Hvilken Windows 7? Opgr. eller full?

Software d.  01. juni. 2011, skrevet af Duzter-octdk
Vist: 1374 gange.

Duzter-octdk

Overclocker
Tilføjet:
01-06-2011 17:19:51
Svar/Indlæg:
115/8
Hey,

Da jeg nu har besluttet at skifte til Win 7, er jeg begyndt at kigge mig omkring.

Valget jeg har er følgende:
Microsoft Windows 7 Home Premium (Dansk)(Opgraderingspakke) 795,-
Microsoft Windows 7 Home Premium (Dansk) (Komplet pakke) 1287,-

Det jeg egentlig er i tvivl om er, om jeg kan købe opgraderingsversionen og så lave en ren installation?

Det der med at opgradere mit Win Vista til Win 7 og så beholde de gamle filer, det er jeg ikke meget for.
Kan bedst lide rene installationer.

Synes det lyder vildt, hvis jeg skal give knap 500,- mere for at kunne lave en ren installation? 😕
Nikkip

Overclocker
Tilføjet:
01-06-2011 17:39:36
Svar/Indlæg:
208/25
her er den full. jeg brugte den på en ny SSD. så den virker.
http://www.computersalg.dk/pro...

Duzter-octdk

Overclocker
Tilføjet:
01-06-2011 17:56:49
Svar/Indlæg:
115/8
Arh..

Så er de versioner jeg har fundet jo nok retail versioner, derfor de er så dyre.

Skal jo selvfølgelig have en OEM version. :)

Undrer mig dog over at man ikke kan finde OEM på edbpriser.

Takker!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Duzter-octdk d. 01-06-2011 17:58:03.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2011 20:13:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg har lige købt denne: http://www.proshop.dk/Operativ... - fundet vha. EDBpriser.dk 🙂

Mr_Mice

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2011 09:29:24
Svar/Indlæg:
38/4
Har en windows 7 ultimate opgradering, fra premium til ultimate hvis det var noget ??

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 10:04:57
Svar/Indlæg:
1495/34

Dit oprindelige spørgsmål gik på om du skulle snuppe en opgradering eller fuld version af Windows 7, og nu overvejer du en OEM version - er du sikker på at du har ret til at installere en OEM ?

OEM må normalt kun sælges/installeres på ny hardware, engang var det nok at købe en billig mus, men det er jeg ikke sikker på gælder mere.

Har du en lovlig Vista, så er en opgraderings version til Windows 7 nok billigst.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 10:20:20
Svar/Indlæg:
7765/230
Hvis stort set alle butikker i danmark der handler med software sælger OEM versioner, må det jo være fordi det er lovligt...right. :yes:

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 10:22:12
Svar/Indlæg:
8947/160
OEM er fint,og den kan sagtens købes og bruges uden problemer. Uden du skal købe mus eller andet hw samtidig. 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 11:52:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Det er lang tid siden dén røg syd for grænsen den der.

OEM har været "legitime" i alm. salg, i snart ti år efterhånden 🙂

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 12:30:31
Svar/Indlæg:
1495/34
#6, 7, 8...

Citat fra Microsoft -

"Windows

Du kan kun købe et OEM licenseret Windows styresystem sammen med en ny pc.
Det er ikke tilladt for forhandlere at sælge løse Windows OEM licenser uden en ny pc."

http://www.microsoft.com/da-dk...

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 12:51:01
Svar/Indlæg:
7765/230
ja men så sidder jeg da med en ulovlig OEM som MS har registreret som lovlig.. ❤ 🤣 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 13:06:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Yæsyæs...

Men Microsoft (Danmark) håndhæver det ikke selv.

Citat fra selvsamme side:

"OEM-software benyttes af alle, lige fra private til store virksomheder, da det er den billigste måde at anskaffe Windows på."

Jeg skrev en mail, i sin tid, hvor jeg udbad mig en forklaring på deres forskellige udgaver. Hvorfor ikke bare sælge OEM som "lovlige" i butikkerne.

Svaret herpå var, at så ville de ikke have en 'blanko licens' de kunne sælge til butikker der selv laver computere. Det gælder alle lige fra Dell/HP til SHG/Proshop.

Det er den eneste grund til, at de har beholdt OEM-navnet, sammen med Office.

Men OEM-reglerne er de samme. Som du sikkert også ved. Alt det der blah blah med, at man kun må bruge det til én konfiguration osv.

