MacBook Pro (4.1) grafikproblemer - 8600M GT

Diverse d.  16. juni. 2011, skrevet af NoNig
Vist: 1755 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 19:58:28
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg er ved at have haft min Mac i et godt stykke tid nu, og der har ikke været skyggen af problemer. Dog er jeg bekendt med den famøse fejl på grafikchippen, hvilket jeg ikke har været generet af, indtil nu - formodentligt.

Der er denne artikel på Apples support: http://support.apple.com/kb/TS...

Jeg tror dog ikke at min MacBook Pro falder ind under denne garantiordning. Det er godt nok en 15" 'early 2008', men på 2.5 GHz, som ikke er på listen.

Så derfor skriver jeg hér, for at høre om I evt. kender noget til det.

Jeg har taget flg. screendumps. Fejlen jeg har oplevet, har oftest været i Photoshop - når jeg skifter til fuldskærmstilstand [f]. Men nu er begyndt at komme fejl ved andre lejligheder, senest ved afvikling af en film i VLC.

Hvad mener I? Er det noget jeg bør være bekymret over, eller har computeren bare hikke?

Jeg kunne også godt finde på at skrive til Apple Danmark/support, men jeg ved ikke om de kunne finde på at affeje det og slippe udenom. Computeren er jo 'gammel' og sikkert ret dyr at reparere på... 😕
Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 20:10:06
Svar/Indlæg:
1771/62
Det er en kendt fejl på det meste af 8x00 serien fra nvidia at de ikke kunne holde til presset og varmen i længden. Jeg har selv lige ordnet godt nok en packard bell laptop med et 8600M GS med lignende problemer. Der fik selve chippen en tur med gasbrænderen fra værkstedet og opgraderet køleløsningen og så var den i orden 🙂 (Noget med lodningerne flyder ud igen, don't ask me) Der findes videoer af det på youtube.
Ved godt det ikke er en mac, men er ret sikker på jeg har læst om lignende problemer fra apple. Jeg er dog ikke sikker på at køleløsningen så let kan ordnes. Du er velkommen til at smide en pm, hvis du vil høre mere.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
16-06-2011 20:11:01
Svar/Indlæg:
6368/477
Den eneste udvej er nok at få dig et nyt grafikkort. Det er ikke særlig svært at skifte sådan et ud, ihvertfald ikke på en windows bærbar.

Besværet ligger i at finde et grafikkort til en bærbar, disse er desværre ikke lige noget som man finder alle steder.

Jeg har en kammerat som jeg faktisk tror har sådan et 8600M GT grafikkort liggende fra en zepto bærbar. Jeg ved han ikke skal bruge det, så måske han ville give det væk 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 20:50:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jeg har selv rengjort blæsere og påført ny kølepasta i sin tid. Så jeg tror ikke at det er dét der er problemet.

-> #1 + #2

Grafikchippen er loddet direkte på bundkortet.

Det ser ca. sådan hér ud: http://guide-images.ifixit.net...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
16-06-2011 21:17:17
Svar/Indlæg:
6368/477
Av for den. Jeg havde ellers lige fået snakket med ham og han ville gerne have givet det væk. Sådan er det jo engang når man har apple 😛

Ej, spøg til side, jeg tror ikke at det er noget du kan få repareret uden at det faktisk vil koste dig en ny mac. Som et desperat forsøg kan du prøve at smide hele printet en tur i ovnen og håbe på at der ikke er noget andet der går i stykker ved det.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 22:05:14
Svar/Indlæg:
826/60
Kontakt Apple; de kan checke via serienummeret om den udvidede garanti er gældende for din Mac.

Hvis ikke den er, så kan du forsøge dig med "ovn-tricket": bundkortet i ovnen ved 200 grader i 6-7 minutter.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2011 23:33:16
Svar/Indlæg:
1771/62
#5 Ovntricket er sku noget lort. Har gjort det engang hvor det endte med at flere komponenter faldt af boardet. Det jeg beskriver i #1 er hvor der kun varmes på gpu'en.

#0 Men prøv da bare at kontakte apple. Det kan da være at den stadig gælder.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ingdam d. 16-06-2011 23:35:47.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 18:30:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg kontaktede Apple, der sendte mig videre til en "Premium Reseller", dvs. Humac el. Eplehuset.

For et par dage siden, gik den så helt i ged. Det gik fra at være en "periodisk fejl", til nu at betyde, at computeren slet ikke kan startes op.

Eftersom jeg ikke er vildt begejstret for Humac (Århus),tog jeg i Eplehuset - i dag. Der blev jeg mødt, af en sød pige, der desværre ikke var "kvalificeret til at vurdere om computeren var i stykker", til trods for at jeg havde den med. Blev venligt bedt om at komme igen en anden dag, hvor teknikeren var der.

Det er så status indtil videre.

Jeg venter på en tekniker, der kan sige: "De der grafikfejl, ser ikke særlig godt ud"... *suk*

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 20:51:33
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis de ikke kan hjælpe dig har du 2 muligheder. 1. At få lavet det 100% efter bogen med en reball reperation. Din gpu er istedet for pins/ben den ene eller anden vej som på cpu´s monteret med en masse små kugler af loddetin der så fra fabrik bliver loddet på (allesammen på éen gang) Det er nu dem der er dårlig forbindelse i, vist nok fordi man gik væk fra bly i loddetinet i netop den periode og Nvidia ikke kunne finde ud af at arbejde med det. En reball er så en tekniker der har adgang til det rette udstyr i form af monstervarmelampe, de rette "balls" og know how selvfølgelig. Dem er der et par stykker af i DK og det koster gerne et par tusind. Den anden løsning er at du selv bruger de eksisterende "balls" uden at afmontere gfx chippen, dækker alt der ikke skal have varme med kraftigt folie, eller andet varmeisolerende materiale og selv varmer det godt op med en lille gasloddepen eller andet der kan give den rette temperatur og derved laver forbindelse i alle pins/balls igen. Der ligger en del guides på youtube af varierende kvalitet. Held og lykke med det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 11-02-2012 20:54:36.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2012 14:17:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Men, det ville jo være det dejligere, hvis nu Apple (eller Eplehuset, for den sags skyld), ville tage operationen. Er jo, trods alt, ret glad for computeren 🙂

