-> #5
Både og. Sidefilen (pagefile) er Windows' (og andre OS'er/programmers) måde at gardere sig imod manglende hukommelse.
Det er lidt som et fysisk skrivebord, hvor mængden af RAM svarer til den fysiske størrelse på bordet. Når du ikke har mere plads på dit bord, eller skal hente/aflevere ting (data) i din reol, tager det tid. Af og til, så har du måske et dokument (program/fil), der optager mere plads end der praktisk er på dit skrivebord - det er hér sidefilen kommer ind i billedet.
I stedet for at gå amok og sige: "Arh men fuck nu hvor skal jeg bare bruge den fil og hvor er det nederen at jeg ikke har plads på mit skrivebord" = crash, vælger Windows at sige: "Øvbøv. Men jeg har masser af plads i reolen (harddisken), så jeg sætter bare nogle af tingene dér, indtil jeg skal bruge dem igen" = sidefilen tages i brug, men ulempen er, at du pludseligt skal gå frem og tilbage mellem dit skrivebord og din reol.
Så derfor...
- vælger nogle, med meget RAM (eller, 'et meget stort skrivebord') at slå sidefilen fra, da den strengt taget ikke er nødvendig. Til de flestes behov, dvs. gamere og andre godtfolk, er det en fin nok løsning. Spil gør brug af teksturer som hentes fra harddisken og lagres i grafikkortets hukommelse - det fungerer af sig selv.
Word, selvsagt, gør - som udgangspunkt - ej heller brug af det vilde, osv.
Det er først når folk kører RAM-intensive opgaver, at sidefilen er kritisk. Windows er simpelthen nødt til at vide, at den har et sted at gøre af tingene - ellers crasher det. Nyere programmer, og sikkert også Windows 7, er dog bedre til at håndtere det, og siger i stedet: "Hovsa Carsten. Vi løb tør for hukommelse, så derfor lukker jeg lige ned for 'Paradize Hotties' så vi ikke går fallit på hukommelse".
At flytte sidefilen til hukommelsen er ret dumt. Det svarer til at trække tæppet væk under sig selv, hvilket er pænt svært og pænt dårlig strategi.
Så nej. Det er ikke nonsens, og idéen kan godt forsvares. Jeg ville dog, i stedet, vælge at sætte sidefilen til dens minimale størrelse (mener det er et par MB), så Windows i det mindste kan nå at se problemet komme, i stedet for at gå bananas når/hvis det sker.
En anden ting dog, som er værd at tage med. Jo mere hukommelse du har, jo større bliver din dvale-fil, hvilket giver længere boot/opstarts-tid.
Long story short:
Meget RAM, godt.
Sidefil, godt.