Luft i systemet :(

Vandkøling d.  27. juli. 2011, skrevet af Shtennek
Vist: 1124 gange.

Shtennek

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2011 13:38:17
Svar/Indlæg:
108/13
Hey derude.

Jeg har fået samlet mit første vandkølingssystem. Det består af flg.:

EK DCP 4.0 pumpe
XSPC RX240 240 rad
EK Supreme HF kølehoved
EK Multioption 150 res
og en 240 rad mere, jeg ikke kender navn på.

Det hele er sat sammen med 19/13 Masterkleer slang og tilhørende 19/13 compression fittings.

Problemet består så i, at der bliver ved med at være luft i mit system. Og jeg kan høre at det kommer fra de 2 rads. Jeg har selvfølgelig, efter bedste evne, selv prøvet at løse problemet, men lige lidt har det hjulpet. Har prøvet med at vippe kabinettet fra side til side og "op og ned". Tændt og slukket pumpen, med ca. 1 min mellemrum. Presset på slangerne, for at se om jeg kunne presse luften ud (hvis man kan sige det sådan?) Der har selvfølgelig været mulighed for at luften kunne komme ud as res, ved at skrue top-proppen af Alt dette har jeg gjort, i noget der ligner 4-5 timer, men uden resultat.

Så nu vil jeg spørge andre til råds. Er der noget jeg mangler at prøve?

Mvh. Kenneth
HrCookie

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2011 13:43:26
Svar/Indlæg:
665/92
Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at vende og dreje kabinettet, ligge det ned og ruske en smule i det, og så tænde og slukke pumpen som du har sagt du har gjort. Nogle gange tager det bare længere tid end andre gange. Du kan også slå forsigtigt på siden af slanger og radiatorer med en finger.

En anden metode jeg brugte var konstant at fylde mit res HELT op, så rystede jeg, tændte og slukkede, og lod det køre lidt. Så var der luft i res igen, som jeg så fyldte HELT op igen, og gentog. På den måde bliver alt luften presset ud.

Håber det hjælper dig lidt. 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
27-07-2011 13:57:38
Svar/Indlæg:
6368/477
Det jeg gjorde var at jeg vendte først mit kabinet bagover, og "rullede" det hele vejen rundt til at det stod rigtig igen, alt imens pumpen kørte. Det var hvad der fik alt luften ud af min radiator.
Men der er ikke noget direkte svar. Det afhænger meget af hvordan du har sat det sammen.
Jeg lavede selv den fejl at gå fra res i toppen af kabinet til pumpe i bunden, til CPU i toppen, til grafikkort i bunden og radiator i toppen. Så var det fuldstændig umuligt at få luften ud, så nu går det fra res i toppen, pumpen i bunden, grafikkortene i bunden, CPUen i toppen og radiator i toppen.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 14:35:28
Svar/Indlæg:
1229/130
Jeg skifter tit vand og hardware, så jeg har efterhånden haft mange opfyldninger, og jeg har luft i systemet hver gang. Jeg plejer bare at have reservoiret stående åbent i et stykke tid, og så ordner det stille og roligt sig selv

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 14:42:29
Svar/Indlæg:
2211/331
Jeg får også luft i "systemet" når jeg har spist for mange flæskesvær og det lugter sgu ikke godt 😲

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 15:05:39
Svar/Indlæg:
3100/53
19/13 mm slanger? Hvorfor er det lige folk vælger disse -.-

Luften kommer ud til sidst:) bare bliv ved. Med mindre du har sat dit reservoir op forkert, så den river luften med rundt, så skal du bare giv det tid.

Smid eventuelt et billede op af dit reservoir setup.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 15:28:04
Svar/Indlæg:
1229/130
#5 Hva er der da galt med dem? Jeg synes de ser lækre ud, når de er store og tykke! Slangerne altså 😛

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-07-2011 15:46:39
Svar/Indlæg:
4983/48

Så længe luften kommer med rundt kan det løses med et T-stykke 🙂

Jeg har mit ress siddende lige lovlig lavt, og dertil har jeg moddet pumpen ud af det og brugt lidt større slange internt til de ress hvor pumpen er fjernet.

Det gør at jeg ikke har det nemmeste setup at udlufte, så jeg endte med at købe et T-stykke samt en lukkeventil og har monteret det før indgangen til ress, og det hjælper altså en god del på sværhedsgraden af en udluftning.

At jeg så faktisk satte T-stykke og ventil på for at kunne tappe af, og ikke for at udlufte er en anden sag 😀

Shtennek

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2011 17:21:43
Svar/Indlæg:
108/13
Rigtig mange tak for alle de gode svar 😀

Nå. Ja, der skete noget lidt uheldigt... Eller vil faktisk nærmere kalde det held i uheld. Jeg sad og prøvede nogle af de tip, i er kommet med, af. Pludselig var der så en slange der røg af, og der var vand ud over hele. Heldigvis ikke nogle dyrer eller nye dele. Og det var heller ikke fordi der kom s meget vand på de dele. Så det var heldigt nok🙂

Men jeg besluttede mig så for at skille hele skidtet ad. Så kom jeg i tanke om at der var et tyndt plexi rør med til mit res. Så det prøvede jeg lige at montere inde i reservoiret, så vandet kom op af det, i stedet for bare direkte op af bunden. Og det har sådan set løst problemet 😀 så nu lyder mit system ikke længere som en fuld mand der står og pisser 😛

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 18:02:53
Svar/Indlæg:
3100/53
Så er det godt du ikke havde delene tændt mens du leaktestede dit loop:)

Shtennek

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2011 18:22:56
Svar/Indlæg:
108/13
Hehe. Det var ikke leaktest. Det var før jeg skildte det ad, og computeren VAR tændt😛 må have haft en vandkølings engel over mig😀

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2011 22:38:53
Svar/Indlæg:
1229/130
#10 Jeg har prøvet det to gange, begge gange med vand over det HELE! Grafikkort, bundkort, alt muligt blev sprøjtet til. Begge gange var det kun strømforsyningen der røg, men blev selvfølgelig nødt til at skille ALT ad, og tørre det meget, meget grundigt, mens jeg håbede inderligt, at intet var gået i stykker.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 08:24:00
Svar/Indlæg:
3100/53
Derfor man bruger compression fittings lol:P

Vandkøling er så sikkert som man gør det til:D

Shtennek

Overclocker
Tilføjet:
28-07-2011 09:18:15
Svar/Indlæg:
108/13
p0Pe.. Det bruger jeg også, haha. Gætter på at jeg ikke fik spændt den ordentligt da jeg samlede det. Så heldigvis røg den af, mens jeg sad ved computeren, og ikke om natten😛

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 10:58:42
Svar/Indlæg:
1229/130
#12 Det kan du tro jeg også gør fremover 🙂

Den første gang var godt nok med compression fittings, åbenbart ikke spændt ordentligt. Anden gang var med Bitspower fatboy fittings. Brugte dem efter jeg havde set mange bruge dem uden spændebånd eller strips, men det sku jeg aldrig have gjort

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-07-2011 13:32:53
Svar/Indlæg:
4983/48

Man skal også helst bruge slange der er 1-2mm mindre end fittingen, hvis man skal "sikre" slangerne uden brug af strips/spændebånd eller andet 😛

Jeg bruger 11mm ID til 12mm fitting og strips, det virker sku ganske fint.

Da min pumpe af mystiske årsager en dag ikke tændte op, og der gik ca 30min før jeg opdagede det, fik jeg lige tryktestet setup´et ufrivilligt men uden læk 😀

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 28-07-2011 13:34:32.