Inputs til kabinet og PSU til hjemme/fil-server

Diverse d.  07. juni. 2011, skrevet af Fluz
Vist: 723 gange.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 16:14:26
Svar/Indlæg:
525/68
Ved godt der allerede findes tråde omkring hjemme/fil-server, men synes nu ikke helt jeg har fundet nogle, der udelukkende omhandler kabinet og PSU til hjemme/fil-server.

Mine overvejelser pt. er at anvende et mini-itx motherboard med AMD A50M, 2GB RAM og begynde med 1 stk. 1TB eller 2TB harddisk.

Meningen er, at den gerne skal være så strømbesparende, idet jeg påtænker, at den skal køre 24/7.

Synes blot der er mange kabinetter, som enten er for dyre eller ikke lever op til mine krav. Ofte er der kun plads til en 3.5 harddisk. Jeg overvejer om dette er nok, umiddelbart vil jeg gerne have plads til min. to stk. harddiske som udgangspunkt.

De kabinetter jeg har kunnet finde, hvor der er plads til flere harddisk og evt. indbygget med PSU har været for dyre - formålet for mit system er ligeledes at bygge et prisfornuftig system.

Jeg har derfor nu overvejet at købe et alm. kabinet fx Coolermaster Elite 335 og så Corsair CX430 PSU til dette setup. Men systemet kommer ikke til at trække, som jeg ser det, mere end maks. 60W. Men ved ikke om denne PSU kommer til at have for meget spild og dermed trække for meget i idle mode? Meningen er som nævnt, at der helst ikke skal bruges ret meget strøm i idle mode. Har derudover kig på In-Win BP655 som kabinet, hvor der er indbygget PSU på 200W, men har læst et sted, at der faktisk ikke rigtig er plads til mere end 1 stk. 3.5 harddisk.

Har ligeledes haft kig på HP ProLiant MicroServer, som kan have 4 stk. harddiske og i realiteten blot skal fodres med en eller flere og så noget software. Men tænker at bygge selv for derved at have et system der kan opgraderes, hvis det skulle vise sig at blive aktuelt.

Det blev noget af et længere indlæg, men vil gerne høre om nogle af jer skulle have nogle gode inputs, samt svar på ovenstående. Eller for den sags skyld nogle helt andre ideer jeg ikke har overvejet. Kort sagt kom gerne med inputs og forslag.

På forhånd tak.

Mvh

Fluz
MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 17:42:10
Svar/Indlæg:
2576/125
En Seasonic:
http://www.jonnyguru.com/modul...
Fås også i en 430w. Den holder en effektivit på 80% ved de watt tal du skal bruge. Har selv købt en til selv samme formål. Hvad angår kabinet, så har jeg ikke rigtig kunne finde nogen til mini-itx, der understøtter mere end 1 HDD. Derfor valgte jeg et almindeligt kabinet til m-atx/atx. Der er mulighederne lidt større

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
07-06-2011 20:17:40
Svar/Indlæg:
2309/846
http://www.komplett.dk/k/kl.as...

Kabinet, tjaehh. Vil også mene at der er mere at gøre med i et uATX. Et Silverstone Sugo03 har plads til 4 harddiske hvis du dropper floppy/kortlæser pladsen og det optiske drev.

/polarfar 🙂

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 21:33:18
Svar/Indlæg:
525/68
#1 og #2 - hvis jeg har forstået det korrekt, skal jeg blot finde en PSU med 80 PLUS eller 80 PLUS Bronze, da disse vil udføre opgaven mht. at være strømbesparende uden at have for meget spild? Har også set på denne http://www.antec.com/Believe_i...

#2 Der skal ikke anvendes floppy/kortlæser eller optisk drev. Min udmiddelbare tanke er at anvende software på USB-stick - enten i form af en linux distribution eller FreeNas - og boote fra denne. Dit forslag til kabinet ser godt ud, men til den pris har jeg allerede set på noget jeg synes er mere gennemført, hvis jeg kan udtrykke det sådan.

De to bud er gode - jeg takker for jeres inputs. Kom gerne med inspiration til forbedring eller decideret løsningsforslag.

Mvh
Fluz

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 21:44:19
Svar/Indlæg:
2576/125
#3 Ikke helt, da det ikke er alle PSU producenter der laver PSUer, der er så effektive ved en belastning på 50watt, selvom de er 80 Plus Bronze.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 21:50:41
Svar/Indlæg:
525/68
#4 Er godt klar over, at der er visse PSU producenter der betragtes som bedre end andre - men hvis man holder sig til dem, der generelt betegnes som værende gode mærker - så er det vel ikke helt af vejen?

Men hvad med den Antec jeg har kig på? Ligeledes har jeg fundet den Corsair CX430 i en version 2 som har 80 Plus Bronze? Men der er selvfølgelig, som du selv påpeger, den Seasonic.

Mvh
Fluz

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fluz d. 07-06-2011 22:10:38.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2011 22:18:31
Svar/Indlæg:
525/68
Glem blot den Corsair CX430 V2 var lidt for hurtig der med at tilføje den efterfølgende.