Har da godt nok gået og sagt det seneste stykke tid, at det kunne være nice med en ny computer. Men min mentale opsparing kan ikke helt kapere de der imaginære kr. 20.000,- der skal over en meget realistisk disk, før jeg kan få mig en ny computer... 😳

-> Alle

- og ja, jeg vil meget gerne have en Mac igen 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2012 22:33:33
Svar/Indlæg:
23132/740
Har skrevet med en fra Eplehuset, der har sagt, at han gerne vil kigge på computeren - og, såfremt fejlen falder under Apples dækning - reparere den.

Skulle fejlen ikke falde ind under, påfalder der et håndteringsgebyr på kr. 500,-. Dette gebyr bortfalder, skulle jeg vælge at købe en ny computer i butikken.

Det lyder da meget fair 🙂

Vender tilbage, når der er mere i sagen.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2012 02:08:18
Svar/Indlæg:
8947/160
Du er ved at blive suget ind i kærnehuset, din lille stakkel. Prøv dig nu en ordentlig moppedreng af en stationær win7 maskine. Og dog, du kan nok slet ikke klare at din photoshop åbner på et millisek, og du kan konvertere video hurtigere end du kan sig mac er lækker. 😛 🤣 Du kan tage det gamle,,, 😉

Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-02-2012 05:58:25
Svar/Indlæg:
3636/386
Det er jeg sgu ked af.... Jeg noejes pt. ogsaa bare med min 2011 model af MacBook Air indtil der kommer noget Ivy Bridge, saa kommer opgraderingen! :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2012 17:22:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Du kan jo passende spørge Svedel77 hvor "langsom" min 'gamle' Mac er (eller, var?) i forhold til hans fine smarte Core i7 rig 😛

Og, jeg har jo været på Windows (og sidder faktisk pt. med en E8400, 9600 GT og 4 GB RAM af en "moppedreng), og er det lidt stadigvæk. Men, jeg tror det er et spørgsmål om vane nu. Er lettere irriteret over den måde den hænger på, musik bliver ikke streamet gnidningsløst (til trods for Gb-LAN), opdateringshelvedet... alt det der.

Det er jo ikke en ringere maskine, den er jo ret nice (især at game på. Der er Mac'en jo håbløs til sammenligning, da Steam jo er l*rt på Mac OS). Men, til Photoshop, After Effects og Premiere Pro, der får du mig ikke til at indrømme, at jeg var træt af MacBook'en - igen, det er har nok snarere noget at gøre med vane, end spec. for jeg ved, at de nyere Adobe CS kører mindst lige så godt, hvis ikke bedre, på Windows. Det er bare alt det andet, rundtomkring, jeg er træt af 🙂

Og ja, jeg kan ta' det 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2012 17:42:05
Svar/Indlæg:
23132/740
Der er bestilt reservedele hjem til den, kan jo kun gå ud fra, at der er tale om et nyt logic board.

Jeg tillader mig at gå ud fra, at det ville de ikke gøre, såfremt fejlen ikke faldt under Apples garanti - jeg krydser fingre 🙂

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
23-02-2012 17:54:46
Svar/Indlæg:
4983/48

Medmindre du har givet accept på at de må lave den udenfor garatien også, så bestiller de ikke bare dele hjem uden at kontakte dig først 🙂

Og ellers er de ihvertfald ikke for kloge 😛

Men ja kryds hellere fingre for enten er alt i orden, eller også er balladen lige ved at begynde 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2012 21:37:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Don't even joke about it 😢

Tør ikke tænke på, hvad et (nyt?) logic board til en 4 år gammel MacBook Pro kan koste... Men aftalen var, at de ville kigge på det, og hvis ikke det var dækket af garantien ville jeg få et tilbud på reparationen - ellers kostede det kr. 500,- i håndteringsgebyr.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2012 21:56:09
Svar/Indlæg:
826/60
Der må ikke udføres en ikke-garantireparation uden dit udtrykkelige samtykke, så jeg vil mene, at fejlen er dækket af Apples ombytningsaftale med Nvidia og du vil få et nyt bundkort monteret.

Fejlen er som nævnt et kendt problem med Nvidia 8x00-serien. Flere andre PC-producenter end Apple er også ramt af fejlen; ofte kan problemet løses med et "reflow", enten med prof infrarødt loddeudstyr eller via en ghetto-way som ofte kan udføres ved at bage bundkortet ved ca 200 grader i 6-10 minutter i en almindelig ovn med efterfølgende kontrolleret gradvis nedkøling eller en mere "lokal" opvarming af grafikchippen med enten en varmepistol eller en bunsenbrænder/gasbrænder/gasloddekolbe. Søg på "BGA reflow" på Youtube eller google

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2012 22:07:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

No need to. Men har også læst, at fejlen bliver tolket forskelligt. Nogle steder, skal skærmen være helt sort/gået ud. Men jeg har, fordi jeg ikke stoler for meget på Infocare, valgt at pille SSD'en ud og sætte en helt blank harddisk i - så den kunne jo ikke starte op. Men den stopper ved boot-skærmen, og dér viste den fejlen, samt jeg havde billeder og screenshots med datomærkning.

Og, jeg takker for din forsikring af, at de ikke må lave reparationen uden mit samtykke 🙂