Besvimer når min arm sover?

Hyggehjørnet d.  28. juli. 2011, skrevet af Invzr
Vist: 2622 gange.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 10:52:39
Svar/Indlæg:
1229/130
Ja, det er måske en mærkelig overskrift, men den er god nok 😛

Her kl. 6 om morgenen vågnede jeg, og opdagede at jeg må have ligget på min arm, for den var fuldstændig følelsesløs. Jeg begyndte at få det underligt, vækkede min kæreste, og så besvimede jeg. Eller det gik i hvert fald i sort for mig, og min kæreste har fortalt at jeg gik i en slags krampe.

Det er sket før, på nøjagtigt samme måde i toget, hvor jeg havde sovet på mit ben. Den gang blev jeg hentet af en ambulance, men de kunne ikke finde ud af, hvorfor det var sket.

Min læge er på sommerferie, og kan simpelthen ikke finde noget på nettet om noget lignende, så ville lige høre om nogen herinde har hørt om det/prøvet det? 🙂
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 10:54:46
Svar/Indlæg:
20170/383

Der er jo altid en vagtlæge du kan ringe til.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:00:37
Svar/Indlæg:
1229/130
#1 Joo det kunne man selvfølgelig, men er det ikke mest til nødstilfælde..? Eller kan man godt bare ringe og stille spørgsmål?

jurge

Overclocker
Tilføjet:
28-07-2011 11:01:17
Svar/Indlæg:
33/2
Lyder mærkeligt, tror de fleste er vågnet med en arm eller et ben der sover, men at besvimme derefter virker mystisk :)
Som tom siger, så er der vagtlægen.

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:01:54
Svar/Indlæg:
342/54
Det lyder da egentlig lidt ubehageligt.

Hvad er chancen for at HWT har svaret, hvis google ikke kan finde en reference hertil 😕

Call zhe Doctor - der må jo være en ferieafløser.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:14:25
Svar/Indlæg:
1229/130
Ja det er ganske mystisk. Specielt fordi jeg har prøvet det før da jeg var yngre uden problemer.

#4 Jeps, det var der, har fået en tid i næste uge 🙂

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:25:46
Svar/Indlæg:
3011/103
Ofte har ens læge et samarbejde med en anden læge, så man kan ringe til den læge, hvis ens egen læge har ferie.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:41:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg har også prøvet det et par pange. Engang mens jeg var ude at cykle. Det var ganske kort men, mildest talt, ubehageligt. Det var efter en længere tur, hvor vi kom over en lang stigning - og så på toppen fik jeg et "ildebefindende", der varede indtil midtvejs på nedstigningen, uden at vælte - mirakuløst nok.

Det sker også for gardere (eller hva' det nu hedder. Dem der med bjørnen på hovedet), hvis de ikke lige vipper lidt på fødderne. Eller folk der skal stå med en fane, eks. spejdere el. lign. Jeg har også set folk ved alteret, til bryllup, besvime af samme årsag.

Så vidt jeg har forstået (uden at spille ekstert eller noget), er det noget med blodet der står stille i en del af kroppen, hvormed hjertet slapper af og derfor ikke pumper nok ilt rundt i kroppen - hvilket får hjernen til at sige *klik*. I dit tilfælde er det så armen eller benet. For garderne, eller dem der står med en fane i lang tid, er det jo så benene.

Du kan se et eksempel på det hér: http://www.youtube.com/watch?v...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 11:41:23
Svar/Indlæg:
20170/383

Altså det er jo ikke sådan at fordi ens egen læge holder ferie, så står man pludselig uden læge.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 12:01:24
Svar/Indlæg:
1229/130
#7 Ja har godt set masser af videoer med folk der besvimer til bryllupper, og har også hørt den om garderne. Kan da godt være det er det der sker 🙂 Bare mærkeligt at det ikke er sket før

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2011 12:28:06
Svar/Indlæg:
313/103
Det lyder som om du oplever et blodtryksfald der får dig til at besvime kortvarigt. At det har noget at gøre med at du ligger på din arm lyder usandsynligt, da det er nerveafklemning der får vores arme og ben til at "sove". Nerverne i arme og ben har ikke noget at gøre med højere centre såsom bevidsthed/ubevidsthed.

Det er fint du går til læge så du kan blive tjekket igennem.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kbr100 d. 28-07-2011 12:38:12.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 12:53:28
Svar/Indlæg:
1229/130
#10 Hmm blodtryksfald? Altså jeg er ingen ekspert, men hvis der bliver lukket af for blodet til en del af kroppen, burde trykket så ikke stige i resten? 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 12:57:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Det kan være det kun sker i specielle tilfælde. Jeg har heller ikke selv oplevet det på cyklen mere end et par gange, og jeg har da været presset mere end dét op til flere gange skulle jeg hilse og sige.

