AHCI Blokere RAID mulighed?

Bundkort / CPU d.  02. juni. 2011, skrevet af Dolph xD
Vist: 784 gange.

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
02-06-2011 17:41:41
Svar/Indlæg:
655/39
Davs! 🙂

Det jeg gerne vil er af lave et raid 0 med mine to nye samsung f3 1tb. Men når jeg skal ind og ændre det, er ahci i samme menu som raid og det er jo det jeg bruger til min ssd. Hvis jeg så alligevel prøve af lave et raid 0 setup uden ahci for jeg blå skræm, så min ssd kan ikke leve ude ahci.

Så hvordan laver jeg et raid 0, ligemeget hvad jeg har prøvet, har det ikke lykkedes mig af lave et raid 0 endnu.

Billede

PS: Hvis min beskrivelse er helt umuligt af læse, er jeg villig til af omformulere mig. Det er ikke altid jeg har skrevet noget der gav mening. 😳
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-06-2011 18:09:31
Svar/Indlæg:
4983/48
Din SSD vil blot blive kørt som en non-raid disk ved siden af dit raid drev (husk dog at det er en anden driver der bruges til raid mode på kontrolleren, derfor for du BSOD ved forsøg på at boot på SSD´en)

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
02-06-2011 18:28:54
Svar/Indlæg:
655/39
Så hvad skal jeg gøre for af få det til af køre? Det er første gang jeg laver et raid setup, så det hele er sådan set ret nyt for mig. Windows er allerede installeret på ssd'en.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Dolph xD d. 02-06-2011 18:30:43.

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2011 18:55:08
Svar/Indlæg:
437/7
en måde jeg har brugt er.

1. enable din extra sata controller i bios, start windows op, installer den (den gør det sikkert selv) hvis ikke ja så skal du =) luk ned når det er gjort

2. flyt din OS disk over på extra controller, start windows, se om alt kører som det skal. luk ned

3. ændre fra achi til raid (vent med at oprette raid-partitioner) start windows op, installer intel matrix raid driver, reboot se om alt ting spiller

4. flyt OS disk tilbage 'raid' controller (ich10) start op, check om alt ting spiller, luk ned

5. nu er du klar til at lave raid-array og partition på diske

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-06-2011 18:58:52
Svar/Indlæg:
4983/48
Du sætter den på Raid, derefter burde der komme en addon menu frem inden den normalt starter windows, hvor du skal oprette dit raid drev.

Hos mig skal der trykkes Ctrl+i for at komme ind i menu´en.

Du skal dog nok ligge nyt windows ind, medmindre du er så bekendt med drivers at du kan tilføje Raid driveren manuelt til databasen inden du sætter den i Raid mode.

/E

Som #3 siger, kan du også være heldig at den extra controller ikke hænger fast på den alm raid controller, så kan du nemlig bruge den fremgangsmåde som han nævner.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 02-06-2011 19:03:40.

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
02-06-2011 19:20:38
Svar/Indlæg:
655/39
#3 Hvis det skal lykkes, er der da en del ting jeg lige skal have styr på.

For det første, hvordan aktiver jeg den ekstra sata controller. nr. 3 skal jeg nok have skåret lidt ud i pap, det samme med nr. 4. 😐

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2011 23:01:25
Svar/Indlæg:
437/7
har ikke haft et Asus P55 EVO som du har men de plejer at være meget ens i opsætning og muligheder

jeg har fundet dette i manualen

det er lige før du bare skulle nøjes med at kører din OS SSD på den J-Micron controlleren AHCI-mode så burde du skal kunne udnøtte dit trim på SSDen

---

1. enable din J-Micron controlleren i bios (AHCI-mode), start windows op, installer driver, reboot for lige at checke at den vil starte op.
(din SSD skal stadig sidde på ICH10)

2. flyt din OS SSD over på J-Micron controlleren, start windows, se om alt kører som det skal. luk ned

3. hvis 1.+ 2. virker så kan du ændre intel ICH10 til Raid, start op for at checke om det virker

4. nu ksn du gå igang med at lave raid-array

Dolph

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2011 22:34:15
Svar/Indlæg:
655/39
Jeg har fået det løst, jeg lavede et raid setup af form af det intel matrix storage manager, og derefter lavde jeg bare et windows reinstall på min ssd, også køre det ellers bare der ud af. Så nu er mit raid som lager, og ssd som system disk. 🙂

#6 Fandt jeg også ud af efter jeg lavede reinstall, så trim er hvis desværre ikke aktiv mere. Er det overhovedet ikke muligt af slå trim til, med den løsning jeg har lavet? 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dolph xD d. 03-06-2011 22:40:52.