Motherboard tray-hole mod (Worklog)

Case-modding d.  22. juni. 2011, skrevet af rehan09
Vist: 3413 gange.

rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:07:35
Svar/Indlæg:
1029/82
Mit motherboard-mod

Så gik jer sørme i selvsving i dag, og fik udført den plan jeg har haft i tankerne et stykke tid, men aldrig har fuldført.

Jeg sidder med mit dejlige Lian Li PC8N aluminiums kabinet, som har nogle dejlige features, men desværre også mangler andre nyttige tiltag. Et af dem var hullet i bundkortspladen, så man let kunne skifte køler, uden at tage hele bundkortet ud.


Første trin var jo at få al indmaden ud, og da jeg skal skære i aluminium med høje omdrejninger som sviner en del. Jeg lagde det hele på en bordplade (jeg skal lige finde et formål til den plade) så jeg havde et overblik og et sted at lægge dem.




Næste trin lå at finde ud af størrelsen på hullet, da et bundkorts placering af hullerne til køleren, er forskelligt fra producent til producent. Jeg fik en del hjælp fra denne tråd: http://www.hardwareonline.dk/t... og blev inspireret af dette billede:
(tak til NOVA) og det er endda et Lian Li kabinet 🙂






Udskæring
Så er det igang med min maskine (CoTech multimaskine) jeg har købt i Sverige. Jeg måtte anvende et par solbriller til øjenbeskyttelse og gik så ud på min altan, for at gøre rengøringsarbejdet lettere.




Her er et billede af hvor langt jeg kom, på 3-4 cut-off skiver. Jeg blev advaret mod ikke at anvende de billige skiver, men købe nogle reinforced, men jeg havde ikke lige overskuddet til at gå ud og gøre det (dumt, men det lærer man jo af). Jeg tror at der røg omkring 6 stk. på det lille stykke.


Efter jeg havde slibet kanten lige og pæn, skulle kabinettet rengøres for fragmenter og støvpartikler (jeg tør ikke tænke på, hvor hurtigt de kunne kortslutte en PC).






Her ses lidt af det værktøj jeg anvendte, pladen jeg havde skåret ud. Det lille stykke kantbeskyttelse (den hvide stribe) brugte jeg til at se om mine rundinger var for skarpe og om plastikket kunne sættes på og stadig se ordentligt ud.


AJAX


Vidundermidlet AJAX, redder dagen, da jeg finder et dumt stykke klistermærke som også er grimt grønt. Det kan godt være at det er mig, men jeg har ikke let ved at fjerne klistermærker, der virkelig "klistrer" fast på metal.


Her ses kabinettet helt rengjort i sin flotte aluminiums-pragt!


Så satte jeg et dejlig stykke kantbeskyttelse på (venligt doneret at Lian Li), så det både beskytter mine sarte fingre, men også giver det et pænere look.




Det er jo altid noget som "skal" gå galt, men dette var dog til at overleve - en skrue hvor jeg fik smadret kærven. Godt at man altid har flere!


Her monterer jeg mine hjul. Da jeg har sat bremsen forrest, finder jeg ud af, at min skruer ikke passer og jeg må bytte om på for og bag.


Et af problemerne jeg overvejede ved dette mod, var om jeg var nødt til at fjerne det ene gevindhul, som sidder lige under min alm. ATX gevindhul. Jeg kommer nok ikke til at bruge det, da det ligner en mulighed for at installere et speciel type ATX bundkort, men der skal jo ikke mangle noget! På billedet kan du se at min beskyttelse buer lidt ud, dette kan dog klippes til så det passer.


Endnu et billede af herligheden, skelettet om man vil.




Her prøver jeg for første gang at smide mit Gigabyte 870a-UD3 bundkort i, og se om det faktisk passer, med hullet bagi.


Det gør det sørme!


Lækkert ser det i hvert fald ud!


Tid til montering
Her er min top til kabinettet. Det gode ved Lian Li's kabinetter, ligger i muligheden for at fjerne alt og strippe det ned til næsten ingenting. Det er også muligt at bestille en alternativ top, med 2x120mm (mener jeg), men mine erfaringer viser at det bare bliver til endnu et sted støv kan komme ind.


Med top på.


3.5" skuffen og mit USB/audio/mic halløj sat i.


Nu fik jeg mig en Noctua NF-P12, hvilket skulle være noget så lydløs og have et kæmpe statisk pres. Jeg synes godt nok at den kan presse noget luft igennem, men lydløs, det mener jeg ikke at den er.


Så ryger der nogle 5.25" drevskjulere på og mit specielle Lian Li DVD bezel!


Så er min WD 1TB HDD Green og OCZ Vertex 2 + Kingston SSDnow på hver 64GB sat i. Jeg har brugt de 2.5" til 3.5" brackets fra OCZ og sat den i mit HDD cage.




Nu med front (bemærk at jeg har skiftet tændknappen ud med en Lamptron LED Vandal Switch i rød.


Bagsiden skal i da ikke snydes for, da det jo er hele formålet med projektet!




Nu med backplate fra min H70 køler.


