Harddisk til gaming

HDD/SSD/RAM d.  11. august. 2011, skrevet af LB81
Vist: 806 gange.

LB81
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2011 14:24:13
Svar/Indlæg:
11/4
Jeg sidder og skal til at købe ny maskine

Og er sku kommet lidt i tvivl om harddisk.. jeg har jo længe kigget efter SSD diske. Men hvad er det jeg skal kigge efter når jeg vil lave en gamer maskine. Er det søgetid eller mængden af data den kan overfører?

Jeg kan godt se, at en SSD disk kan starte hurtigt op osv. Men når så spillet er startet op, er det så mængden af data eller søgetiden der giver en god ydelse i spillet?

Jeg har været meget godt tilfreds med min gamle Raptor 120GB 10.000rpm. Men den er ved at være 4 år gammel nu. Og nu skal der lidt fornyelse til. Så jeg tænker at købe en core i5 og et fornuftigt Asus bundkort, og en 6-8GB ddr ram 1600mhz. Men jeg vil gerne undgå at harddisken bliver en flaskehals.

Prisen har selvfølgelig noget at sige.. men først og fremmest vil jeg gerne ha klarlagt det tekniske. Så kan altid vurdere størrelsen på disken.
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-08-2011 14:30:42
Svar/Indlæg:
15982/637
En god random IO er efter min mening det der giver mest tilfredshed. Den er sjældent man sidder og installerer og afinstallerer hele tiden.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-08-2011 14:50:41
Svar/Indlæg:
5678/460
det skal lige siges at SøgeTid og Overførselshastig er SSD alle HD overlegen :)


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
11-08-2011 15:14:29
Svar/Indlæg:
4295/306
Disk hastighed har betydning når du loader og starter. Både windows selv men i spil når du skal loade save-game, starte en bane osv osv. Alt hvad den skal "hente" fra disken.

Når først spillet er loadet og banen er startet har det ingen effekt på hastigheden af FPS. Der er det CPU og GFX der dikterer ydelsen.

I nogle spil vil det dog også have en effekt i selve spillet hvis der skal hentes textures fra disken efter spillet er loadet. F.eks. WoW "Dalaran" problemet kendt hvor man kommer ind i hovedbyen og så skal disken lige leverer 800 mia textures til alle de spillere der løber rundt derinde, hvilket kan få maskinen til at knække helt sammen. 🙂

Men både søgetid og hastighed kan du slet ikke sammenligne SSD med alm. HD.


Det skal så lige siges at jeg også er ganske godt tilfreds med min Raptor. Ja jeg venter lidt på load, men når først spillet er startet mærker jeg ikke mere til det. 🙂


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2011 21:11:46
Svar/Indlæg:
3233/128
Nu snakker du ikke pris men Vertex 3 er rigtig god til prisen.
vertex 2 er stadig en super disk hvor du vil føle alt flyver afsted.

Har haft begge, eller jeg har Max iops (Vertex 3 med lidt mere fart på, men ikke noget man vil betale for) disken nu og det spiller


LB81
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2011 12:22:54
Svar/Indlæg:
11/4
Ok, tak for indlæg :) Jeg kommer vist ikke uden om en SSD disk. :P