Søger personer med god erfaring om selvbyg medie center

Media Center d.  01. juli. 2011, skrevet af Niel
Vist: 1525 gange.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 09:16:16
Svar/Indlæg:
335/68
Hej alle bruger..

Da jeg før har haft stor succes med at finde en person som var behjælpelig med at forklare mig en del om server opsætning osv. og fik forklaret mig at som privat person var det nok lidt for dyrt, vil jeg nu høre om der er nogle personer der ude, som kan hjælpe mig med et medie center.

Jeg har pt. en stationær computer, en vild gamer/oc maskine der stort set kan alt 🤡 . Den står i mit soveværelse..

Inde i stuen er så der hvor medie centeret skal komme i spil.. Pt. har jeg et lg surround anlæg, et 42 " lg fjernsyn, en playstation slim og en ac rayn playonhd.

Da min kæreste og jeg går op i at have et pænt hjem, synes vi begge at alt det udstyr fylder for meget og vi bruger ikke de funktioner de forskellige ting har nok, da det er lidt for avanceret for kæresten.

Derfor har jeg tænkt om det er muligt at bygge et medie center, hvor der også er forstærker i eller i ihvertfald sådan man kan spille højt musik både fra fjernsynet,film, playstationen, igennem medie centeret. Endvidere med nogle flotte højtaler, "evt trådløse".

Det skal kunne bruges til at lagre film på, så lidt plads til hd. Endvidere skal det være støjsvag. Håber der er nogen der kan give mig lidt inspiration og komme med nogle forslag hvordan sådan noget skal sættes sammen.

På forhånd tak!

Sig endelig til hvis der er en der vil hjælpe mig, så kan det være vi kan tage den over msn eller skype!
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
01-07-2011 09:47:29
Svar/Indlæg:
4438/91
Du kan ikke smide forstærkeren i HTPC'en. Men du kan købe en som kan gemmes af vejen eller satse på aktive højtalere.
Der er flere muligheder for trådløse højtalere. Kig evt. på den her http://hwt.dk/LiteratureDetail... .. Surround er nok ikke lige så let at sætte op trådløst.

Hvorfor ikke droppe AC-Ryan boksen og bygge en NAS og sætte PS3'eren op som medie center?

En anden ting er at det altid er en go ting at holde det hele her i tråden, så andre evt. kunne få glæde af det også 🙂

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 09:50:02
Svar/Indlæg:
772/49
Hvordan er dit budget?

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 09:51:00
Svar/Indlæg:
262/26
#1:
Men han kan få en forstærker, der matcher mediecenteret 😉
Kig evt. på HFX for mediecenter og forstærker. Det er ikke helt billigt, men IMHO det absolut flotteste mediecenter, og med den bonus at det er lydløst...

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 10:09:34
Svar/Indlæg:
335/68
Altså meningen er, at jeg gerne vil have playstaionen en boks "mediecenter/forstærker osv" også mit fjernsyn. Plus højtaler.. For at minimere alle de bokse man nu kan have..

Men man bliver nødt til at have en forstærker og et mediecenter?..

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 10:13:57
Svar/Indlæg:
335/68
Budget er ikke det jeg tænker på.. Det handler om hvad der er af muligheder og derud fra ligger jeg budget. Har erfaring med, at jeg går meget op i udseende og det koster så mit budget bliver alligevel aldrig overholdt! 🙂

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
01-07-2011 10:15:50
Svar/Indlæg:
4438/91
#4 .. Du kan nøjes med din Playstation og en forstærker. Eller Playstation, HTPC og aktive højtalere.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 11:56:20
Svar/Indlæg:
335/68
Men kæresten kan ikke bruge en playstation og jeg vil gerne have det, sådan at jeg har en computer som jeg kan bruge til opbevaring af data, da jeg ikke gider at bruge min gamer oc maskine til det!

empowerment

Superbruger
Tilføjet:
01-07-2011 12:07:21
Svar/Indlæg:
383/36
Hvis dit fjernsyn har DLNA så kan du bare få en nas harddisk. så kører det over dit tv.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 12:26:53
Svar/Indlæg:
335/68
Jeg tror ikke i har forstået mig.. Jeg vil gerne have en computer/medie center i stuen.. Hvor jeg kan opbevare min film, musik, billeder, surfe på nettet, afspille på, og optage tv udsendelser osv.. Endvidere vil kæresten gerne have det har en god bruger grænse falder og sidst men ikke mindst skal det være lydløst og pænt.. jeg er ikke interesseret i løsninger med flere kasser til det setup jeg har nu. Vil gerne minimere kasserne i stuen.

kojs

Overclocker
Tilføjet:
01-07-2011 13:04:11
Svar/Indlæg:
181/0
Som jeg har forstået, er du i denne situation:
En playstation
Et LG surround anlæg (som vel består af sub + forstærker)
En AC-ryan medie-ting

I alt 3 bokse plus TV. (Hvis man ikke tæller dine højtalere.