Så er min HX520 sat i. Det dårlige ved at have en PSU i toppen, kan være at den "hænger" ud fra bagenden af kabinettet som både ødelægger gevind, men også gør kabinettet buet. Her i PC8N, er der skinner som PSU'en kan glide på, og fordeler derved vægten.




Så er der sat lidt kabler til.


Her kommer H70 ind i billedet.


Færdig monteret og klar til at gå på www.HwT.dk (hvis den da booter)


Bemærk at jeg ikke bruger Corsair's medfølgende 120mm blæsere, men derimod 2x Scythe S-Flex D (800 RPM) med FDB leje (meget meget lydløse!)
Maskinen sat til og virker! Jubii, intet ser ud til at være kortsluttet.



Jeg efterlader jer med dette billede, som jo var projektets formål - at gøre det lettere at skifte køler.



Sig hvad I synes om mit (mini) mod!


Tråden blev redigeret 11 gange, sidst af rehan09 d. 22-06-2011 21:42:48.
mediaN
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:32:37
Svar/Indlæg:
60/10
Et gennemført stykke arbejde :)
Hvis jeg må spørge, hvor meget skulle du slippe for det kantbånd du har brugt? (Eller fik du det bare doneret som du selv skriver :) ?)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mediaN d. 22-06-2011 21:33:24.


joso
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:32:54
Svar/Indlæg:
4/1
Nice 🙂 bare mine fingre var skruet rigtigt på men :no:
så kunne jeg også lave sådan noget 🙂

Joso


KlausB
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:35:04
Svar/Indlæg:
29/1
Det ser sgu godt ud. Man må heller ikke pimpe et Lian Li kabinet alt for meget. Men et mod som mange sikkert vil få glæde af at kopiere. Det er desværre ikke alle kabinetter hvor man kan tilgå cpu køleren fra bagsiden.

Så thumbs up 🙂


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:37:16
Svar/Indlæg:
1029/82
#1 Jeg har ledt overalt efter et pænt og smalt stykke, så jeg kontaktede Lian Li og fik dem til at sende mig en meter. Tak for ros!

#2 Det er faktisk ikke så svært igen, men det skyldes at materialet er let at arbejde med.

#3 Nej, det synes jeg heller ikke. Tusind tak 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rehan09 d. 22-06-2011 21:38:45.


KrillerDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:44:42
Svar/Indlæg:
851/30
godt stykke arbejde 🙂 kan rigtig godt lide ideen med de hjul du har 😛


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:47:24
Svar/Indlæg:
1029/82
#5 Ja, jeg sloges lidt med Nutman om dem, da jeg var lidt nærig med at købe dem fra ham. Men da jeg havde tænkt lidt over det, så skulle jeg altså have dem! De er meget praktiske og giver et anderledes look.


KrillerDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:50:54
Svar/Indlæg:
851/30
#6 hvor meget skulle du af med for dem? det er meget federe end std. hjul som kører i alle mulige retninger 🙂


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 21:59:29
Svar/Indlæg:
1029/82
#7 Jeg gav vist 200,- med fragt mener jeg. De koster godt og vel 350 fra ny. Jeg kan desværre ikke give dig et link 😕


KrillerDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 22:03:33
Svar/Indlæg:
851/30
kan lave nogen selv så det er ingen problem. har overvejet at lave nogen med kugler i steder for hjul.


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2011 22:10:15
Svar/Indlæg:
1029/82
#9 Det kunne være en mulighed, det er i hvert fald alternativt! 🙂


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 08:46:15
Svar/Indlæg:
772/49
Pænt arbejde.


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 09:13:31
Svar/Indlæg:
1029/82
#11 Tak for det 🙂


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2011 22:44:14
Svar/Indlæg:
397/35
rehan09: Det ser altså godt ud! Også med mine gamle hjul, hehe. Det var sgu' noget af en kamp, vi havde dér. ;)

Der er bare noget ved Lian Li kabinetter, som er sååå lækkert - især de lidt mere simple kabinetter, når de er strippet lidt og står dér uden sider, front og top - det er næsten til at blive lidt seksuelt opstemt af. :D

KrillerDK: Det lyder RET spændende med kuglehjul - hvis du skal bruge lidt designhjælp, så vil jeg da gerne spæde til, hvis jeg kan mere end dig, altså... (hvilket jeg egentligt tvivler på, heh) ;)


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2011 10:43:35
Svar/Indlæg:
1029/82
#13 Ja, det pyntede virkelig. Jeg har ikke turde skære i kabinettet før, da jeg var bange for at det ville gå fuldstændig galt, men efter at jeg fik sat de hjul på, så havde jeg modet til at prøve noget vildere 🙂 Lige pt, tænker jeg på at få fat i den PCI-slot holder som de fører, men den skal også lige custom-fittes 🙂


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2011 12:36:44
Svar/Indlæg:
397/35
Jow, den ser også nice ud og findes i en del forskellige farver. Og den burde være ret nem at fitte - det er jo alu. Det er mums. ;)


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2011 19:44:02
Svar/Indlæg:
1029/82
#15 Ja bestemt. Jeg kunne godt tænke mig den i sort eller hvid måske 🙂