samlede computerbrugere der ligger i "high-end"-segmentet, kan lokkes til at indrømme at de sjældent bruger deres hardware 100 % Og jeg mener, bruger. Ikke bare en times gaming, lidt benchmark osv.
Spillekonsollerne- og de mobile platformes (iOS, Android, PSP, Nintendo DS osv.) vidner om, hvor langt lidt kan nå.
Hvorfor denne tendens ikke er nået til computere endnu er mig, som sagt, en evig gåde.
Enheder der bruger lidt energi er vejen frem, og selv mindre end en Core 2 Duo kan gøre det. Som sagt. Se blot på boomet i smart-phones og senest tablets - der opfylder de flestes begrænsede behov. Måske endda i nogle få tilfælde, en stor del af behovet.