Windåze 7 - 64 bit (m. 32 bit software).

Software d.  05. juni. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 2631 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 19:35:42
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg købte en Windows 7 Home Premium (64 bit) til min fatter for noget tid siden. Idéen i at købe en 64 bit var for at fremtidssikre, mht. opgradering en gang i fremtiden.

Der har dog vist sig et par problemer, som jeg troede ordnede sig selv.

Først og fremmest, så er der nogle drivere som ikke virker. Dernæst, så er der nogle programmer (Logitech SetPoint, et "program" til genvejstasterne på hans tastatur og nogle andre småting) som ikke fungerer.

Jeg havde først installeret en Windows 7 Enterprise (ligeledes 64 bit), der fungerede uden problemer - en nødløsning i en hurtig vending. Han var ret tilfreds med det, men eftersom det var en trial var dens anvendelighed begrænset. Derfor skiftet til Home Premium.

Det skal bemærkes, at førnævnte programmer, drivere o.lign. kørte uden problemer på Enterprise. Men af en eller anden grund, så fungerer det bare ikke med Home Premium.

Efter at have tjekket lidt på nettet viser det sig, at den "Windows XP/32 bit emulator" der fulgte med SP1, kun fungerer 'fuldt ud' på de større udgaver af Windows.

Ikke alene er det pissehamrendefuckingmøgirriterende at Microsoft laver sådan et stunt, med flere forskellige udgaver der kan forskellige ting. Det er omtrendt lige så selvsagt som grinagtigheden i Liberal Alliance.

Ja ja. Så kunne min fatter jo bare rulle tilbage til Windows XP og det ville da også passe mig fint - som sådan.

Men det ændrer dog ikke på to ting:

1) FUCK nu det pis Microsoft og lav én udgave til alle forbrugere. Måske en light udgave til industri og måske en mobil udgave - men selv dét er fucked. Hold kæft hvor har jeg lyst til at slå hårdt på en eller anden med en selvdød laks.

2) Nu ved jeg godt, at der reelt ikke er returret på brugt software. Men tror I, at man evt. kan snakke sig godt for, og måske returnere pakken og få en lille kompensation.

Det er jo ikke butikkens skyld, at Microsft ikke fatter at skrive på deres hjemmeside: "Det virker ikke i Home Premium" - når de i stedet skriver "fungerer med Windows 7". Det er først senere man finder ud af, at der er begrænsning på lortet...

Ej men hold da magle og pis mig da i øret hvor er jeg træt af dem lige nu...

Sådan nogle havenisser!

P.S.: I skulle vel ikke kende til et eller andet ninjatrick, så man netop kunne få den samme funktionalitet i Home Premium som i Enterprise, hvad 64- vs. 32 bit software angår?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 05-06-2011 19:41:12.
heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 20:25:47
Svar/Indlæg:
1341/56

blev "windows xp mode" bevist brugt da han havde enterprise udgaven på maskinen?

for medmindre man bevist bruger den, med virtual pc osv... så er det ikke grunden til at tingene ikke virker på den nye install.

"win xp mode" er en virtuel maskine, men hvor man kan køre de programmer som er installeret i den, uden at se den virtuelle maskine køre i baggrunden.. den har intet med drivere og generel kombatibilitet at gøre.

så hvis driverne ikke virker, så har du installeret de forkerte, eller også er der en anden sær fejl på systemet. tror ikke på det andet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af heinrich d. 05-06-2011 20:27:01.

Ufomekaniker

Newbie
Tilføjet:
05-06-2011 20:27:20
Svar/Indlæg:
6/0
Installer Enterpise og brug WindowsLoader.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 20:35:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det er også min umiddelbare forståelse af det.

"så hvis driverne ikke virker, så har du installeret de forkerte, eller også er der en anden sær fejl på systemet. tror ikke på det andet."

Det er de samme drivere/programmer som fungerede i Enterprise. Så kan du jo tro det eller lade være.

-> #2

Er det sådan en "forny din trial i det uendelige"-tingest?

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 20:46:35
Svar/Indlæg:
1341/56

så er der en anden fejl... de forskellige win 7 har ikke forskellig kombatibilitet i forhold til drivere eller programmer... (måske nogle få über server ting, men snakker vi jo ikke om her)

og ville ikke fornærme dig, prøver bare at flytte dit fokus fra kombatibilitets problemer.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 21:05:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Der er givetvis en anden fejl, ja. Men jeg er lidt blank på hva' dælen det kan være der gør udslaget.

