Jeg synes umiddelbart at kontakte PET, er lige i overkanten.
Men baseret på en række ukendte forhold (historien nævner ikke noget om, hvor god drengen er til at formulere sig (jeg tænker på muligheden for at der kan være brugt sarkasme/ironi for at illustrere at han synes det er en åndsvag opgave - Det kunne jeg have fundet på, også i den alder), hvor længe drengen har været i landet (er han selv indvandret med sine forældre/2. generation/3. generation?? ikke helt ligegyldigt set i forhold til hvor meget han burde vide om det danske samfund mv.
Til sidst er der vel den betragtning, at han da sagtens kan være tilhænger af sharia lovgivning mv. og samtidigt acceptere tingene som de er i DK og indordne sig under dem.
Læreren burde nok have grebet det lidt mere pædagogisk (hader det udtryk) an, og snakket med klassens andre lærere, for at undersøge om de igennem undervisningen kunne finde ud af noget mere om drengen, og for at undervise ham i hvad den "danske model" betyder for ham, og hvorfor det er vi har den model i DK. Det er en tværfaglig indsats, der kræver at lærerne snakker sammen.
Jeg mener, at et sådan udtryk tænder en advarselslampe, fair nok, men PET - Come on.
Jeg er af den opfattelse at indvandrere der kommer til Danmark ikke behøver "rette ind" og blive som "os danskere". Jeg synes vi skal have plads til et multietnisk samfund, hvor vi kan lære ting af hinanden. MEN jeg mener selvfølgelig, at indvandrere der kommer til Danmark har en pligt til at lære, acceptere og overholde de regler og love vi har i DK.