Kompabilitet ml. Sandy Bridge-ATI

Grafikkort d.  24. august. 2011, skrevet af St_Vitruvius
Vist: 695 gange.

St_Vitruvius

Enthusiast
Tilføjet:
24-08-2011 18:21:18
Svar/Indlæg:
4/1
Det ser ud til, at fremtiden inden for processorer er, at der skal indbygges en grafik-processor i dem. Her arbejder de to sammen og giver bedre ydelse. Og det er sikkert meget godt og alt det der.

Men hvad sker der, hvis man vil have en Intel/Sandy Bridge processor til at arbejde sammen med et ATI grafik-kort? Vil der opstå problemer i, at det er to konkurrende firmaer, der leverer teknologien, eller er der taget højde for dette?

Og hvad vil fremtiden byde på? Vil AMD/ATI forsøge at få deres grafikkort til at køre bedre med en AMD processor, end med en tilsvarende fra Intel, så de kan presse flere til at købe deres processorer? Eller vil de stadig "bare" forkusere på, at lave det bedste grafikkort uanset resten af platformen det sidder på?

Jeg har læst en del anmeldelser og tests af div. hardware, men har aldrig set dette omtalt..

Edit1: Stavefejl..

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af St_Vitruvius d. 24-08-2011 18:21:48.
Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2011 18:36:33
Svar/Indlæg:
3671/66
Så vidt jeg husker er det vist, ved en eller anden amerikansk lovgivning, vedtaget som ulovligt at begrænse potentialet af konkurrerende produkter over sine egne. For at styrke innovationen og ikke bare føje alle konkurrenter af vejen via. "unfair" kamp.

Desuden laver AMD jo nu APU'er, som kan udnyttes sammen med et diskret grafikkort af en vis, meget begrænset mængde, type.

De har også allerede deres Dragon platform og Spider platform som efter sigende skulle levere bedre ydelse.

Ellers er der jo også Nvidia, som laver GPU'er. Det er slet ikke klogt af Intel at fjerne AMD (eller Nvidia fra dens sags skyld) fra listen over kompatible GPU'er, set fra et marketings synspunkt.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2011 18:51:09
Svar/Indlæg:
8947/160
Der er flere der har sagt at feks et rent AMD setup kører bedst, og at Intel og Nvidia også kører bedst sammen. Men det passer altså ikke. Man kan sagtens bruge et Nvidiakort sammen med et amd setup, og ligeledes et amd gfx sammen med et intel setup. Uden at miste ydelse. Så NEJ, der er IKKE noget om det.!! 😎

St_Vitruvius

Enthusiast
Tilføjet:
24-08-2011 19:40:16
Svar/Indlæg:
4/1
Er der nogle refereancer der underbygger dette?

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2011 19:45:09
Svar/Indlæg:
3671/66

St_Vitruvius skrev d. 24-08-2011 19:40:16

noget specifikt af overstående ?

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2011 00:07:26
Svar/Indlæg:
8947/160
Altså der er masser af test på begge platforme der viser at gfx yder som de skal på tværs af platforme. Det er ikke sådan at et HD6950 gfx pludselig er hurtigere end et 580GTX bare fordi det kører på et AMD system.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-08-2011 01:04:17
Svar/Indlæg:
15982/637

St_Vitruvius skrev d. 24-08-2011 19:40:16

Øhm ja hvad med over 15års anmeldelser på deciderede grafikkort/skærmkort netop på ydelsesfronten testet på både AMD/Intel platforme.

St_Vitruvius

Enthusiast
Tilføjet:
25-08-2011 08:06:34
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg er ikke i tvivl om, at 15 års test af grafik kort viser, at de kører ens uanset hvilken processor der er brugt. Men de sidste 15 år har der bare ikke været en integreret GPU i CPU'en. Så at argumentere med 15 års tests er irrelevant.

Men det jeg efterspørger er, om der er lavet en test af f.eks. et specifikt kort i to forskellige systemer, hvor det eneste der er ændret er processoren fra eks. vis en i5/i7 til til en A6/A8, mens at ram, HDD osv. er nøjagtigt det samme. Altså tests hvor man eliminere så mange forskellige variable som muligt.

Jeg ved fra alle de anmeldelser jeg efterhånden har læst, at forskellige komponenter arbejder en lille smule forskelligt i forskellige systemer. Forskellen er ikke ret stor, men den er der. Og det er den forskel jeg i sidste ende gerne vil finde.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2011 08:37:17
Svar/Indlæg:
8947/160
Det giver ingen mening det du efterspørger. Du vil have en test hvor cpu er med integreret gfx, men ikke bruge den. Du vil istedet bruge et alm grafikkort som du vil se testet i "begge" platforme. Dét giver ingen mening her. 😐

St_Vitruvius

Enthusiast
Tilføjet:
25-08-2011 09:02:20
Svar/Indlæg:
4/1
Så det du siger er, at hvis vi installerer et alm. grafikkort i en Sandy Bridge/Fusion-maskine, så vil den integrerede GPU ikke blive benyttet?

