ocz agillity 3 i raid 0

Diverse d.  31. august. 2011, skrevet af TroldDK
Vist: 1104 gange.

TroldDK

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2011 11:55:26
Svar/Indlæg:
114/39
hey forum... jeg skal til og hente 2 stk agillity 60gb diske nu.
men er der noget man skal være opmærksom på under installeringen..? har kørt med 2 raptor diske før, og det var ok nemt at sætte op. så tror ikke at der skulle være noget...
det eneste jeg er i tvivl om er, at der er 2 x 2 6gbs porte... den ene er intel p67 express chipset (brown). og den anden er marvell pcie sata 6.0 gbs ports (gray)
hvaffor en skal man bruge..?
de er til styresystem og hva der høre til af små programmer.
og det er så meningen at jeg vil lave et raid setup mere med 2 x 120gb senere til spil.
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
31-08-2011 12:07:10
Svar/Indlæg:
4438/91
Jeg går ud fra det er Agility 3 du har købt. Du skal bruge Intels controller.
Jeg tror du er fint tjent med et non-raid SSD-setup til spil og backup.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2011 16:45:30
Svar/Indlæg:
2011/185
Med SSD vil jeg sige drop raid 0 af flere grunde. For det første er en SSD alt rigeligt hurtigt, med raid 0 på en SSD mister du detsuden den vigtige trim support (læs: dine SSD vil over lidt tid blive væsenlig langsome uden trim), bl.a. den SSD du vil købe døjer stadig med store problemmer med den sandforce controller altså de er temmelig ustabile og ja du ved jo med raid 0, dør et drev farvel data og samtiddig med 2 drev er chancen dobblet op for fejl og fejl raten er høj for tiden på SSD med sandforce controller. Og det er både OCZ og corsair som har problemmer.

Og ellers kan du bare læse i links her under og se at stribe på stribe af fejl på SSD drev:

http://www.hardwareonline.dk/t...

http://forums.anandtech.com/sh...

http://forum.corsair.com/v3/sh...

Som du kan se på OZC forum er der fejl klager/problemmer på rad og række på flere modeller.
http://www.ocztechnologyforum....

og corsair er heller ikke helt fri.
http://forum.corsair.com/forum...

Samtiddig kender jeg en som han nettop har fået lavet en RMA på en ocz agillity 3, da den døde efter bare 14 dage og den nye han har fået har også hvise problemmer ellerede med bl.a. at den fryser kort for så at køre igen. Han har så godt nok lige lavet en firmware update, men det var i går så det er stadig for tidligt at sige om det har hjulpet.

You have been warned now. Min anbefaling til dig, hvis du apselut vil køre raid 0 med SSD, så vælg et par Crusial M4 64 GB da de ikke køre med den sandforce controller og derfor ikke er ramt af fejl. Ulempe ved crusial er lav skrive på, men det mærker du altså ikke rigtig. Men de crusials drev er noget mere drift sikker i vært fald. Tænk over det :yes:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 31-08-2011 16:49:05.

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2011 17:22:35
Svar/Indlæg:
567/26
Synes du klandrer OCZ SSD'erne lige rigeligt.
Jeg har kørt med Vertex 3 i flere måneder nu, uden firmware update, i RAID 0 - ingen problemer overhovedet, efter jeg slog Harddisk Sleep/hibernate fra i Windows. Før mistede Mobo fra tid til anden kontakten til det ene SSD drev - hvilket blev reetableret efter at have gendannet RAID set up i BIOS, ingen data tab. :no:
Nu ved jeg ikke om Agility versionen kan det samme, men jeg har altså også Trim-support i RAID 0 :yes:
Som man også kan læse på nogle af de sites, du refererer til, så er der løsninger på problemerne :yes:
Til slut vil jeg lige nævne at med mine ssd'ere i RAID 0 har jeg en intern overførselshastighed på 1 GB/s 😲 det kan mærkes og derfor kører jeg med RAID 0 på mine SSD'ere :yes:

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2011 17:58:26
Svar/Indlæg:
1495/34

Og at klandre bl.a OCZ er helt berettiget!

Først da rigtig mange beklagede sig på deres forum indrømmede de at der måske var fejl på deres Vertex 3/Agility 3 serie - og forsøgte i starten at skyde skylden på P67 chipset, BIOS, Intel RST drivere...etc

At det så siden har vist sig, at det nok mere er Sandforce der i virkeligheden er den reelle årsag er en anden snak.

Det havde klædt OCZ at være mere klar i spyttet og droppe de arrogante svar i deres forum.

Hvordan kan du have TRIM support i RAID0 ?

Ingen af HDD/SSD producenterne kan få TRIM til at virke i RAID - hvordan kan du ?

PS: Garbage Collection er ikke TRIM!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 31-08-2011 17:59:37.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
31-08-2011 19:17:50
Svar/Indlæg:
4438/91
#4 .. At OCZ agerer arrogant på deres support forum gør ikke deres SSD'ere dårlige.
Det eneste det lugter af er at ledelsen har fremskyndet lanceringen af produkter med den nye Sandforce-controller, og udviklerene ikke har haft tid nok til at pudse firmwaren af.

Hvem snakker om TRIM i RAID0?!

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2011 21:00:29
Svar/Indlæg:
1495/34

Se i #3

"Nu ved jeg ikke om Agility versionen kan det samme, men jeg har altså også Trim-support i RAID 0"

Jeg skriver ingen steder at arrogante svar gør diske dårlige!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 31-08-2011 21:02:33.

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2011 22:33:23
Svar/Indlæg:
567/26
😳 😳 Jeg så lige efter igen, og nej, TRIM er ikke understøttet i RAID 0 :no:
I Aida kan jeg se at den enkelte SSD understøtter TRIM, men ikke i RAID 0.
Dog vil jeg lige nævne at jeg ingen hastighed har mistet på dem på 4 mdrs brug, ifølge Aida64 leverer de stadigvæk over 1 GB/s, hvilket er tilfredsstillende for mig, TRIM eller ej. :yes:

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
01-09-2011 09:19:57
Svar/Indlæg:
4438/91
#6 .. Min fejl. Skoven for bare træer, du ved.

#7 .. Af hvad jeg kan læse mig til er TRIM mere eller mindre en religion. Jeg har læst mange der, som dig, ikke har mistet ydelse. Men derimod har store fordele ved RAID0.
Jeg droppede det dog fordi IRL oplevelsen fra SSD RAID0 til non-RAID0 ikke er voldsom mærkbar. Og slap samtidigt for alt det andet bøvl der er med RAID 😛

TroldDK

Superbruger
Tilføjet:
04-09-2011 15:46:57
Svar/Indlæg:
114/39
så mangler jeg bare at finde ud af om den anden controller på sabertooth moboét kan klare 2 x 120 i raid 0 🙂
ifølge ATTO så er read/write mellem 950 og 1000 🤣

ingen frysen eller andet enu... men synes at black ops lagger lidt i starten af første 1iv/runde..? prøvede at geninstallere pga det, en gang... (+ at der var lige pludselig en partation på 100mb på diskene?)
men det er der stadigvæk. og fik også en lille grafik fejl på et tidspunkt ala. dem man kunne få i cs source

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
04-09-2011 17:08:02
Svar/Indlæg:
4438/91
Den 100MB partition er Win7 reserveret systemfiler. Nix pille 😛

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2011 20:31:33
Svar/Indlæg:
1495/34

At SSD diskene i RAID performer fint efter et stykke tid skyldes Garbage Collection