Bærbar forsikring og SSD

Diverse d.  30. august. 2011, skrevet af Colgate
Vist: 911 gange.

Colgate

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2011 13:28:33
Svar/Indlæg:
162/28
Skal ud og have ny bærbar, og i forbindelse med det har jeg tænkt mig at købe en "dyppe-i-en-spand-kaffe"-forsikring, for jeg gider ikke at det ender som sidst. Problemet er at jeg har en 120 GB SSD liggende, som jeg gerne vil ha' i den nye bærbar (For jeg har bestemt IKKE råd til at købe en med en SSD i). Ved godt at fabriksgarantien ryger, så snart skruer ligger på bordet. Spørgsmålet er: Dækker disse forsikringer, hvis jeg selv har pillet ved computeren og hvor skaffer jeg sådan en forsikring? (Har forresten IDA forsikring, som er en gruppeforsikring under Tryg)
På forhånd tak
Notika

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2011 14:28:43
Svar/Indlæg:
649/37
Du kan eventuelt ringe til forsikringsselskabet, så du er helt sikker på at de dækker dit behov... Det er nemlig forskelligt, hvad der dækkes og ikke dækkes af forsikringsselskaberne

Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2011 16:10:18
Svar/Indlæg:
817/109
#0 som et. dog har jeg lige hjulpet en fra min praktik plads med det samme problem, der ville de ikke dække noget hvis man selv havde åbnet den. løsningen der var i dette tilfælde at få Sony selv til at fortage udskiftningen af harddisken.

men tvivl på det var billiget (kender ikke noget til prisen)

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2011 16:28:07
Svar/Indlæg:
3011/103
Hvordan skal de tjekke om den har været åbnet? Med mindre de har gjort noget for at gøre det besværligt, så er det nærmest umuligt for dem at tjekke.

Colgate

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2011 19:17:03
Svar/Indlæg:
162/28
Er brændt varm på den her: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Det også ud til at jeg kan købe 3 års forsikring mod alt undtagen tyveri (Som min normale forsikring dækker uden selvrisko) for 900 kr. Er det en acceptabel pris, når der ingen selv risiko er? (Bortset fra 500 kr, hvis den dør helt)

#1: Den forsikring de tilbyder imod fejl og elektronik koster alt, alt for meget.

#2: Udfra hvad #3 siger, så burde jeg selv kunne gøre det.

Den bliver nok ikke langsommere af en SSD og 4 GB ekstra RAM.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2011 21:34:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som udgangspunkt har de ikke lov (ret til) at nægte dig forsikringsdækning - med mindre de kan "bevise", at dit indgreb er direkte årsag til en defekt.

Eks.: Du taber den i en spand kaffe.

Skyldtes det, at du havde skiftet harddisken ud med en SSD?

Nej (med mindre du tabte den i en spand kaffe, mens du skiftede til SSD, eller noget i den retning).

Det gælder også fabriksgarantien, som dækker de individuelle komponenter og reklamationsretten (6 mdrs. formodning + 18 mdrs. reklamation over eventuelle defekter inden for formodningsperioden). Så hvis du skifter en SSD, bortfalder "fabrikationsgarantien" rigtigt nok. Men den dlkker, som sagt, kun de individuelle komponenter.

Reklamationsretten dækker resten, også selvom harddisken ligger i en skuffe mens computeren skulle lande i en spand kaffe.

- med mindre loven er blevet ændret siden jeg stod i butik, kan intet servicecenter eller butik (med rette) påstå andet.