Det jeg var interesseret i var, om hvordan den integrerede GPU samarbejde med grafikkortet - i samme stil som hvordan to grafikkort samarbejder i CrossFire/SLI.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-08-2011 10:51:03
Svar/Indlæg:
15982/637
#9: De samarbejder slet ikke sammen ! Du kører enten med den ene eller anden enhed aktiv.
Du kan med Intels Z68 chipset med tilsvarende CPU med indbygget GPU køre Quick sync/Lucid Virtu som skifter mellem den indbyggede CPU-GPU og det dedikerede grafikkort (uanset om det er nVidia eller AMD grafikkort). Det kan blande ydelsen sammen, men oftere med negativ indflydelse end positiv
http://www.anandtech.com/show/...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-08-2011 10:54:42.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2011 13:10:21
Svar/Indlæg:
3671/66

Så det du siger er, at hvis vi installerer et alm. grafikkort i en Sandy Bridge/Fusion-maskine, så vil den integrerede GPU ikke blive benyttet?

Det jeg var interesseret i var, om hvordan den integrerede GPU samarbejde med grafikkortet - i samme stil som hvordan to grafikkort samarbejder i CrossFire/SLI.

St_Vitruvius skrev d. 25-08-2011 09:02:20

Ja, som #10 skriver. Bare fordi det er to GPU'er i systemet, behøver de jo ikke arbejde sammen.
Der er som nævnt kommet AMD APU'er som kan samarbejde med et diskret grafikkort, vel og mærke hvis det er af en bestemt type.
Intels IGP kan ikke arbejde sammen med andre på det samme måde. Systemet kan "skifte" imellem hvad den bruger når der er grund til det, men ellers arbejder de på ingen måde sammen.

Der lader til at være en del som har misforstået konceptet med Z68 og Virtu.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
25-08-2011 15:25:55
Svar/Indlæg:
4438/91
AMD havde Hybrid Crossfire hvor onboard GPU, som var integreret i chipsettet, blev brugt som et boost til det dedikerede GFX. Men det var kun udvalgte grafikkort og chipsets.
Jeg forstår dog ikke hvorfor de ikke har gjort det samme med deres APU'er. Altså lade APU'en lave det lette arbejde og ellers booste det dedikerede GFX når der er brug for det.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2011 16:45:25
Svar/Indlæg:
4536/104
#7 undskyld mig men du virker godt nok utroligt uvidende.
Ku ha brugt et værrer ord end det men vi la nøjes.

1: Intene gpu´er i cpu/APU´erne, slår fra når du smider et dedicated gfx i (lige meget mærket).

Dog kan de så med nogle bundkort (Z68)med virzu chips(mener jeg de hedder). Faktisk benytte begge gfx på samme tid, men hvor virzu/virtu systemet så slår din indbyggede GPU/APU fra når workloaden bliver for hård/vanskelig for denne, og derved åbner op for ekstra hestekræfter til når der skal arbejdes med grafik og eller spilles computer.
og Modsat lukkes det dedicerede gfx når maskinen id´ler eller du kun surfer/officer eller ser en film/HD film osv på din pc.

Altså har det INTET what so ever at sige, hvad gfx du kopler sammen med din AMD eller Intel CPU/APU. Ydelsen er den samme om du bruger et HD6950 eller GTX560TI på begge platforme.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2011 16:59:19
Svar/Indlæg:
3671/66

1: Intene gpu´er i cpu/APU´erne, slår fra når du smider et dedicated gfx i (lige meget mærket).

Dog kan de så med nogle bundkort (Z68)med virzu chips(mener jeg de hedder). Faktisk benytte begge gfx på samme tid, men hvor virzu/virtu systemet så slår din indbyggede GPU/APU fra når workloaden bliver for hård/vanskelig for denne, og derved åbner op for ekstra hestekræfter til når der skal arbejdes med grafik og eller spilles computer.
og Modsat lukkes det dedicerede gfx når maskinen id´ler eller du kun surfer/officer eller ser en film/HD film osv på din pc.

Altså har det INTET what so ever at sige, hvad gfx du kopler sammen med din AMD eller Intel CPU/APU. Ydelsen er den samme om du bruger et HD6950 eller GTX560TI på begge platforme.

Fearless Angel skrev d. 25-08-2011 16:45:25

Faktisk kan ny nye APU'er arbejde sammen med et dedikeret grafikkort. Det ses i Windows som én GPU. Jeg kan ikke lige huske de eksakte navne på alle de nyeste AMD GPU'er.

St_Vitruvius

Enthusiast
Tilføjet:
26-08-2011 03:14:28
Svar/Indlæg:
4/1

Fearless Angel skrev d. 25-08-2011 16:45:25
Det kan godt være, at jeg virker uviddende.. men det er derfor jeg stiller spørgsmål. Hvis ikke jeg gjorde deet, ville jeg ikke lære noget.

Jeg læste en artikkel om AMD's A6/A8 og er med på, at de kan arbejde sammen, og derved også forbedre, den grafiske ydelse af visse grafikkort.

Det var faktisk den artikkel, sammen med at jeg ikke har set omtalt at den interne GPU slukkes, der fik mig til at overveje, om mit oprindelige spørgsmål kunne blive aktuelt.

Og efter hvad I har forklaret, så kan Intels processorer, alt efter typen og mængden af data, skifte mellem hvilken GPU der skal anvendes.

Især linket i indlæg #10, fra Gripen90, gav en god forklaring af det. Den del har jeg ikke set omtalt tidligere.

Tak for hjælpen.