Lyd via spdif soundmax lydkort

Diverse d.  05. juli. 2011, skrevet af fjott
Vist: 3185 gange.

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 01:16:06
Svar/Indlæg:
15/8
hejsa alle sammen jeg har fået købt mig en computer jeg gerne ville have lyden igenem min suround forstærker
men kan kun få den til at køre 2.0 stereo

har kikket mig åndsvag i i manualen læst div forums sider
luret google tønt men intet fåndet
havde håbet på der var en der ude der viste noget om det
da jeg normal bruger realtek lydkort onbord self men har inu ikke haft en computer med optisk coxial digital

lidt om sytemet

os windows vista ultimate :no: duer vist ikke

bundkort : asus p5b-preium
grafik : gforce 210GT 512 pci-e
ram 3 gigabite ddr2
hdd: 1 terabite
lyd kort soundMAX HD

forstærker er sony STR-de635
1 coxial 1 optisk

forstærkren er sat til optisk ind har også prøvet coxial
men uden held

så vis der er en der kender soundMAX lykort og har eller køre med samme sytem der ved hvordan dælen det skal sættes op så skriv enlig
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-07-2011 01:34:10
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg kan ikke lige finde dit mobo ud fra det navn ?

Uanset, så kan det være der er en spdif header på dit mobo, der skal blot tilsluttes udgangen (ligesom med USB paneler i kabineter der også tilsluttes til mobo headers)

Mht til dit lydkort er jeg nød til at spørge.

Er det et Pci kort eller onboard ? SoundMAX laver nemlig flest onboard chips fremfor lydkort 🙂

Dertil skal du self anskaffe dig sådan et stik med udgang fra et Pci bracket hvis du vil have lyden igemmen en spdif header, om så det er fra mobo eller et lydkort.

Hov fik vist ikke det hele med du skrev 😛

Det er måske bare softwaren der driller ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 05-07-2011 01:35:29.

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 01:49:32
Svar/Indlæg:
15/8
mobo ? aner ikke lige hvad det er

men det er soundmax onbord og med hensyn til lyden skulle det kunne lade sig gøre uden at sætte den lille extra kable på kender den godt brugte den da jeg kørte lyd/bilde igenem til min fladskærm via hdmi men gad det ikke længer

men prøver nu der i mod at køre den digitale lyd ind i forstærkeren og det er lykkes mig men kan ikke få den til at forstå at den skal køre 5.1 hele tiden eller for den sags skyld køre automatisk så den selv bestemmer hvornår det er suround og hvornår det er stereo har prøvet forskællige lyd test som jeg har fåndet på nettet men stadig uden held

mobo er motherbord du tænkte på så skal man søge den under asus hjemme side der søger du bare p5b så dukker den nok op

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-07-2011 02:01:05
Svar/Indlæg:
4983/48
Mobo = bundkort 🙂

Men der er mindst 9 varianter af P5B, så det var derfor jeg spurgte, når nu den du nævner ikke står på siden hos asus 🙂

Men det er sådan set ligemeget nu, da du siger at optisk er fra onboard da det var det jeg ville vide 😛

Men så er vi over i noget software fejl eller noget, jeg ville reinstallere softwaren til at starte med bare for at være sikker.

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 02:06:06
Svar/Indlæg:
15/8
det har jeg skam også prøvet reindstalere fjerne gamle driver reg filer osv og efter windows og soundMAX pogram
så køre det som det skal men
kan ikke få surounden ud af mit nyt indkøbte duke nukem forever eller mit wow eller nogen andrer heller ikke en dvd

har også testet lyd understøtelsen og der kan jeg teste vilken form for lydformat den ville tage der tog den 5.1 og dts format der spillet den også i højrer venstrer center bag højtaler
men ikke i spil eller film og jeg har også kikket at om det skulle være min media player heller ingen fejl fåndet der

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 02:08:46
Svar/Indlæg:
15/8
ved ikke om man må men det til hjælp af at finde et muligt problem her et link 😩

http://support.asus.com/Downlo... Premium&p=1&s=22

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 02:22:01
Svar/Indlæg:
15/8
prøver lige med den fra driver cd selv den anden er nyer end den gamle men det kan jo være det virker

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-07-2011 02:23:16
Svar/Indlæg:
4983/48
Det må man godt 🙂

Men jo fejlen kan sådan set godt ligge der, men du har også tjecket alt efter på selve forstærkeren ?

