Der er en som har en Mac Book, som mener det ikke er en PC. Jeg mener så at det er ligemeget om det er Max os, Linux eller Windows......
Nu hvor PC står for Personlig Computer, og at forskellen på en Mac og en hvilket som helst anden Pc, er Os'et....
Men hvad er jers mening? I skal venligst lade være med at svare vis i ikke kan komme med en begrundelse hvorfor i mener jeg holdning :) da jeg så ikke kan bruge det som augment :D tak på forhånd :)
Selvfølgelig er det en computer. Den har et tastatur, en mus (Og nu om dage har musen vist hele to knapper 😲), en ganske almindelig skærm og en tænd/sluk knap.
At det så er en underlig og umulig computer er jo en anden ting 😉
Men ja, selvfølgelig er det en computer, windows kan installeres der på, og det samme med linux.
Well i "gamle dage" var en Macintosh og en PC(Intel) baseret på forskellige teknologier (forskelligt hardware). I dag bruger Apple jo rent faktisk det samme hardware som der sidder en "almindelig" bærbar computer, så jeg mener godt man kan argumentere for at en mac er en PC.
Desuden, så er "PC" et ret vidt begreb, som lige så godt kunne dække over en tablet eller sågar en smartphone (lige meget styresystemet)..
Jeg synes det er en vildt mærkelig diskussion. Apple bruger selv betegnelsen "Mac or PC". Men det er nok snarere af markedstings- end tekniske grunde.
Ironisk nok, så brugte Apple - inden skiftet tilbage til Intel, IBM PowerPC-arkitektur.
Men generelt, så er en "PC" en "Personlig Computer", modsat eks. workstations, servere o.lign.
Som Pizzadude er inde på, så er begrebet jo vidt favnende i dag - men jeg tror at folks opfattelse af en PC er noget "skadet" af Microsoft Windows - hvilket et eller andet sted også er berettiget. Det er jo enormt udbredt 🙂
Det er nok også hér Apples begrundelse for differentieringen imellem PC og "Mac", da folk forbinder "PC" med Windows, drivere, bluescreen, ustabilitet osv. - hvilket et eller andet sted, også er berettiget. Det er jo enormt forekommende 😛
#0 Du har ret i at en mac er en pc, da den falder ind under begrebet personlig computer.
Grunden til at din ven ikke tror at det er en pc er at der mange steder på nettet hvor en computer med apple software beskrives som en mac og alle andre computere med en anden form for software beskrives som en pc. Det er nemt at huske for dem der ikke ved så meget om coumputere, men det er i den grad forkert.
Nå det er sagt så ville jeg lade være med at diskotere noget som helst med an mac fan. De er nemlig blevet fodret med informationer fra andre mac zombier som enten er fejlagtige eller direkte forkerte. Har selv haft mine diskussioner hvor jeg har hørt de mest underlige ting som fx en sammenligning imellem leopard og win98 grundet at personen jeg har diskuteret med ikke har brugt et stykke microsoft software siden den gang. Det er helt fint med mig at nogen bruger produkter fra apple, men når de personer så kommer med ekstremt fejlbehæftede informationer i en diskussion og ikke kan indse at de ikke har ret er i den grad irreterende.
#3 Det er ekstremt lang tid siden har har oplevet en bluescreen. Tror kun jeg har oplevet det pga hw fejl og de gange hvor jeg har oc´et min computer for meget. Hvis man køber en computer idag har man ingen problemer med drivere da det hele er installeret og ustabilitet er heller ikke et problem med win7.
At nogen så har fem år gammel hw med lige så gamle drivere og et 10 år gammelt styresystem er jo deres problem. Syntes det er synd at sige det er microsofts skyld. En 5 år gammel mac pc er jo også langsom.
Når det er sagt så er der da nogle fordele med mac os ligesom der er nogle fordele med linux som windows ikke har. Med windows kan man spille de nyeste computerspil som man ellers ikke kan med nogen af de andre styresystemer.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 30-05-2011 09:22:01.
"Nå det er sagt så ville jeg lade være med at diskotere noget som helst med an mac fan. De er nemlig blevet fodret med informationer fra andre mac zombier som enten er fejlagtige eller direkte forkerte."
Modsat homofobiske ekstremistiske Windows-fans, som jo altid har ret? Ved du hvad jeg tror? Jeg tror, at det er irriterer Windows-tilhængere (nu siger jeg ikke at du er en af slagsen) er Mac-fans' ligegyldighed over for jeres elskede computere.
Det lækre ved Mac OS X er jo netop, at hardwaren sjældent er begrænsningen (hvis man kan overbevise en Windows-tilhænger om en så fjollet idé). Det fede er jo netop, at detaljerne ligger i softwaren. Alting ligger ikke 1.000 forskellige steder.
"Har selv haft mine diskussioner hvor jeg har hørt de mest underlige ting som fx en sammenligning imellem leopard og win98 grundet at personen jeg har diskuteret med ikke har brugt et stykke microsoft software siden den gang."
Sammenlignet med nogle Windows-tilhængere, som ikke har rørt ved en Mac eller ændret opfattelse siden Apple skiftede fra Intel til PowerPC-arkitekturen.
