flytte win 7 fra hdd til ny ssd

Software d.  30. maj. 2011, skrevet af berchrker
Vist: 6616 gange.

berchrker
 
Overclocker
Tilføjet:
30-05-2011 09:20:06
Svar/Indlæg:
117/16
hej

jeg har investeret i en ny ssd til min bærbare pc, da jeg købte den bærbare fulgte win 7 med forud installeret, og det vil jeg gerne have med over på den nye ssd, men hvordan???

min egen plan:
tilslutte min gamle harddisk samt ssd til min stationære computer og overføre hele disken til ssd'en, men vil det virke uden at give problemer med registreringsdatabasen eller andet???

på forhånd tak
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 09:29:38
Svar/Indlæg:
4018/217
Du kan lave en backup på en ekstern disk og så tilbage føre denne backup til SSD´en ved at bruge windows cd´en eller ved at brænde end via backup programmet.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
30-05-2011 09:32:17
Svar/Indlæg:
4981/47
Acronis disk director suite kan det du spørg efter 🙂

Clone disk og kopier NT signatur.

Dog er det anbefalet at lave en clean install når man skifter til en SSD, pga bla TRIM funtionen skal slås til i databasen.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
30-05-2011 09:58:37
Svar/Indlæg:
4437/91
Du skal bruge et program til at klone disken med. Der er nogle af dem som ikke vil klone til et mindre drev, så du skal evt. først skrumpe windows partitionen på din nuværende disk før du laver et klon-image af den.
Win7 har også for vane at lave en 100 MB partition til beskyttede systemfiler og boot (går jeg ud fra) og den ved jeg ikke helt hvordan du får grejet.
Men som Cocio også siger så anbefales det at lave en ny installation fordi Win7 automatisk forbereder systemet til en SSD ved bl.a. at slå prefetch fra, aligne partitionen korrekt og aktivere TRIM. Disse ting kan du godt gøre bagefter og SSD Tweaker er et fint lille værktøj som gør nogle af de ting som ellers ville blive gjort automatisk ved clean install.

Men de fleste bærbare har en recovery partition som også tillader at man laver et sæt Rescue DVD'er som E2X er inde på. Jeg tror det er vejen frem 🙂


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2011 10:25:11
Svar/Indlæg:
4018/217
Ups kunne ikke helt forstå det jeg lige har skrevet så prøver lige igen 😳

Windows 7 har en backup funktion hvor du kan lave en backup af hele c-drevet. Du går ind i kontrolpanel -> system og sikkerhed -> under sikkerhedskopiering og gendannelse vælger du "opret en sikkerhedskopi af computeren". Her skal du så gennegå en guide hvor du skal vælge at lave en sikkerhedskopi på fx en usbhardisk. Du kan også vælge at lave en start cd du kan bruge til at indlæse sikkerhedskopien uden at starte windows op. Denne er dog ikke nødvendig da den orginale windows cd kan det samme.
Bagefter piller du din hardisk ud og montere din ssd disk i computeren og indlæser sikkerhedskopien via enten windows cd´en eller den cd du lige har lavet.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2014 23:22:27
Svar/Indlæg:
5474/39
#4
Jeg kan ikke få det tricks til virke.

Den tillader mig kun genoprette på samme harddisk igen. Det er med Drev i brug. Jeg skulle køre en ren opstart fra min harddisk.
Første sikkerhedskopi tog ville ikke starte direkte fra harddisken.

Det er så også en af mine lege pc. Det er ikke særligt seriøst. Det sjovt prøve se om jeg kan skifte c-drev. Da den anden disk er 100 gb større.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
27-04-2014 08:55:49
Svar/Indlæg:
755/6
til at clone på en mindre disc kan du bruge.
Free Download MiniTool® Partition Wizard .