-> #12
Det er godt at du kan høre forskel, godt for dig. Men det ændrer ikke på, at meget musik (nu ved jeg jo, af sagens natur, ikke hvad du hører 🙂), også det man køber på CD, er af ringere lydkvalitet end hvad de fleste ville forvente.
Grunden hertil skal findes i, at det ikke kun skal lyde godt på high-end anlæg, men også bilka-radioer o.lign.
Det er meget lidt musik, selv i min egen samling, jeg ville påstå gjorde brug af den dynamiske vidde en alm. CD tilbyder - så derfor mener jeg heller ikke, at der er det store tabt ved at komprimere til eks. 320-256 kbps 🙂
Jeg kan også sagtens høre forskel på CD'er og rips, men det er kun hvis jeg vil høre forskel - og, som sagt, så er det en meget lille del af min samling der falder ind under kategorien: "komponerede mesterværker".
Soundtracket til 'Pirates 3', er rigtig godt skruet sammen. Ligeledes 'Inception' og 'Hell freezes over' har rigtig god dynamik. Mister jeg noget af det, ift. komprimeringen på min iPod? Det synes jeg ikke.
Der er dog tydeligere forskel på 'ringe' musik, som ikke bliver bedre af at blive komprimeret. Men det er ikke komprimeringens skyld - det er bare lortemusik.
Summasummarum: 95 % af Verdens befolkning vil ikke kunne høre forskel. 0,5 % kan sikkert høre forskel (men de tjener også mange penge på det) og de sidste 4,5 % vil høre forskel, til det bedre - tror/mener de selv.
Det kan dog tælles på en hånd, af dem jeg har mødt, der kan høre forskel på en CD og et rip. Men igen. Det er jo så bare min erfaring.
Jeg kan også høre forskel på nogle ting i mine Senn in-ear, men om det er noget positivt eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Det er, som sagt, min erfaring at forskellen er begrænset, selv på anlægget i stuen 🙂
Bliver min tilværelse rigere af den forskel? Næppe. Jeg har andre ting at tage mig til, end at lytte til det samme nummer 15 gange i træk, for liiige at få alle detaljer med 😉