"Det er helt fint med mig at nogen bruger produkter fra apple, men når de personer så kommer med ekstremt fejlbehæftede informationer i en diskussion og ikke kan indse at de ikke har ret er i den grad irreterende."
Her er jeg til gengæld fuldstændigt enig med dig.
"Det er ekstremt lang tid siden har har oplevet en bluescreen. Tror kun jeg har oplevet det pga hw fejl og de gange hvor jeg har oc´et min computer for meget."
Tjah...
"Hvis man køber en computer idag har man ingen problemer med drivere da det hele er installeret og ustabilitet er heller ikke et problem med win7."
Efter at have brugt tre dage på en Windows 7 installation, vil jeg tillade mig at være lidt uenig med dig. Nåja. Så kunne man jo smide argumentet om: "Du bruger jo også tudsegammelt hardware, sådan noget juks!" - ironisk nok, så er det ikke et problem man har med +3 år gamle Mac's.
"At nogen så har fem år gammel hw med lige så gamle drivere og et 10 år gammelt styresystem er jo deres problem."
Sjovt nok. Så har jeg hørt lign. udsagn fra mange Mac-brugere. Problemet er ikke produktet, men brugeren. Sjovt som fanatisme lyder dumt, uanset hvilken platform der er tale om.
"Syntes det er synd at sige det er microsofts skyld. En 5 år gammel mac pc er jo også langsom."
Ja. Men den bliver ikke langsommere af at være 5 år gammel. Nye computere er hurtigere. Mac OS X lider ikke, i samme grad som Windows, af træghed med alderen.
"Når det er sagt så er der da nogle fordele med mac os ligesom der er nogle fordele med linux som windows ikke har."
Windows har en bred brugerskare. Linux har en nørdet brugerskare. Mac OS X har en brugerskare.
"Med windows kan man spille de nyeste computerspil som man ellers ikke kan med nogen af de andre styresystemer."
Indrømmet. Det er ikke alle spil der kan køre på Mac OS X, men tillad mig da også at sige: Gudskelov for det!
Generelt: Jeg ser, som du, fordele og ulemper ved begge platforme. Hvad folk forelsker sig i, er mig fløjtende ligegyldigt. Men jeg kan godt blive lidt hys, når jeg hører folk sige/ser folk skrive noget alá:
"Mac brugere er bare nogle intolerante bøsserøve, der elsker at sutte p*k, og så er de dumme og homoseksuelle og... intolerante og... bøsser!!!"
Omvendt, så får jeg spat af Mac-fans der siger ting som:
"Mac er det eneste der duer. Hvis du ikke er enig, er du bare en konform idiot der følger strømmen og elsker BSOD! Mac er perfekt!"
Mac OS X' største force er samtidig også dets akilleshæl. Nemlig hvor nemt tingene er. Det er så ubeskriveligt befriende at bruge en computer der er lige så 'let' som at tænde for en PS3/Xbox/Wii (så har vi vist også de mest populære med), sætte et spil i og få ordnet det man nu vil skyde/smadre/regne ud/what-ever.
Men omvendt, så bliver man f*cking dum af det.
Min kæreste bruger fortsat Windows 7, og det skal hun da også have lov til. Men når jeg skal ordne ting på hendes computer, så bliver Windows bare mere og mere et fjernt land som jeg synes er unødigt besværligt.
Det er lidt som at skulle skifte bus 5 gange for at komme fra Aalborg til København, frem for at tage et fly. Det kan godt ske at det er billigere med bus (for eksemplets skyld, leg nu med) og resultatet er i sidste ende det samme.
Men det er bare så meget nemmere og hurtigere med fly, når først man får styr på procedurerne...
Når det så er sagt. Så er ydelsesforskellen ved at være forsvindende lille. De fleste herinde vil jo gerne lege de store performance-freaks-eksperter-know-everything. Desværre er det på præmisser der rager de fleste en papand.
Det er også filosofien bag hele Mac OS arkitekturen. Bare det fungerer, er man i ringere grad interesseret i om det går 3 % el. 5 % hurtigere. Stabilitet og produktivitet tæller mere end benchmarks.
Det er der så nogle der vælger at købe sig ud af. Og sjovt nok, så koster den slags løsninger det samme - om så det er Mac OS X eller Windows man vælger at basere sin platform på (nu snakker jeg naturligvis om produktive programmer, ikke gaming, benchmarks eller regneark).
Hvad folk vælger at forelske sig i er, som sagt, deres egen sag. Jeg kalder ikke din kæreste grim, bare fordi jeg bedst kan lide rødhårede piger med en flot talje og nøddebrune øjne. Så kan du få lov til at hygge dig med din barmfagre blondine i fred... bare du til gengæld ikke kalder min kæreste grim og mig for dobbeltmoralsk.
... you see the point, eller har du brug for briller? 😛
-> #6
He he 😀
-> #11
Sjovt nok skulle jeg lige til at sige det samme om HTC-telefoner, men tror ikke at folk kunne se ironien i dén kommentar... 🤣