Og ja, jeg var lidt fornærmet, men det gør ikke noget. Er lidt pissed på det her, så min lunte er lidt kortere end normalt. Beklager 😳

Men sæt dig i situationen hvor man køber et produkt, og føler sig lidt snydt. Især set i lyset af, at jeg lige så godt kunne have downloadet det, og haft nada problemer.

Føler bare ikke, at jeg (eller min fatter for den sags skyld) har fået særlig meget ud af de kr. 650,- vi smed efter en 'genuine Windows', når man ser på de timer der er gået med pis og lort, opdateringer, frem og tilbage og ting der ikke virker.

Ikke at Enterprise-udgaven var ulovlig eller noget. Men det var en del af sådan noget studie-halløj, og selvom det er lidt snyd var det sgu nemmere. Det fungerede bare.

... hold nu kæft hvor er jeg bare træt af at smide penge efter produkter der aldrig lever op til det man forventer 😐

Ufomekaniker

Newbie
Tilføjet:
05-06-2011 21:07:24
Svar/Indlæg:
6/0
#3 Jep 😉

Jeg kan godt forstå dine frustrationer. Jeg ville også være pissed.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ufomekaniker d. 05-06-2011 21:09:37.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 21:08:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Superduper 🙂

kedde2007

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2011 21:59:39
Svar/Indlæg:
704/19
Som jeg ser det blier du nødt til at købe en opgraderings licens til Ultimate for at få det fulde udbytte af win7...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
05-06-2011 23:37:22
Svar/Indlæg:
6368/477
Så Enterprice var 64 bit og det virkede som det skulle med alle driverne? Så skal home premium heller ikke være anderledes hvad angår drivere, hvis det også er 64 bit. Det bliver behandlet på præcis samme måde. Måske selve driver programmet benytter sig af ting som ikke er i home premium pakken, og vil derfor ikke kunne køre?

Du kan evt. prøve ældre drivere hvis det kan findes, og se om det virker.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2011 07:54:15
Svar/Indlæg:
1455/78
Jeg kan godt forstå du er pissed off og skuffet, jeg hader når noget ikke virker fra start!

MEN, du skriver ikke noget om, hvilken hardware det drejer sig om, eller hvilken version af driver du har installeret. Hvordan har du så forventet at vi skulle hjælpe dig?

Det lyder mest som en whine tråd, som skal den over i Soap-Boxen 😛 (det er gas, du kan tag det NoNig)

Det kan godt lyde som hårde ord, og det er det nok også, men du må give os nogen basic info, om hardware og driver versioner, så kan vi bedre hjælpe dig!

Har du hentet de nyeste drivers fra producentens hjemmeside?

Er du sikker på at du har downloadet 64 bit drivers fra start?

Logitech SetPoint findes i både 32 & 64 bit, jeg har ingen problemer med at få SetPoint 64 bit til at virke på min Windows 64 bit

Jeg har været med på Windows 7 vognen siden beta, jeg har haft enkelte problemer med meget specialt hardware, eller har jeg altid kunne bruge Vista 64 bit drivers, uden problemer

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SpaceDog d. 06-06-2011 07:55:35.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2011 08:01:07
Svar/Indlæg:
1455/78
Nå ja, hvad for 32 bit software kan du ikke få til at virke (Er stadig lidt søvnig, glemte at spørge)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2011 12:34:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Øv ☹

-> #9

Har prøvet med ældre drivere. Der sker som regel en (eller flere) af flg.:

1: Installeren starter op, installerer og der genstartes. Men når vi kommer ind i Windows igen, er det som om der ikke er sket en disse.

2: Installeren starter ikke op. Den siger enten:
a) Dette program blah blah, kan ikke køre på denne udgave af Windows.
b) Der opstod en fejl. Kontakt din systemadministrator... blah blah

-> #10/11

Eftersom der er tale om den samme hardware og de samme drivere, tænkte jeg at jeg ville bruge udelukkelsesmetoden og mene, at det er operativsystemet den er gal med.

Programmerne/driverne er, som jeg lige husker det:

- Logitech Setpoint til denne mus:
http://www.logitech.com/da-dk/...

- Denne "driver" til hans HP tastatur:
http://h10025.www1.hp.com/ewfr...