Du vil ikke af med din playstation, og vil ikke bruge din playstation som mediecenter. Du skal derfor have en boks du kan bruge som mediecenter + lager. Denne erstatter din AC-ryan dims.
Du er derfor nødt til at have mindst 2 "kasser" for at opfylde dette.
Hefter kommer lyden:
Du vil gerne spille højt, og du vil (så vidt jeg forstår) stadigt have surround. Du vil i de fleste surround opsætninger stadigt få en subwoofer. Endnu en "kasse". Vi er nu oppe på 3 "kasser" igen. Er der ikke forstærker til de andre satelitter indbygget i subwooferen, skal du have sådan en. I givet fald bliver dette 4 kasser. Højtalere bliver aldrigt rigtigt trådløse. De skal have strøm på en eller anden måde. Aktive højtalere kan godt få audiosignalet trådløst. Sådanne setups findes. I meget varierende kvalitet.

Mit råd er, på baggrund af ovenstående, og med dit ønske om at minimere antallet af "kasser":
Byg et støjsvagt mediecenter (evt et i3 setup), med godt med lagerplads til dine sager, og smid mediecenter samt playstation ind i et skab, og træk hdmikabler til fjernsynet.
Herefter findes du et surroundsæt du kan lide, trådløst eller ej, (eller beholder dit LG setup), gemmer subwooferen af vejen (under sofaen eller i et diskret hjørne, og trækker lydkabler fra TV og evt mediecenter (hvis du vil kunne afspille musik fra mediecenter uden brug af TV). Herefter har du kun TV tilbage som "synlig" enhed i din stue.

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 14:32:24
Svar/Indlæg:
1063/54
#0 Jeg synes #10 er inde på noget af det rigtige, jeg har NAS, HTPC, xbox360, ps3 samt en surround reciever.

Det eneste jeg har stående inde i stuen er min surround reciever, resten er i mit rack(men som #10 nævner, er et skabt meget bugbart) inde på mit kontor, derfra har jeg et hdmi kabel som går fra mit rack til min reciever.

Jeg kunne jeg også sagtens putte min reciever ind i mit rack, og forlænge ledningerne til højtalerne ind til stuen, det vil dog kræve en IR forlænger, hvilket er en detalje, men til gengæld er resultatet så at der kun er tv og højtalere i stuen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KeeZor d. 01-07-2011 14:33:25.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 16:32:29
Svar/Indlæg:
335/68
Tusind tak for dit svar 10.. Jeg tror ikke der er nogen vej uden om, andet end at man bliver nødt til at have en forstærker og et medie center, samt ps3 hvis man vil have sine behov opfyldt.

Havde håbet at jeg kunne slå mit lg anlæg og ac rayn play on HD sammen i en kasse. " jeg ved godt de to ikke kan", men at lave en kasse som kunne det samme som de to kan.

Men til et mediecenter. Hvad skal der være af hardware i det..

Jeg vil gerne kunne afspille HD film, 1080 og gerne mere.. Skal kunne afspille musik, lagre på den, se billeder. Endvidere vil jeg gerne kunne optage på den fra fjernsynet "hvis ikke det koster en bundegård". Ydermere skal den kunne bruges til at surfe på og downloade. Lyden skal kunne afspilles i surround. Endvidere vil det være fedt hvis det kan styres både med tastetur og mus, men også min logitech harmoni fjernbetjening.

Er der nogen som har en ide til en lille, men god forstærker som kan stå i samme skab som mediecenter, for jeg må jo gemme det væk 🙂.. Det skal være muligt at kunne trække tv lyden igennem forstærkeren, playstation og mediecenter lyden..

Håber i vil komme med nogle forslag!

KeeZor

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 16:50:41
Svar/Indlæg:
1063/54
Jeg har en intel c2d e7400 i min, samt et amd 4650 så vidt jeg husker.
Grunden til at jeg valgte det grafikkort var at det har hdmi output, som også understøtter lyden, samt at det er passivt kølet.