Men som sagt. Jeg er heller ikke ekspert på området, men jeg kunne forestille mig at det er noget lign. dét 🙂

Brian

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 12:58:01
Svar/Indlæg:
850/212
#11 jo men det er jo også først når han vågner og flytter armen igen 🤡

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 13:03:01
Svar/Indlæg:
1229/130
#13 Aaah, hehe klart nok.. Tænkte ikke liiige langt nok

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
28-07-2011 13:12:22
Svar/Indlæg:
4982/47
Det kan også være pga væskemangle, lavt blodsukker/iltprocent/jernindhold i blodet, de 4 ting hver for sig kan få de fleste til at vælte, når kombineret med en smule anstrengelse

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2011 13:32:55
Svar/Indlæg:
313/103
#11 Din arm sover ikke fordi du klemmer dine blodårer, blodet skal nok finde vej. Vi klemmer vores blodårer i mange situationer i løbet af en dag, når vi sidder, hviler armen på noget hårdt (bordkant) osv. Det får ikke vores arme til at "sove". Det er nerveafklemning der får armen til at sove, og derfor er det mærkeligt hvis din besvimelse og "sovende" arm hænger sammen.

Derfor er det godt at få tingene gået lidt efter i sømmene, da det er lidt alvorligt at besvime i tide og utide.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 14:27:51
Svar/Indlæg:
1229/130
#15 Ja det var også det de sagde på hospitalet første gang, meeen jeg synes nu at det ville være et helt utroligt tilfælde, hvis det var blodsukker osv. der var skyld i det, for jeg går ikke normalt og besvimer, og begge gange er det sket ved at jeg har sovet, er vågnet med en "lam" kropsdel, og derefter besvimet 🙂

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 15:38:18
Svar/Indlæg:
342/54
nu skriver du i det oprindelige indlæg, besvime eller sortne. Der er jo forskel 🙂

Det har sortnet for mine øjne at kigge på et operationssår samt smertene ved at bevæge mig.
Dvs. jeg kunne ikke se noget og havde det jævnt klamt, men jeg mistede ikke bevidstheden.

Tror ikke den slags "sortnen" for øjneen skal forveksles med at besvime.. Tjaa eller måske det bare er at besvime "light" :yes: who knows.

uanset hvad, beskriv symptomerne ordentligt for lægen.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 15:49:47
Svar/Indlæg:
798/19
Det er lavt blodtryk. Du skal nok undersøges for om du er ved at udvikle sukkersyge (ved ikke om du er en tyksak 😳 ), men det kan også skyldes andre sygdomme eller bivirkninger fra medicin.

Jeg vil mene du sagtens kan vente indtil din læge kommer fra ferie med at blive undersøgt, men giv lige vagtlægen et kald for en sikkerheds skyld.

Jeg er i øvrigt ikke læge, så du skal ikke tage det her som andet end et velment gæt 😀

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 16:01:01
Svar/Indlæg:
1118/24
gå til en læge mand! tænk hvis du er i risiko for blodpropper eller lignende, det kan man blive lam af, få sind som et barn, eller dø

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 16:21:57
Svar/Indlæg:
10398/435
#0, har du rejst dig op i tilfældene hvor det er sket?

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 18:02:11
Svar/Indlæg:
1229/130
#18 Altså, det sortner ikke bare, jeg mister bevidstheden og vinder det vide ud af øjnene, mens jeg har en slags kramper. Når jeg vågner fatter jeg ingenting, ved hverken hvor jeg er, eller hvad jeg laver 😛

#19 Hehe jeg er ikke tyk, faktisk sagde de på hospitalet første gang, at jeg var i usædvanligt god form, og at alle tal var som de skulle.

#20 Njah, så voldsomt tror jeg nu ikke det er, venter bare til på torsdag.

#21 Nej, første gang sad jeg ned, denne gang lå jeg ned 🙂

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2011 18:23:17
Svar/Indlæg:
353/59
Jeg tror umiddelbart heller ikke der er forbindelse mellem det din arm sover og så at du besvimer som andre har nævnt i denne tråd.

Det mest sandsynlige er at du lider af det der kaldes ortostatisk hypotension, dvs. lavt blodtryk i forbindelse med stillingsændringer (typisk man rejser sig op efter længere tids sengeleje).

Kort sagt skal der ske en masse ændringer med kroppens kar når man rejser sig fra liggende/siddende tilstand til stående for at sikre at der fortsat kommer blod til hjernen (ellers tenderer tyngdekraften til at hive blodet ned mod benene). Hvis disse ændringer sker en smule langsomt eller hvis du generelt har et lavt blodtryk kan blodtilførslen til hjernen blivet kompromitteret i ganske kort tid hvilket kan resultere i kortvarig besvimelse. I forbindelse med en besvimelse kan der godt opstå nogle mindre bevægelser i arme og ben. Typisk er der dog ikke tale om kramper men blot små bevægelser. Disse tolkes typisk af pårørende som kramper fordi oplevelsen kan være voldsom. Tror derfor ikke nødvendigvis du har et krampeanfald selvom der er kommet et par spjæt i forbindelse med besvimelsen.

