Printer server?

Diverse d.  20. juni. 2011, skrevet af Grymok
Vist: 629 gange.

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 18:47:30
Svar/Indlæg:
656/40
Hejsa gutter.
Jeg skal op til grundforløbs eksamen i IT/Data kommunikation på onsdag.
Jeg sidder og spekulerer lidt over hvad forskellen på en Netværks printer og en printer server er.
Altså printer serveren er en server som deler printeren ud til bruger/clienter på nettet.
Mens netværks printer er koblet på nettet via en switch eller lignende. Og hvis en Bruger/client så vil bruge printeren skal de ind og Adde den right?.
Er lidt forvirret på dette punkt:S
Notika

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 19:28:53
Svar/Indlæg:
649/37
En printer server kan meget vel være en computer, der bare deler printerne ud på netværket. Du kan eksempelvis have 4 USB printere tilsluttet denne computer, hvormed du så kan dele den ud på dit netværk, hvor der måske sidder 10 andre computere. Denne løsning kræver at serveren er tændt for at man kan oprette forbindelse til printerne. Den vil oftest være benyttet hos større virksomheder, hvor der er påkrævet brugerbetaling.

En netværksprinter kan derimod være en normal printer med netværkskabel, som er tilsluttet dit netværk af computere. Denne printer er tilgængelig uden brug af en printer server.
Denne løsning bliver tit brugt i mindre virksomheder, hvor der ikke er brugerbetaling på printeren.

Jeg håber det er rigtigt. Jeg har fundet frem til det ud fra diverse hjemmesider, så måske er der blandet noget sammen 🙂

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 19:33:04
Svar/Indlæg:
656/40
En bonus med printer serveren er at den f.eks kan have tilkoblet 10 printere lad og sige 2 på sal 5, 2 på sal 3 og resten på sal 1. Og herfra er de forskellige printere delt igennem denne printer server, og clienten kan selv bestemme hvilken printer den vil bruge.

Mens en netværksprinter der skal man "manuelt" opkobles de enkelte printere rundt omkring.

Er det rigtig nok forstået?.

Notika

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 20:50:29
Svar/Indlæg:
649/37
Ja, det kan man godt sige. Serveren laver en gruppe af printere, som er tilgængelige for dig, når du logger på den. Hvorimod en normal printer kræver opkobling. Der er også flere administrationsmuligheder fra serveren af, da printerne vil virke som "slaves" for den.
En normal netværksprinter vil modsat være sin egen "master".

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2011 21:09:17
Svar/Indlæg:
656/40
Endnu et plus ved printer serveren er vel også, lad os sige: Du har et firma som skal printe rigtige mange forskellige printe fra mange forskellige maskiner og det er en netværks printer. Så vil de stable sig i kø på den enkelte maskine, og når de ikke at blive printet ud når pcen slukker så skal man oprette printet igen dagen efter. Men på server printeren er det selve serveren som tager imod ordren og ligger den i køen så det bliver printen når clienten er lukket?.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-06-2011 10:57:30
Svar/Indlæg:
4033/364

en (billigere) netværksprinter har typisk indbygget RAM som man sender printet til, så printet står i kø på printeren. Typisk printer man via TCP/IP i RAW på en virtuel printerport.
Egentlig kan man sige at en netværksprinter har en indbygget printserver

en printserver er en enhed der i princippen kan dele hvilken som helst printer (mange NAS har indbygget en primitiv printserver). Dog er det ikke alle printere der virker i alle printservere - da f.eks. GDI printere (typisk billige printere) bliver printet lavet af den lokale maskines CPU (modsat printerens) og hvis printserveren ikke har en CPU til at lave printet / ikke kan lave en emulation af dette så vil det fejle.

For at komme tilbage til #4 - så har en "rigtig" business printer ofte rigtig meget RAM (vores nyeste har 640MB) og en harddisk med ca 100GB - så man kunne godt bruge den som netværksprinter UDEN printserver (da den egentlig er indbygget) - det giver dog nogle udfordringer:

1. Hvis den har skiftet IPnr (klarer du det via server, skal du bare klare det ét sted, og ikke på klienterne)
2. Hvis der ikke er plads nok, så vil printet være på klienten og stå i kø.
3. Det er sværere at lave rettigheder til styring af funktioner mm.
4. Hvis strømmen til printeren ryger så taber den typisk printet - en printserver (eller en rigtig server) har printet.
5. Sammenkobling med AD mener jeg ikke en netværksprinter kan klare.
6. Prioritering af print er nemmere på en server.
7. Styring af protokoller vore har disse, men fx Microsoft networking mener jeg at den deles på samme måde man gør med en windows maskine og sharing af drev. :

AppleTalk, NetWare, IP (Internet Protocol),Microsoft Networking,LPR/LPD,Raw TCP/IP Printing, HTTP,WSD (Web Services for Devices)