Jeg har godt nok et hyr med damens forstærker den jeg skulle sætte den ordenligt op :-

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 02:34:46
Svar/Indlæg:
15/8
jeps har tjekket den den fungere fint satte en gamel dvd til testet om den ville spille i både optisk og coxial
det gjore den da den multi chanel decoding led lyste med det samme

men noget helt andet er at jeg har af indstalert det pogram som styre lyden fuldstændig men windows com mig i forkøbet med hensyn til driveren der så jeg den havde den som jeg har savnet hele tiden men den kom kun ved anolog udgangen der kunnejeg skifte mellem 4.1 5.1 6.1 og 7.1 men bare ikke på den digitale der kan jeg stadig ikke ændrer noget

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
05-07-2011 03:02:04
Svar/Indlæg:
15/8
aha tror jeg har fåndet problemet
efter bogen så skal jeg bare indstalere den software der følger med men nu er det jo sådan de indstaleringer der vist i bogen er det alt sammen under windows xp
og jeg køre windows vista ultimate vilket godt kan have stor indflydelse på hvordan den driver cd / pogram indstalers

for orginal pogramet skriver den er indstaleret men kan ikke finde pogrammet som skal styre lyden det vil sige driveren er koregt indstalert men det er styre pogrammet il den ikke og derved kanjeg ikke selv bestemme hvad for et pogram der skal styre enheden / lydkortet

men har så det problem at indstalere jeg den nyeste fra soundMAX giver det så igen et nyt problem
den genkender ikke de digitale chips da det stadi er i beta udgave vilket så også gør at jeg igen ikke kan styre surounden 100% men kun 50% det vil sige stereo
som igen er til dels styret af windows vista
så alt i alt er det vista der er skyld i at jeg ikke 100% kan få lov til at køre de orginale pogrammer som de skal
men gad vide om jeg kan ændrer det nok vis jeg
indstalere windows 7 i stedet for da den understøtter mange flerer driver med mere

fjott

Erfaren rotte
Tilføjet:
11-07-2011 20:35:20
Svar/Indlæg:
15/8
når nu har jeg brugt en del tid på det her bundkort og tilsynladne har jeg ikke fået løst problemet på nogen måde

køre windows7 nu og stadig det samme problem
kan kun få den til at at spille suroud gennem en spek test som er medført fra windows ejen har indstalert den koregte driver har prøvet 3 forskælige forstærker med alle det samme resultat som alt ser ud er asus noget lort i sammenhæng med lydkort selv om de skriver det ene og det andet pjat holder det ikke vand
😢 😕

Putteand

Superbruger
Tilføjet:
11-07-2011 20:56:26
Svar/Indlæg:
33/6
Der er intet problem der.

Windows smider kun standard 2kanals PCM ud.
Derfor registerer forstærkeren kun stereo.

Så snart du starter PowerDVD (eller hvilken anden afspiller du nu foretrækker) og smider en dvd (eller anden fil der indeholder surround-lydspor) sender Windows signalet (Dolby Digital eller DTS) igennem til forstærkeren ukodet.

Derefter dekoder forstærkeren det digitale signal. Voila = 5.1 surround.

Grunden til at dine analoge udgange kan vise 5.1 7.1 osv, er at Windows dekoder surround-signalet, inden det bliver sendt videre.

Men, selvom windows viser 5.1 spiller det stadig kun stereo.

---

mht til surround i spil:

Jeg har oplevet flere spil der påstår det kan smide surround ud i Dolby Digital, og derved dekodes af forstærkeren.
Jeg har bare ikke kunne få det til at virke i praksis, derfor har _min_ eneste løsning til surround-gaming været analogt.

Håber det hjælper dig lidt på vej \o?

Putteand

Superbruger
Tilføjet:
11-07-2011 21:01:46
Svar/Indlæg:
33/6
edit: Vi kører ikke samme bundkort (også kendt som mobo = motherboard 😉 )

Mit er Asus p5b deluxe.
Dit er Asus p5b premium.

Jeg kører uden 3. parts drivere i windows 7. dvs windows egne drivere.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Putteand d. 11-07-2011 21:03:00.