Tilstanden er ikke farlig ud over risikoen for at slå sig når man besvimer (en risiko der ikke er ubetydelig for ældre mennesker).

Vil dog anbefale dig at få din egen læge til at kigge på det igen for at vurdere hvorvidt der skal en nerve/hjertelæge ind over. Sjældent kan besvimelser hos unge mennesker ske på baggrund af nervesygdomme eller små hjertefejl. Vil dog ikke mene det er noget der haster nu og her.

Det er usandsynligt at tilstanden skulle have noget at gøre med sukkersyge.

Jeg er selv læge men vil understrege at min kommentar skal ses som et godt råd og ikke en diagnose eller lign., vil som nævnt anbefale dig at se din læge engang når han kommer hjem fra ferie blot for at være på den sikre side.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 28-07-2011 18:24:56.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 19:15:34
Svar/Indlæg:
10398/435
#23, det havde jeg som yngre. Deraf spørgsmålet i #21. Men jeg havde en klar fornemmelse at det hang sammen med at jeg rejste mig op, hvilket #22 ikke giver udtryk for.

Det var mest om sommeren og ca 5-10 sek efter jeg rejste mig. Synet sortnede og hovedet blev let og øhm underligt. Balancesansen snurrede før det sortnede. Oftest kunne jeg holde i en dørkam og stå det over. Et par gange gik jeg i gulvet med et drøn. Det forsvandt for ca. 10 år siden.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 19:58:46
Svar/Indlæg:
1229/130
#23 Jamen det hænger altså ikke sammen, for i ingen af tilfældende har jeg rejst mig op, men i begge tilfælde har jeg haft en sovende legemsdel. Så det kan altså ikke være rigtigt. Og hvis det skulle passe, skulle jeg da mene at jeg burde have oplevet det før, ved at jeg bare rejse mig op, men det har jeg aldrig prøvet.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 20:14:08
Svar/Indlæg:
772/49
Hvordan ligger dit blodtryk/kredsløb ?

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 21:06:48
Svar/Indlæg:
1229/130
#26 Fik det målt der første gang, og alt var fuldstændig som det bør være. Som sagt kunne de ikke fortælle mig hvad der kunne være årsag til det, for alle tal var nærmest perfekte 😛

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2011 21:49:21
Svar/Indlæg:
1142/59
Hvor meget postevand/kildevand drikker du om dagen? Hvis du er en af dem der tror man skal have 2-3 liter, så har jeg kun et råd: STOP MED DET. Du skyller nemlig vigtige salte ud af kroppen og dette kan resultere i at man besvimer. Kombiner derfor med the, juice, ... dvs. sænk dit indtag af rent vand og hæv dit indtag af de andre drikkevarer.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2011 22:29:37
Svar/Indlæg:
1229/130
#28 Hmm stort set intet hehe.. Drikker mest mælk og sodavand. Men jeg nægter simpelthen at tro på, at det ikke har noget med min arm og gøre, for det er det eneste der ikke var som det plejede. Min kost, min søvn og mit helbred var fuldstændig som det plejer, det eneste der ikke var som det plejer, var at jeg vågnede med en lammet arm, så et eller andet sted virker det irrationelt at det ikke skulle have noget med det at gøre. Specielt når det er sket to gange 🙂

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2011 22:32:48
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har oplevet at vågne på samme måde, hvor jeg så knyttede hånden nogle gange og langsomt fik den til at vågne. Jeg tror derfor ikke altid det kun er nerverne, men nærmere små blodårer. Jeg er dog ikke besvimet af den grund, så jeg ved virkelig ikke hvorfor du crasher.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2011 11:21:53
Svar/Indlæg:
3746/627
spændt på at høre hvad du finder frem til..
Har selv besvimelse ifb maveindfeksioner...
Har været til lægen og blive tjecket igennem, hun mente ikke det var helt "unormalt"
Som folk skriver er det blodtryksfald, som jo kan skyldes flere ting.
Så gå til lægen.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 12:08:36
Svar/Indlæg:
1229/130
Til dem der var interesserede i resultatet, så fortalte min læge mig, at det der sker, er et vaso vagalt anfald. Det der udløser et sådant anfald er forskelligt fra person til person, og i mit tilfælde sker det når jeg oplever uvant ubehag, eller smerte.

