-> #0
Traditionelt set, så har du nok mest ret. Men jeg ville mene, at I - på en måde - faktisk siger det samme.
At tale imod prostitution og selv gå på luderbar, er ikke "bare" dobbelt-moralsk. Det er "mod-moralsk". Man står ikke ved det man siger.
Men hvis man tænker over det, så er det faktisk præcist det din ven siger.
Man siger måske, til en fest, "det er ikke ok at tage stoffer", fordi man generelt ikke synes det er ok. Men en del af dig synes alligevel at hash ikke falder ind under "stoffer", så derfor tager du en lille en i weekenden.
"Rigtig"-Moral
Egen-moral
Handling
Det kan også oversættes til:
Du må ikke smage mine piratos (fordi det er mine), men jeg må gerne smage din matadormix.
"Rigtig"-Moral
Egen-moral
Handing
Eller:
Jeg fortæller ikke folk, at jeg godt kan lide Céline Dion, fordi det er ikke smart. Så derfor nævner jeg det ikke. Men i virkeligheden sætter jeg hendes CD på, hver dag.
"Rigtig"-Moral
Egen-moral
Handling
I hvor vid en udstrækning man "gør noget tredje" kan jo gradbøjes.
Moral er jo ikke blot et spørgsmål om holdninger, men hvordan man - som person - anskuer Verden.
Det kan godt ske, at man går ind for retfærdighed, lighed og rettigheder for alle. Men alligevel hjælper man ikke en blind man, der spørger hvilken bus der kommer, køber Hus Forbi af en hjemløs eller hjælper en alkoholiker op at stå.
Hvorfor?
Fordi man synes det er synd for dem, og reelt burde man hjælpe.
Det gør man ikke, fordi den blinde man ser sjov ud, den hjemløse man lugter og alkoholikeren har skidt i bukserne.
Så siger man til sig selv, for at retfærdiggøre det, at de nok selv er ude om det.
"Rigtig"-moral
Handling
Egen-moral (retfærdiggørelse)
Derfor mener jeg, at I begge, et eller andet sted, har ret.
Men noget der til gengæld er HELT forkert, er dem der mener, at "dobbeltmoral" rent faktisk er dobbelt så godt, som "bare at have moral".
Jeg ved ikke. De har nok hørt udtrykket "moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt", men kender åbenbart ikke ordet "ironi" - hvilket i sig selv er ironisk.
Anywho.
Hvis I møder nogen, der mener at flg. ord er positivt ladet:
- bjørnetjeneste
- dobbeltmoral
- forfordelt/forfordeling
Må I meget gerne slå dem på munden fra mig.
Hvis de siger:
- bakke baglæns
- døde lig
- kilomet
Skal de bare have et spark i skridtet.