-> #12 + #13
Når vi snakker større projekter, er en masse RAM altid godt. Dernæst harddiskopsætning. Jeg har dog ikke arbejdet med noget, hvor harddiskene har været en begrænsende faktor.
Men en hurtig CPU kan også være en fordel. Den acceleration der ligger i CUDA-kortene, kan selv de mindste modeller være behjælpelig med. Forskellen er blot, at jo flere projekter du har åbent, jo længere tid forbliver accelerationen aktiv.
Når jeg har mange billeder åbne, "forsvinder" nogle af accelerationerne. Men jo mere RAM, CPU-kraft og CUDA-powah! man har, jo bedre. Men igen. Vi snakker mange store projekter, og det er enormt sjældent jeg laver sådan noget.
Har lavet lidt grafisk, og det kan godt være krævende.
Du kan sagtens bygge dig en fin Ps-PC for kr. 6.000,-
Start med at fokusere på CPU og RAM, og vælg et bundkort med mulighed for opgradering (altså ikke et bundkort der maks. kan tage 4 GB RAM osv.). Ekstra diske er op til den enkelte. Men en disk til scratch kan være nyttig, især ved større projekter.
Jeg vil klart anbefale dig at gå Intel/Quadro-vejen, hvis det skal være. Jeg har haft AMD/ATi, og jeg har været skuffet hver gang (no offence AMD-lovers).
Men start med CPU og RAM, og overvej senere et Quadro-kort, hvis du føler behovet er der - men husk, et godt grafikkort gør det ikke alene 🙂