Det er også derfor jeg nogle gange besvimer når jeg får en indsprøjtning 😛

Men det sjove er, at det først er begyndt de seneste 2-3 år, har aldrig haft problemer med hverken nåle, eller sovende legemsdele før i tiden.

Archilife

Overclocker
Tilføjet:
04-08-2011 13:22:35
Svar/Indlæg:
228/8
Fedt med en update 🙂

Vasovagalt anfald lyder meget rigtigt, jeg har det samme (er også først kommet de sidste par år). Jeg har erfaret at hvis jeg får det dårligt, så hjælper det at ligge ned. Næste gang du skal have en sprøjte hos lægen, så bed ham/hende lige om at komme på briksen 🙂

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 13:50:50
Svar/Indlæg:
1229/130
#33 Yes, det er nemlig rigtigt. Grunden til at man mister bevidstheden, er at blodet render fra hovedet. Et andet trick jeg fik fortalt, var at krydse benene, og spænde i dem.

Men det er tit ikke nok til at undgå at miste bevidsheden, så det at ligge sig ned, forhindrer selvfølgelig også at man slår sig på vej ned 😛

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 13:52:43
Svar/Indlæg:
8947/160
4# HWT har svaret på ALT. 😛 Men jeg lider så ikke af vasovagale anfald, selvom jeg VAR helt grå i hovedet forleden da jeg havde angrebet mig selv med en stor vinkelsliber, konen som er sygeplejerske kiggede på mig hele tiden og spurgte til om jeg nu også var ok, gav mig kondivand osv. Da vi nåede skadestuen kom jeg til med det samme og blev hele tiden spurgt om ikke jeg ville sidde/ligge både i ankomsten , men også af lægen der syede. Jeg blev så fortalt senere at jeg helt grå og nærmest lignede en død. MEN jeg dejsede ikke, selvom det gjorde pænt nas i hånden da vinkelsliberen gik i bund og blodet sprøjtede (under lillefingeren på siden af hånd i det tykke kød på håndkanten) Men super service, 25 min efter ankomst var jeg på vej hjem igen (meget lettet) da jeg ærlig talt ikke kunne se hvordan det skulle blive en ordentlig hånd igen da jeg så såret efter det var sket. 😲 0# Kender godt det med sovende arm, som regel når jeg har ligget på den. Møg ubehageligt at den ikke vil lystre og man er nød til at flytte rundt på den med den "gode" arm.!!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 04-08-2011 13:55:58.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2011 15:06:37
Svar/Indlæg:
353/59
Hwt.dk har svar på alt 🙂 ... ortostatisk hypotension som jeg selv og andre beskrev herinde i starten af tråden hører ind under de vasovagale

vil stadig fastholde at din besvimelse intet har at gøre med din sovende arm.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 16:51:56
Svar/Indlæg:
798/19
Cool nok sygdom indtil ens venner finder ud af det og begynder at udnytte det 🤣

Der kan da ikke være så mange der lider af det?

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 17:02:42
Svar/Indlæg:
1229/130
#36 Jamen det fastholder jeg, og min læge stadig at det har, for et vasovagalt anfald bliver fremprovokeret af et eller andet, det kan være mange forskellige ting, der er sågar nogen der får sådanne anfald når de er ude og skide!

Men det der udløser mit, er, som lægen kaldte det, uvant ubehag, så min sovende arm er den direkte årsag til besvimelsen, eller rettere følelsen der er, når jeg får følelsen tilbage i armen, for den er ret ubehagelig. Det samme sker, når jeg får en indsprøjtning, da dette også er 'uvant ubehag'.

#37 Det er tilsyneladende ikke helt ualmindeligt, men som sagt er der mange forskellige udløsere af anfaldene, og det er i dem forskellen ligger. Man kan også få det af at overvære, eller høre om en medicinsk procedure, og forklarer hvorfor jeg fik det mærkeligt da vi havde førstehjælpskursus til kørekort 🙂

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 17:18:51
Svar/Indlæg:
7765/230
så når du skal indfanges, skal du bare jagtes med en nål og pumpe.. 😲 🤣 🤣

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2011 17:24:27
Svar/Indlæg:
353/59
Jaja så er vi uenige 🙂

Vasovagale synkoper udløses ikke nødvendigvis af ubehag.

Invzr

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2011 17:32:18
Svar/Indlæg:
1229/130
#39 Haha, præcis..

#40 Nej, det har jeg heller ikke sagt, siger jo netop at det kan fremprovokeres af alt muligt forskelligt, men nu er begge tilfælde forbundet med den samme ubehagelige situation, så kan ikke helt forstå logikken bag, at det ikke skulle være det?

Synes det er en smule irrationelt at antage det skulle være noget andet, når det sagtens kan være det der forårsager det, og det sjovt nok er sket begge gange 😕