Nyt GFX, men hvilket?

Grafikkort d.  30. maj. 2011, skrevet af Robert Luther
Vist: 525 gange.

Robert

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2011 08:17:52
Svar/Indlæg:
220/66
Hej.

Jeg sælger nu mit GTX480 som jeg har haft meget glæde af.
Jeg ville bare lige høre om hvordan forskellen på ATI/AMD og Nvidia er når man snakker 580 contra 6970.
Men hvordan forholder det sig så, er 580 Nvidias udgave af 6970, og omvendt, eller er det sådan at 570 er det samme som 6970 i bund og grund?
Jeg ved at der ligger en masse benchmarks på nettet, men der syntes jeg altid at der er problemer med at det bench program ikke passer ordentligt til det ene mærke, eller sådan noget.
KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 09:26:47
Svar/Indlæg:
274/69
Hvad laver du med dit grafikkort siden du vil skifte et Nvidia 480 ud?

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 09:32:31
Svar/Indlæg:
4536/104
Altså det er lidt svært specifikt at besvarer alle dine spørgsmål grundigt og så det er til at forstå, men jeg vil da lige gøre et forsøg.

1: Et AMD HD6970 svarer til Nvidia GTX580 , ikke i arkitekturen, MEN i ca. samme ydelses område og pris zone.

De 2 kort er lavet til at konkurrere mod hinanden, li som GTX570 og HD6950 2Gb er lavet til direkte konkurance mod hinaden også.

At GTX580 og GTX570 så henholdsvis yder lidt bedrer i de fleste spil end AMDs modsvar tja det må du tænke over når du betaler mer prisen, Ofte er AMDs kort en go sjat billigere i samme kategori, eksembelvis koster et HD6950 kort kun en sjat mere end et GTX560 , men en go sjat mindre end et GTX570 , og tilsvarende koster HD6970 kun en sjat mere end GTX570 men en del mindre end GTX580.

Ydelses messigt og benchmark messigt, ligger der det i det, at nogle spil er bedrer optimeret til den måde AMDs kort fungere på, hvorimod nogle andre spil er optimeret/fungere bedrer sammen med Nvidias korts.

Dertil kommer at du får forskellige fordele med de 2 kort, AMD har flere skærm tilslutnigner per kort, + eyefinity med kun 1 kort i nogle udgaver, + nogle andre ting, Hvorimod Nvidia har cuda og 3D vision + 3D stereo haloy, + et par andre ting.

Sli og Crossfire yder efterhånden næsten ens, alt efter spil titlen og ens setup.

Dertil kommer også at et HD6950 2Gb kort oftest kan bios flashes/låses op/oc´es til et HD6970 = en masse ekstra gratis ydelse kan unlockes hvis man gør sig den tjeneste at gå lidt op i det/læse hvordan man gør.

Ofte er GFX en smagssag om hva mærke du selv bedst kan li, + hvilke spil du hovedsageligt spiller, da det viser lidt om hvilke benchmarks du skal kigge efter for at finde ud af hvilke kort der yder bedst til disse spil. 😉

Robert

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2011 09:51:20
Svar/Indlæg:
220/66
skifter mit 480 ud da det er på vand, og jeg kan god lide at skifte hardware fra tid til anden, men da økonomien er lidt lav, så tænkte jeg at hvis jeg skulle have råd til denne dyre hobby, så måtte jeg måske ofre mit vand da det jo også koster meget med at skifte slange, vand, rense det, og så køleblokke når man skifter diverse hardware. så jeg køber istedet et nyt gfx fordi at jeg vil prøve noget mere, og så smider jeg nok en noctua nh-14 (eller hvad den heder) på, og prøver at gøre det meget lydløs.

jeg takker for hjælpen. det gav lidt mere hjælp, og meget mere mening.