Skiftet standard køler ud med coolit Vantage, mere varme

Hyggehjørnet d.  26. august. 2011, skrevet af Whiner
Vist: 1409 gange.

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
26-08-2011 22:58:35
Svar/Indlæg:
83/12
Godaften allesammen! 😉
Jeg har lige skiftet standard køleren til en i7 950 ud med et CoolIT Vantage "Vandkølet" system.
Jeg har oveni købet fjernet standard kølepasten på A.L.C'en inkl det gamle som var på CPU'en og smidt noget Noctua NT-H1 på svinet.
Nu er temperaturen på processoren så bare steget, i forhold til før. Men jeg vil da mene jeg har brugt nok snask, jeg fulgte vejledningen, ikke for meget, men bestemt heller ikke for lidt!
Har endda også monteret 2x120mm blæsere i bunden nu.
Hele maskineriet er samlet, så vil da være lidt øv over at skulle til at pille det meste af det fra igen.
Det var skam også lidt en nedtur at finde ud af at mine 4x120 blæsere som sidder i en ramme på siden, der blev jeg nød til at afmontere den øverste til venstre, eftersom CoolIT køleren fylder af H til! Men den passede heldigvis perfekt lige foran harddiskene 🤣
Desuden er der plastik på rammen der går imod coolit køleren og blæserne i bunden :no:
Men forstår det ikke helt pga kabinettet burde være bygget til at have de skiderikker forneden.
Så der skal jeg have gang i en fil.

Men mit spørgsmål var sådan set hvorfor Faaaen den bliver så varm denne intel processor? 50c idle sådan ca.
Vantage displayet viser dog kun 35 grader.
Kan bundkortet have en indflydelse på sådan noget møg?
(Jeg har nemlig mit døj med mit nuværende bundkort, Q-Leds lyser rødt ved opstart, indtil enten Bios eller Windows begynder at loade)
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-08-2011 00:16:27
Svar/Indlæg:
4983/48
Lyder som for meget kølepasta, eller også har du ikke kryds-spændt ordenligt.

15c forskel på ca vandtemp er alt for meget ved idle. og 35c vand temp er ganske normalt. (temp probe sidder på ydersiden af pumpen og ikke inden i)

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2011 00:37:34
Svar/Indlæg:
83/12
Jeg har lige haft den åbnet og der var for lidt kølepasta på, så jeg gav den lige lidt rundt i kanterne for at sprede det noget mere. Men resultatet er det samme. Har desuden også spændt den lidt bedre denne gang, jeg har dog lagt mærke til at selvom jeg kører på "Quiet, Performance eller Extreme" så er rpm mere eller mindre det samme.
Den stiger ca med 50rpm imellem Quiet og Extreme.
Jeg kører kun med 1 8pins stik på bundkortet, har dette noget at sige? 🙂
Der er jo plads til endnu et 8pins stik på R3E, inkl 1 molex stik lidt længere nede, hvilket heller ikke er i brug 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Whiner d. 27-08-2011 00:38:24.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-08-2011 01:07:00
Svar/Indlæg:
4983/48
Altså så længe du har en forskel på 15c mellem fladerne (idle), så er der et problem i overførslen af varmen.

Det er simpel fysik, vandet køler kernen og radiatoren køler vandet. Men radiatoren kan ikke være problemet når temp på vandet svare til kabinettet´s temp.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 27-08-2011 01:09:58.

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2011 01:18:53
Svar/Indlæg:
83/12
Jeg tror muligvis det er gået lidt for stærkt imellem jeg slukkede, smed noget mere snask på og tændte igen for at tjekke temps.
For efter den har været slukket i et stykke tid pga torden, så ser temperaturene faktisk mere fornuftige ud nu :yes:
38c - 45c idle.
Tilgengæld er northbridgen så røget op på 62c og ligger der rimelig stabilt lige pt. Så varm har den ikke været før 😕

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2011 11:08:29
Svar/Indlæg:
8947/160
Altså, den skal slet ikke være så varm, godt nok er det en i7 men min i5 760 quad overclocket til 4.1ghz bliver kun 45-48c når jeg spiller crysis 2 eller andre krævende titler og ligger på ca 30 i idle. Jeg har så en H50 i push pull setup, men din køler skulle være mindst ligeså god som min. Enten har dit hoved slet ikke ordentlig kontakt til cpu eller også kører pumpen ikke som den skal. Hvad er dine load temps.?

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2011 11:19:50
Svar/Indlæg:
83/12
Nej vel? Den er lavere nu end med standard køleren på, men jeg syntes da alligevel den bliver rimelig varm.
Jeg finder lige ud af Load temps, starter noget crysis 2 eller starcraft så melder jeg tilbage 🙂
Har uploadet lidt billeder hvor der er et enkelt fra HW-Monitor: http://s1131.photobucket.com/a...

Jeg har prøvet at spænde køleren på yderligere engang, og der sidder også backplate brackets bagpå bundkortet self 🤣

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-08-2011 11:26:33
Svar/Indlæg:
4983/48
Du har vel sat pumpen på et stik som altid levere 12V ? 🙂

Evt kan du sætte den direkte på PSU hvis du er i tvivl.

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2011 11:55:41
Svar/Indlæg:
83/12
Jeg har sat stikket på CPU-Fan, men kan da godt prøve at sætte det direkte på PSU'en ;)
Jeg har lige smidt endnu et billede op af HW-Monitor under load ved at spille crysis 2, det ligger i den samme mappe via det link tidligere 🙂

Syntes min Northbridge og grafikkortet er liiige lovlig varmt? :no:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Whiner d. 27-08-2011 11:56:20.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-08-2011 13:36:49
Svar/Indlæg:
4983/48
Som sagt, det var mere hvis du ville vide dig helt sikker på det ikke spillede ind.

Området omkring Cpu Socket, bliver altid kølet lidt via den stock køler, eller lign kølere der presser luften ned mod Cpu socket.

Derfor mister du dette airflow i dette område når der bruges en vandblok på Cpu. Det har ikke så meget at sige, så længe du ikke skal ud i store OC som påvirker NB/Mosfet meget mere end normalt (der skal en del til, samt overvolt af NB)

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2011 16:50:10
Svar/Indlæg:
8947/160
Altså nu er den jo under 60c load, det er fint nok, og meget alm med en I7.

Whiner

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2011 17:45:11
Svar/Indlæg:
83/12
Det er jeg bestemt glad for at høre! :yes:
Troede godt nok at den ville køle mere når jeg også har så mange blæsere i kabinettet, men støjen derfra er da blevet mindre. Lige bortset fra grafikkortet, det larmer jo stadigvæk som bare fanden. 🤣

Hvordan kan det egentlig være at GPU starter så hårdt ud når maskineriet bliver tændt og imens man evt er i bios, indtil Windows Loading screen kommer frem?