Giver langsom HD også en langsom computer?

HDD/SSD/RAM d.  29. juli. 2011, skrevet af Damsgaard
Vist: 1065 gange.

Damsgaard
 
Overclocker
Tilføjet:
29-07-2011 16:12:05
Svar/Indlæg:
212/52
Synes min comp er astronomisk langsom til at starte op og hvis jeg eksempelvis installerer et spil kan jeg intet andet gøre fordi det går ufatteligt langsomt. Der er tale om en oldgammel maxtor HDD der nok er 5 år gammel.

Vil en ny HD give en bedre ydelse? Mit system står i min profil.
besse
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2011 16:20:55
Svar/Indlæg:
1326/83
Har den altid været så langsom?
Mit råd ville være at geninstallere Windows på harddisken og se om det gør en forskel. Der kan være kommet noget stads på din installation som sløver ned.
Men ja, en langsom harddisk kan virkelig sløve computeren ned.
Efter at have fået en SSD i min bærbare vil jeg aldrig gå tilbage til noget andet. Og i min stationære har jeg en WD Velociraptor, ellers ville jeg ikke kunne holde ud at sidde på den.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2011 17:17:33
Svar/Indlæg:
4112/52
En sløv hdd = lang boot-tid.
Rod i installationen = lang boot tid
Fragmenteret disk = længere boot tid
mange applikationer der skal starte med windåse = lang boot tid

Bottom line: JA

Du kan "tune" din start-tid på flere måder, hvor den mest effektive, uden at købe nyt gear, er at installerer din maskine forfra.

Men det der vil hjælpe mest, er en SSD, eller "bare" en ny harddisk, hvor du så bliver tvunget til at installerer på ny.

At det hele "går dødt", når du installerer ting, kan også skyldes driver problemer, som XP-64 er kendt for at have mange af.

Det kan også godt skyldes varme problemer for enten/både CPU, chipset og PSU.

Men bottom line IMO: Ny hdd (eller hvis finanserne tillader det, en SSD), og så kan du bruge den gamle hdd til ekstra lager. Men du skal ikke forvente at den holder evigt! Maxtor havde en periode hvor de var kendt for at lide klik-døden meget nemt. Mener det var Diamondmax 8 og 10 der havde de største "problemer" med dét.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2011 18:52:24
Svar/Indlæg:
2011/185
Ja en sløv harddisk kan i den grad sløve en PC. Harddisken er den største flaskehals i ens computer i dag.

Nogle gode råd til at få din PC så mere kvik er helt sikkert en ny harddisk. Der er altså sket noget med harddisk speed på 5 år. Eller endnu bedre smid en SSD i maskinen, så skal du se løjer hvor kvik en PC kan blive.

Jeg er selv gået fra en WD velociraptor til en SSD og selv det kunne i den grad mærkes.

Lige så er det en god ide at have mindst 2 drev i sin PC. En harddisk/ssd hvor man kun har styre system på og de mest brugte programmer også en stor lager drev til spil, musik, film og hvad man nu ellers har i sin PC. Fordi så bliver load fordelt over 2 drev i stedet for et drev der skal klare alt.

Det vil sige at du har et drev hvor windows og programmer henter data fra og et andet drev hvor du så f.eks. høre musik fra eller loader/install spil. Det vil give en mere responsivt maskine. Min første PC startede jeg ud med kun en harddisk og satte så en hurtiger i og det kunne mærkes. Så satte jeg et drev mere i. Nice nu kunne jeg lave flere ting på engang uden at min PC var sløv. Og det har hængt ved lige siden. Så i dag er jeg oppe at have 5 drev i alt i min PC. 4 harddiske og en SSD. Og det er noget der køre skal jeg lige hilse og sige.

Så hvis du vil have en responsivt PC. Så er 2 gode hurtige drev vejen frem. Eller endnu bedre en SSD til OS også en stor lager drev. Det vil du blive rigtig glad ved. Dog hvis du køber en SSD bør du bruge windows 7 på grund af trim og andre funktioner som er optimeret til SSD i windows 7 som windows XP ikke har.

Så kort sagt, ja en sløv harddisk giver en sløv computer. Jo sløver harddisk, jo sløver PC.

Well der er også nogle ting som der sløver en harddisk. Først og fremmest en gammel windows install bliver i sig selv sløv med tiden (man bør mindst formaterer engang om året og gerne 2 gange). Jo mere fyldt en harddisk er, jo sløverer bliver den også. Bliver en harddisk ikke regelmæssigt defragmenteret vil den også ret hurtig blive sløv og træg. Samt så virus og unødvendige programmer i windows sløver også.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 30-07-2011 18:56:51.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2011 10:11:20
Svar/Indlæg:
4112/52
Et lille tilføjelse til #4: Hvis/når du skifter til win7 i forbindelse med en SSD, eller bare skifter til win7, så sørger windows for at defragmetere, og holde defragmenteret.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2011 10:36:32
Svar/Indlæg:
1495/34
#4

Hvad er det for noget sludder ?

Hvis du installerer Windows 7 på en SSD og den er sat til AHCI så bliver defrag slået FRA automatisk!