Og så nogle spil, såsom en speciel udgave af 7-kabale som han er glad for, og et par andre ting jeg ikke lige kan huske.

Det mest kritiske er dog Setpoint- og tastaturprogrammet.

I Setpoint, kan man indstille markørens hastighed, tildele midterknappen en 'dobbelt-klik' funktion. Men dét er blevet væk i Windows 7 (både Enterprise og Home Premium), hvormed Setpoint er lidt en nødvendighed.

I tastaturprogrammet, kunne man tildele genvejstasterne andre funktioner. Der var, under 'tastatur' i kontrolpanelet, en ekstra fane hvorpå der stod "knapper". Den er blevet væk.

Jeg har prøvet med SharpKeys, men den kan ikke tildeles specifikke programmer. I hvert fald ikke som jeg ser det.

Men, noget af det der irriterer mig mest er, at iæsr Logitech skriver:

"... Når iTouch og MouseWare er afinstalleret, vil de indbyggede drivere i Windows sikre at dine Logitech-enheders basisfunktioner fungerer. Du kan ikke vælge de avancerede funktioner.... Derfor bør du med mellemrum tjekke om der er opdateringer på Logitech.com/downloads."

Sjovt at det ikke fungerer som de skriver.

EDIT:

Nåja. Der er tale om flg. hardware:
Biostar TF7050-M2
AMD Athlon 64 X2 4200+ (Windsor)
1x Kingston ValueRAM 2 GB PC2-6400
Seagate 7200.11 (320 GB)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 06-06-2011 12:37:48.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2011 19:43:22
Svar/Indlæg:
1455/78
prøv at hent den her version af set point

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SpaceDog d. 06-06-2011 19:58:59.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2011 20:52:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Fuck me! Hvorfor tænkte jeg ikke så langt?! 😴

Det vil jeg lige prøve af. Tusind tak! 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2011 12:39:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg fik tastaturet til at fungere. Fandt en HP-support side, hvor der var link til en 64 bit driver.

Desværre, så virkede #13's forslag ikke.

Det leder mig videre til: Hvorfor kan man ikke indstille markørens hastighed (acceleration og alt det der), i selve Windows - når nu Logitech selv mener det skulle være muligt?

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
09-06-2011 15:02:02
Svar/Indlæg:
1630/101
#15 - Jeg kan stille alt det, som du åbenbart savner, i min win7 ultimate X64. Ved så ikke om det ikke kan lade sig gøre i Home versionen?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tatoo1956 d. 09-06-2011 15:02:46.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2011 22:44:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Hvorfor dælen skulle Microsoft gøre det anderledes på dét punkt. Det virker seriøst mærkeligt.

Gør du det bare fra kontrolpanel/mus?

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
10-06-2011 07:19:36
Svar/Indlæg:
1630/101
Ja Allan - "Kontrolpanel" og "Mus" 🙂 . Har du mon, som vi alle gør, haft lidt stress på for den burde altså være der.

(Jeg mener bestemt at jeg hårdnakket engang afviste mikrofon-justeringen i XP.. jeg gik kold med overblikket, utroligt, ikke 😛 )

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2011 16:02:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Jeg synes bare jeg har tjekket, igen og igen og igen. Men jeg prøver, igen. Skal nok melde tilbage 🙂

Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2011 16:06:35
Svar/Indlæg:
648/5
Du kan sagtens gøre det. Jeg kører selv Win7 64-bit home premium. Dog på engelsk, men det skulle være til at finde alligevel:

Control Panel --> Hardware and sound --> Mouse --> vælg fanebladet "Pointer options" (nummer 3 fra venstre).

Håber det hjælper

Edit:

Kan heller ikke forstå at du ikke bare kan gå herind:

og finde musen og installere setpoint til 64-bit, det jeg har heller ingen problemer haft med...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Prebbish d. 10-06-2011 16:26:12.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2011 18:51:09
Svar/Indlæg:
5750/124
prøv at ringe til hende den søde m$ dame, og forklar hende situationen, måske du får en gratis upgrade til enterprise for din behjælpelighed med at belyse problemet 😀

187man

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2011 19:37:21
Svar/Indlæg:
3340/386
Har du prøvet at lave Windows Update??
Windows 7 er altså behjælplig med at finde driver til de tilsluttet hardware 😉