Det spiller uden problemer 1080P, samtidig med at den dekrypterer filmen direkte fra harddisken, så det skulle også være rigeligt til dig.

Harddiske, vil jeg anbefale dig at gå efter 2TB, de er efter min mening dem der for tiden giver fornuftig plads, til en god pris. WD og Seagate har jeg erfaring med, og de kan anbefales, Seagate kan høres, hvorimod WD Green er så tæt på lydløse som du kommer.

Tv tuner har jeg ingen personlig erfaring med, da jeg ikke selv har noget tvsignal, og derfor intet har at optage 🙂

Jeg har et logitech dinovo mini, og det spiller bare perfekt til formålet: http://www.tweak.dk/review/Log...

Din harmony burde kunne kodes til at erstatte fjernbetjeningen til den tvtuner du ender med at købe, det er umiddelbart den simpleste måde at få en infrarød modtager på dit mediecenter

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 17:25:34
Svar/Indlæg:
2246/14
man kan få et msi diva (bundkort + forstærker), men om du kan købe et nu, ved jeg ikke http://www.tweak.dk/nyheder2.p...

kojs

Overclocker
Tilføjet:
01-07-2011 18:00:34
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg vil også tilføje at mange nyere blu-ray afspillere (af ordentlig kvalitet), også har mulighed for at afspille film som ligger på et netværksdrev/usbdrev. Disse er dog ofte begrænset af nye film formater og lignende, men måske dækker dette dit behov som mediecenter. Ofte er disse blu-ray afspillere en del af et "Home Cinema System", hvor de er indbygget i en forstærker (eller har samme design som for forstærkeren). Sony, Samsung, og alle de andre har hver deres bud på sådan en løsning. Hvis dette har interesse, så smut en tur i elgiganten og slå dig løs med dem i en rum tid.

PS. Disse løsninger har oftest mulighed for at optage TV også.

Grunden til at jeg ikke nævnte disse i mit første indlæg, er at jeg aldrig selv kunne finde på at købe sådan et sæt. Men de er sikkert fine løsninger i mange tilfælde.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2011 19:06:29
Svar/Indlæg:
335/68
Okay.. jeg har sådan et sæt fra lg 15#. Det fungere ikke optimalt..

Jeg vil bare have et medie center, hvor det er en computer osv.. Men lukker den tråd, da det jeg havde håbet på kunne lade sig gøre ikke kan lade sig gøre. ..

Men takker for de kommentar der er kommet!

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2011 13:13:16
Svar/Indlæg:
739/62
tjek min profil et godt bud på hardware under mit mediecenter

mit mediecenter er meget tæt på lydløs. afspiller alt incl BD, bruger grafikchippen på I3 til at afvikle video. og bundkortet har HDMI ud.
pt bruger jeg et mini jack stik til at smide lyden over i mit fake surround mini anlæg. dette skal dog opgraderes når jeg finder det rigtige :)

er begyndt at bruge XMBC hvilket virker lovende, men er ikke helt inde i det endnu.

Niel

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2011 10:21:51
Svar/Indlæg:
335/68
Så vågner jeg stille og roligt op igen, efter mine mange eksamener.. Den sidste er på fredag.. I den forbindelse skal jeg igang med at færdig gøre mit casemode, men også fundet ud af mit mediecenter..

Jeg har fået fingerne i en lidt vild maskine, eller dvs den kommer til at bygge på et GIGABYTE GA-H67M-UD2H-B3 Sandy Bridge og en intel i5 2500K, samt Corsair VengeanceT DDR3 1600MHz 8GB CL9.Ved det lyder voldsomt, men har det allerede. Endvidere har jeg 6 tb til lagre af mærket WD green serie. Jeg skal selvfølgelig have et kabine. Er der nogen som har ideer til det? endvidere, hvad mangler jeg yderligere? Det skal gerne være så lydsvagt som muligt.

Jeg har haft kigget lidt på dette http://www.komplett.dk/k/ki.as... for at det kan opfylde de ting, som jeg gerne vil bruge systemet til. Er der nogen der ved om der findes sådan en komponent som kan klare fuld hd og er der nogen der kan forklare mig hvordan man får kabel signalet ind i denne komponent? Input stikkene ligner ikke ligefrem mit antenne kabel fra yousee?