Men som du også ved, så bliver det ikke håndhævet lige så analt som det er formuleret.

Og gudskelov for det.

Microsoft tager i forvejen en hamper pris for deres software, og de ved godt at der er piratkopier rundt omkring og andre billige(re) alternativer 🙂

Som sagt. Det er snart ti år siden, at butikkerne fik lov til at sælge OEM uden:
- først: Computer
- dernæst: Lagerhardware
- slutteligt: Hardware af enhver art.

🙂

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 15:51:36
Svar/Indlæg:
1495/34

Vedr. citat, ja det gør de fordi det er den billigste måde at få software på. De fleste større virksomheder har en selectaftale (ved ikke om det stadig hedder sådan) som gav billige priser end OEM. De virksomheder der ikke kunne drage nytte af en selectaftale benyttede sig af OEM systemer - ved køb af nye pc'er.

En stor jernbanevirksomhed i Danmark blev for en del år siden en af de 10 mest sælgende blandt dem der officielt sælger Microsoft licenser, det blev de fordi Microsoft fortalte dem at de ville komme forbi og gennemføre en licensoptælling på vegne af et stort revisionsfirma.

I løbet af 3 dage blev der solgt næsten 1000 Windows 95 licenser og endnu flere Office licenser.

At MS har aktiveret din Windows gør den ikke lovlig!

Jeg er ude af tråden nu, ville bare gøre opmærksom på et issue omkring OEM licenser. Om i vil gøre brug af ulovlig software må være jeres problem!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 08-06-2011 15:52:40.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 17:03:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Hell no! Så let får du sgu ikke lov at slippe.

Det er da noget forbandet fis det du skriver. Softwaren, og dens brug, er kun ulovlig hvis den strider imod lovgivningen.

Jeg vil meget gerne se den lov der siger:

"Hvis du bruger OEM-software, som alm. slutbruger, uden samtidig at købe ny computer, skal du sidde 5 år i skyggen."

At du ikke har forstået systemet og at Microsoft selv har erkendt problemet, er DIN hovedpine. Men du skal sgu ikke sidde og bilde folk (garvede såvel som nye computerbrugere) ind, at deres software er ulovlig.

Når du har købt din kopi har du også købt rettigheden til at bruge produktet inden for gældende lov. Ikke sindssyge formuleringer der er rester fra lovgivning i lande de færreste har hørt om.

Hvad?

Så mener du vel ret beset også, at alle der køber en fysisk CD, ripper den og lægger den over på deres iPod's el.lign. er pirater?

Hvis ja. Så har du et kæmpeproblem med resten af industrien, og så kan du godt parkere din selvretfærdige følelse hvor solen ikke skinner.

Det er et problem som ALLE garvede computernørder kender. Problematikken omkring OEM. Men hvis Microsoft (og dansk lovgivning) var lige så meget imod det som andre analfikserede paragrafryttere, ville de nok have fjernet muligheden for at købe det som privat og endt ethvert samarbejde med forhandlere der brød reglen... for længe siden.

Men det har de ikke gjort. Fordi Microsoft (Danmark) godt selv er klar over at det er noget rod med de licenser. Så derfor kan folk som #10 (og mange andre) uden problemer aktivere deres indkøbte OEM-licenser.

Det er noget helt andet med OEM-licenser der rent faktisk følger med den computer du køber i Aldi.

Om du så vil tro på det, eller smide penge ud af vinduet for at pleje din retfærdighedsfølelse, må være dit problem!

... men lad venligst være med at bilde folk ind, at deres software er ulovlig, bare fordi de køber en OEM-licens.

Duzter-octdk

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2011 17:43:52
Svar/Indlæg:
115/8
Hold da op..
Den har godt nok skabt en del røre min tråd.

Som en lille update, kan jeg fortælle, at jeg nu sidder på en Windows 7 Home Premium OEM licens.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 17:46:19
Svar/Indlæg:
7765/230
velkommen i forbryderklubben.. 😛 🤣 🤣

Duzter-octdk

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2011 17:47:33
Svar/Indlæg:
115/8

Tak. Jeg føler mig også helt kriminel! 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2011 17:57:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

At du tør 🤣

Pas på med at skrive den slags. Folk som #12 kunne finde på at melde dig til polisen 😉 😛

Mr_Mice

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2011 19:18:25
Svar/Indlæg:
38/4
Må så også være forbryder, sidder med windows 7 ultimate i en OEM version, som er godkendt ad microsoft.