Hjælp til PC byg - Skal primært bruges til CS5

Diverse d.  27. juli. 2011, skrevet af nogetmedbiologi
Vist: 709 gange.

nogetmedbiologi

Newbie
Tilføjet:
27-07-2011 01:59:57
Svar/Indlæg:
1/1
Hej

Det er tid til en ny model til skrivebordet. Det er bare rigtig lang tid siden jeg har brugt tid på Hardware så jeg er lidt lost.

Jeg har lavet en indkøbs liste på: http://www.komplett.dk/k/shopl...

Det er ret vigtigt at computeren ikke bliver for dyr. Og jeg vil rigtig gerne holde mig under 5000 uden skærm. Jeg har også Kabinet.

Spørgsmålet er naturligvis også, hvor kraftig computeren behøves at være for at kunne køre adobe programmer (og hvad man nu ellers laver i forbindelse med den slags arbejde)

Jeg tænker her mest på grafikkort, harddisk, og RAM.

Håber der er nogen der kan rådgive lidt?

På forhånd tak!
Erik
Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 02:27:42
Svar/Indlæg:
4536/104
1. hvis du skal bruge det til CS5 så undersøge om CS5 understøtter CUDA osv.

Hvis det gør, så overvej kraftigt et Nvidia GT550 eller GT560 series kort.

Hvis det ikke gør, og CS5 ikke benytter sig af CUDa eller AMD´s Stream engine/shader system.

Så bør du nok overveje at nøjes med det onboard gfx i din 2500K cpu, og så smide det i et H67/Z68 bundkort.

Z hvis du vil overclocke, og H hvis du ikke vil.. 😉

P bundkortne understøtter ikke de indbyggede gpu´er i Intels nye cpu´er, men det gør både H og Z serien. Z kan overclocke, og H kan ikke.

Hvis du vil OC´e så køb 2500K + Z68 board (efter egen smag mærke og tilbehør osv). Hvis du ikke vil oc´e så overvej en I5 2400 series samt et Hxxx bundkort. eller en 2600 series cpu, da HT nok godt kunne blive brugbart i CS5(hvis programmet er multi core frendly).. 😉

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 09:01:47
Svar/Indlæg:
2246/14
Et z68 er nok en god idé...
For de sidste700 kr ville jeg overveje en ssd, så vil den føles hurtigtere...

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-07-2011 09:06:10
Svar/Indlæg:
5258/240
Som #1 siger:

tag et 560 fra nvidia eller deromkring da cs5 understøtter cuda.

køb også gerne 16gb ram.

og så ville jeg vælge en 2600k cpu i stedet da man aldrig kan få for meget regnekræft til billede/video redigering:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

med sådan et setup som du går efter kan du godt nøjes med denne psu:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

og til sidst ville jeg vælge 2 hdd og sætte i raid 0 da det giver noget med hurtig tilgang til hdd

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 09:26:57
Svar/Indlæg:
1503/128
På mit lille bureau kører jeg med en I3'er, 6GB ram, 1TB ganske almindelig 7200 rpm disk og et HD5650 - det kører fantastisk, og faktisk langt bedre end jeg havde turdet håbe.

Jeg producerer en del web, men også mange større tryksager.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge CS5 til, men hvis du skal arbejde med MEGET tunge billeder (300 dpi og større end hvad man normalt bruger til mindre plakater), så skal du nok have noget større. Men til webgrafik og almindelige tryksager, så behøver du faktisk ikke SÅ meget regnekraft. Bare sørg for at have et semi-godt dedikeret grafikkort - der er nemlig fuld GPU understøttelse i bl.a. Photoshop CS5 (og CS4, for den sags skyld).

nogetmedbiologi

Newbie
Tilføjet:
27-07-2011 14:01:29
Svar/Indlæg:
1/1
Tak til jer alle sammen. Det virker som om i mere eller mindre er enige om hvor setup'et skal forbedres.

Mht. processor, så bliver det svært at gå særlig meget op, da jeg virkelig ikke har flere penge 😕 så må nok forholde mig lidt i ro på det område. Så hellere skrue lidt op på andre områder.

Jeg er helt lost ifht. Grafikkort, så jeg vil følge jeres råd!

#4 Jeg skal bruge den til en god portion web og ellers tryksager. Rimelig vekslende størrelser.
Min opfattelse er helt klart også at et system som det du beskriver vil kunne trække det det skal. Men det kunne også være rart hvis ens computer kan mere end hvad man forlanger.

Jeg har som sådan ikke nogle overclocking ambitioner. Men jeg har rodet med det før så, det kunne jo tænkes jeg fik blod på tanden igen 😉

Tak for hjælpen!